نرخ شکست 54 درصدی در استارتاپ های آفریقایی

به گزارش بیست آمار، میزان شکست استارتاپ های آفریقایی در فاصله سال های 2010 تا 2018 برابر با 54 درصد بوده است که این میزان در برابر 67 درصد شکست استارتاپ های ایالات متحده آمریکا و 90درصد شکست شرکت های هندی در همان زمان، نرخ کمتری را نشان می دهد

نرخ شکست 54 درصدی در استارتاپ های آفریقایی

با تور آفریقای جنوبی یه جذابترین کشور قاره آفریقا سفر کنید، ترکیبی از سافاری های دلنشین و اقامت در هتل های لوکس را در این سفر پر هیجان تجربه کنید.

استارتاپ های آفریقایی که در سال های اخیر فرایند رشد قابل توجهی را نشان داده اند، در مقابله با ویروس کرونا، مانند سایر استارتاپ های دنیا و شاید حتی سخت تر از آنها، با چالش روبرو شده اند. نکته ای که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت، فرایند شکست استارتاپ های قاره آفریقا در سال های اخیر است که نسبت به دیگر کشورهای دنیا نرخ کمتری داشته است. همچنین در انتها نیز به این نکته اشاره خواهیم کرد که در پی شیوع ویروس کرونا، میزان تاب آوری استارتاپ های این قاره کاهش یافته است یا خیر؟

نرخ 54 درصدی شکست استارتاپ های آفریقایی

بر اساس گزارشی که اخیرا توسط بنیاد Greentec Capital Africa و WeeTracker، تحت عنوان ردیابی پیروزیت و شکست استارتاپ های آفریقایی انجام شده است، استارتاپ های آفریقایی نسبت به همتایان شان در ایالات متحده آمریکا و هند، شانس بهتری برای ساختن خود دارند. این نکته را می توان از نرخ پایین تر شکست استارتاپ های آفریقایی نیز متوجه شد، به طوری که طبق آنالیز های انجام شده، میزان شکست استارتاپ های آفریقایی در فاصله سال های 2010 تا 2018 برابر با 54 درصد بوده که این میزان در برابر 67 درصد شکست استارتاپ های ایالات متحده آمریکا و 90 درصد شکست شرکت های هندی در همان زمان، کمتر بوده و نشان دهنده پایین بودن فرایند شکست استارتاپ های آفریقایی نسبت به دیگر نقاط دنیا است.

در این میان، شرایط شکست استارتاپ ها در قاره آفریقا نیز متفاوت بوده و از کشوری به کشور دیگر فرق می نماید، به طوری که کشور موزامبیک، با داشتن نرخ 25 درصد، کمترین میزان شکست را در استارتاپ های خود داشت. البته طبق پژوهشی که برای گزارش مذکور انجام شده است، به نظر می رسد یکی از دلایل پایین بودن نرخ شکست در سطح کلان، تعداد بالای شرکت های نوپا در یک بازار است. داده ها نشان می دهند که میزان راه اندازی استارتاپ در کشورهای آفریقایی فرایند رو به افزایشی دارد و در نتیجه نرخ شکست آنها پایین تر است. پژوهندگان این گزارش تنها 500 شرکت را در میان 35 کشور قاره آفریقا مورد آنالیز قرار داده و با تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از این گزارش به یافته های ذی قیمتی درباره شرایط استارتاپ های این قاره دست یافتند. در این گزارش آمار کشورهایی که بیشترین و کمترین میزان شکست را در قاره آفریقا تجربه نموده اند، آورده شده است.

کدام کشورها بیشترین نرخ شکست را داشتند؟

بالاترین میزان نرخ شکست در قاره آفریقا، در فاصله سال های 2010 تا 2018، به ترتیب شامل کشورهای زیر می گردد: اتیوپی (با 75 درصد نرخ شکست)، رواندا (75 درصد)، غنا (74 درصد)، زیمبابوه (67 درصد) و جمهوری دموکراتیک کنگو (67 درصد). این رتبه بندی در نمودار شماره یک نیز قابل مشاهده است.

نمودار شماره یک: بالاترین میزان نرخ شکست

یکی از دلایلی که می توان برای نرخ بالای شکست استارتاپ های کشورهای مذکور در نظر گرفت، فرایند جذب بودجه خارجی است، به این صورت که احتمال شکست استارتاپ های آفریقایی که بودجه خارجی دریافت نموده اند، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. این نکته می تواند دلیل نرخ بالای شکست استارتاپ ها را در جمهوری دموکراتیک کنگو و زیمبابوه شرح دهد، چراکه دسترسی به بودجه خارجی برای این کشورها سخت تر است. البته این نکته نمی تواند یک دلیل کلی برای شکست استارتاپ های آفریقایی باشد، زیرا کشورهایی که پیروز به جذب بودجه خارجی شده بودند نیز نرخ بالایی از شکست را نشان دادند. بنابراین پایین بودن میزان جذب بودجه خارجی، تنها یکی از عوامل نرخ بالای شکست استارتاپ ها در 5 کشور اتیوپی، رواندا، غنا، زیمبابوه و جمهوری دموکراتیک کنگو به شمار می رود و قطعا دلایل داخلی دیگری نیز برای شکست این کسب وکارها وجود دارد. در این میان کشورهایی نیز هستند که به رغم جذب بودجه زیاد، شکست خوردند. 4 کشور آفریقای جنوبی ( با 42 درصد نرخ شکست)، نیجریه (33 درصد)، مصر (29 درصد) و کنیا (24 درصد) جزو کشورهای آفریقایی محسوب می شوند که علی رغم جذب بودجه، با شکست روبرو شدند. این فرایند را نیز می توانید در نمودار شماره 2 مشاهده کنید.

نمودار شماره دو: جایی که استارتاپ ها با جذب بودجه نیز شکست خوردند

بر این اساس می توانیم بگوییم که در فرایند شکست استارتاپ های آفریقایی، پول تنها دلیل نیست، چراکه کشورهای مذکور به رغم جذب بودجه، نرخ شکست بالایی را نشان می دهند. دلایل دیگری مانند عدم مهارت در مدیریت تیم، منابع و فناوری مورد احتیاج نیز می توانند در شکست این استارتاپ ها دخیل باشند.

استارتاپ های آفریقایی و ویروس کرونا

استارتاپ های آفریقایی در سال های اخیر فرایند رو به رشدی را نشان دادند و با کسب درآمد بیشتر، صندلی قابل قبولی در بین دیگر همتایان خود در سایر کشورها کسب نموده اند، ضمن اینکه با کاهش نرخ شکست، توجه جامعه استارتاپی دنیا را به سوی خود جلب نموده اند؛ اما حال باید ببینیم در پی شیوع ویروس کرونا و بحران همه گیری که گریبان اقتصاد دنیا را گرفته است، شرایط استارتاپ های آفریقایی چطور می گردد، آیا این استارتاپ ها کماکان می توانند با نرخ پایین شکست حرکت نمایند یا اینکه در مقابل این بحران اپیدمیک، سر فرو خواهند آورد؟! قطعا پیامدهای ناشی از بحران کووید-19 به شرکت های فناوری آفریقایی نیز آسیب خواهند رساند و شاید بتوانیم بگوییم عظیم ترین نگرانی این کسب وکارها در شرایط فعلی، تأمین مالی است. در شرایط کنونی که بهای نفت نیز تحت تأثیر پیامدهای کرونا پایین آمده است، شرایط کشورهای قاره آفریقا به لحاظ مالی سخت تر شده و از این رو، مسئله تأمین مالی برای استارتاپ های این قاره بیش از پیش اهمیت پیدا نموده است. شرایط بحرانی که دنیا امروز را احاطه نموده است، می تواند برای کشورهای قاره آفریقا که با کمبود منابع مالی روبه رو هستند، بحرانی تر نیز باشد. به گفته کمیسیون مالی سازمان ملل، رشد فراوری ناخالص داخلی (GDP) قاره آفریقا از 3.2 درصد به 1.8 درصد کاهش پیدا نموده که این فرایند کاهشی، در نتیجه شیوع ویروس کرونا و پیامدهای ناشی از آن بوده است.

ضمن اینکه فرایند جذب سرمایه استارتاپ ها نیز با چالش های جدی روبرو شده است و سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری به سمت شرکت های فناوری می فرایند. بر این اساس، استارتاپ های آفریقایی حتی بیشتر از همتایان خود در دیگر کشورها، در معرض خطر هستند و از این رو باید با اتخاذ روینمودهای مناسب، به بقای خود امیدوار باشند. کارشناسان معتقدند که استارتاپ های آفریقایی می توانند از بعضی تغییرات سیاسی استفاده نمایند، ضمن اینکه بعضی از بانک ها نرخ بهره کلیدی را کاهش دادند و این نکته می تواند برای استارتاپ ها مفید باشد تا هزینه های خود را کاهش دهند و اعتبار کافی را برای تأمین خود در این شرایط بحرانی کسب نمایند.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 368

به "نرخ شکست 54 درصدی در استارتاپ های آفریقایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نرخ شکست 54 درصدی در استارتاپ های آفریقایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید