نگرانی از افزایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با آغاز مهاجرت پرندگان وحشی

به گزارش بیست آمار، خبرنگاران/خراسان جنوبی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: هر سال با آغاز فصل سرما و آغاز مهاجرت پرندگان وحشی مهاجر از منطقه ها جهت سیبری به منطقه ها گرجهت جنوبی نگرانی از بروز و شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد بین گونه های مختلف پرندگان افزایش می یابد.

نگرانی از افزایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با آغاز مهاجرت پرندگان وحشی

محمدعلی بخشی، امروز دوشنبه 3 آبان به رسانه های گروهی اعلام کرد: حضور پرندگان وحشی به عنوان مخازن این بیماری که ممکن است فاقد علائم بیماری باشند، همیشه یک عامل خطرساز مطرح بوده است.

به گزارش خبرنگاران، وی اضافه کرد: سال گذشته برای اولین بار بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح طیور صنعتی بعضی از شهرستان های استان خراسان جنوبی شایع شد و متاسفانه با حذف گله های مبتلا خسارات اقتصادی سنگینی بر صنعت طیور استان وارد آمد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان نمود: با شروع عملیات واکسیناسیون گسترده در تمامی سطوح پرورش طیور اعم از مرغ مادر، تخمگذار، پولت تخمگذار، بوقلمون و شتر مرغ سبب شد از ادامه بیماری یا وقوع مجدد آن در این واحدها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه اصلاح ساختار بهداشتی واحدها با انجام ممیزی فشرده و سختگیرانه و لزوم پوشش صد درصدی طیور از دیگر پیشرفت های حاصله است، اضافه کرد: با وجود همه تمهیدات در نظر گرفته شده، نباید از بیماری غافل شد و لازم است اقدامات پیشگیرانه جدی کماکان ادامه داشته باشد.

وی اظهار کرد: در این راستا اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی ضمن برگزاری جلسات فشرده با همکاران ستادی، شبکه های دامپزشکی، اتحادیه مرغداران، همکاران بخش خصوصی و فعالان صنعت طیور در جهت افزایش آمادگی مقابله با این بیماری اهتمام ورزیده است.

معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به بررسی ها و اقدامات اجرا شده از طریق اداره کل دامپزشکی در استان خراسان جنوبی در حال حاضر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در پرندگان صنعتی، مهاجر و سایر اماکن مشاهده نشده است لذا از عموم مردم و همه پرورش دهندگان طیور بومی و صنعتی درخواست می شود اصول بهداشتی و قرنطینه ای را رعایت کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 تیر 1401 بروزرسانی: 26 تیر 1401 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1508

به "نگرانی از افزایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با آغاز مهاجرت پرندگان وحشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی از افزایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با آغاز مهاجرت پرندگان وحشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید