اکسپوی 2020 دبی فرصتی برای تقویت تجارت بین المللی ایران

به گزارش بیست آمار، نمایشگاه اکسپوی 2020 دبی 9 مهر امسال آغاز شده و تا 11 فروردین 1401 دایر خواهد بود. رئیس اتاق مشترک ایران و امارات، برگزاری این نمایشگاه را فرصتی برای تقویت توان صادراتی ایران دانست.

اکسپوی 2020 دبی فرصتی برای تقویت تجارت بین المللی ایران

با تور دبی در زیباترین سواحل خلیج فارس استراحت کنید و شهری پر زرق و برق، بین‌المللی و پیشرفته را سیاحت کنید.

فرشید فرزانگان، رئیس اتاق مشترک ایران و امارات به فرصت های موجود در این نمایشگاه اشاره نمود و گفت: سطح تکنولوژی و امکانات دیده شده در این نمایشگاه نسبت به سایر رویدادهای مشابه قابل قیاس نیست و از سویی نزدیک بودن شهر دبی به ایران از دیگر موقعیت هایی است که باید به خوبی از آن استفاده کرد.

بر اساس اظهارات او این نمایشگاه می تواند مکانی برای شناسایی بازارها و تجار کشورهای مختلف باشد.

این فعال مالی اهداف اکسپوها را در وجوه فرهنگی، معرفی اهداف و برنامه های مالی کشورها و آشنایی با جاذبه های توریستی، نمایش دستاوردهای کشورها از نظر علمی، برگزاری نشست های تجاری و توسعه سطح مناسبات بین کشورها برشمرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و امارات معرفی محصولات و امکان عرضه و فروش تولیدات و معرفی برندها را یکی دیگر از ظرفیت های موجود در اکسپوها دانست و توضیح داد: برای اینکه از تمام پتانسیل های کشور در اکسپوی دبی بهره ببریم، همایش های استانی را در این رابطه برگزار کردیم تا زمینه حضور شرکت های مختلف از سراسر ایران در اکسپو را مهیا کنیم.

افزایش مبادلات تجاری ایران و امارات به 20 میلیارد دلار

فرزانگان با اشاره به سطح روابط تجاری دو کشور توضیح داد: روابط ایران و امارات به تدریج در حال پیشرفت است و در این بین رویکرد اماراتی ها هم افزایش مراودات تجاری با ایران است که پیش بینی می گردد در سال 2022 ححم مبادلات دو کشور به 20 میلیارد دلار و تا پنج سال بعد از آن به 30 میلیارد دلار برسد.

او اضافه نمود: اکسپو فرصت بی نظیری برای کل کشورها به ویژه ایران است. برای مثال می توان از این فرصت برای جذب توریست استفاده کرد.

این فعال مالی درمورد توقعات از دولت تازه برای افزایش مراودات با امارات هم توضیح داد: یکی از مهم ترین توقعات به اسم اتاق ایران و امارات علاوه بر به نتیجه رساندن مذاکرات وین و توسعه تعاملات تجاری در سایه یک سند منظره است، یعنی باید یک سند منظره برای تعامل با همسایگان کشورهای آسیایی، آفریقا و غیره داشته باشیم. بعلاوه باید به بازار آفریقا نگاه ویژه ای داشت. اکسپو فرصت خوبی برای معرفی محصول در راستای توسعه صادرات به آفریقا است. دولت تازه توجه داشته باشد که صادرات باعث افزایش اشتغال هم می گردد.

عرضه 6 هزار پروژه از طرف ایران در اکسپوی دبی

در این بین حسن زمانی، رئیس ستاد ملی اکسپوی ایران هم گفت: در وزارت اقتصاد بسته ای برای جذب سرمایه گذاری در طول برگزاری نمایشگاه اکسپو تهیه شده که پیش بینی می گردد شامل3 تا 6 هزار پروژه باشد.

او با بیان اینکه برای بار اول است که اکسپو در یکی از کشورهای خاورمیانه و آفریقا برگزار می گردد، گفت: اکسپوی 2020 دبی فرصتی استثنایی برای کشور ماست که باید حداکثر استفاده را از آن ببریم و دولت تازه می تواند اکسپو را عظیم ترین پروژه اداری، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود تلقی کند.

رئیس ستاد ملی اکسپوی ایران ادامه داد: 200 کشور و سازمان مختلف در اکسپوی دبی حضور خواهند داشت و با توجه به کاهش فرایند کرونا، پیش بینی می گردد طی 6 ماه برگزاری نمایشگاه، 25 میلیون بازدیدنماینده از آن بازدید نمایند که 70 تا 75 درصد بازدیدنمایندگان هم از خارج از منطقه هستند.

این مقام مسئول توضیح داد: در سال 2020 صنعت توریستی دنیا 1200 میلیارد دلار خسارت خورد و با توجه به ابعاد نمایشگاه اکسپو، این دوره فرصت خوبی است تا صنعت توریستی تا حدی احیا گردد.

توسعه روابط تجاری ایران و امارات

زمانی اضافه نمود: کشور امارات برنامه دارد سالانه 60 میلیون مسافر جابه جا کند، ایران که از نظر جاذبه های تاریخی رتبه 10 دنیا و از نظر جاذبه های طبیعی رتبه 5 دنیا را دارد باید بتواند از این فرصت استفاده کند.

بر اساس اظهارات رئیس ستاد ملی اکسپوی ایران با اشاره به هزینه های اجرا شده در نمایشگاه اکسپو، گفت: هزینه کشورهای مختلف برای اکسپو بین 100 تا 200 میلیون دلار بوده است که کم ترین مربوط به آذربایجان با 25 میلیون دلار بوده است؛ ایران هم به طور کلی 8 میلیون دلار هزینه نموده که در حال حاضر10 درصد آن را دریافت نموده ایم؛ اما از آذرماه کار روی پاویون ایران آغاز می گردد و تا به امروز 85 درصد پیشرفت داشته است. نکته جالب توجه اینکه پاویون ایران جز 8 پاویون برتر شناخته شده است.

او گفت: رئیس اتاق بازرگانی امارات در جلساتی که داشتیم پذیرفت که ارتباط خود را با اتاق مشترک افزایش دهد و همین طور تعداد اعضای امارات بیشتر شوند. جمع مراودات ما با امارات حدود 15 تا 16 میلیارد دلار است و اماراتی ها قول تسهیل زمینه سازی ها برای رساندن این رقم به 30 میلیارد دلار را داده اند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1187

به "اکسپوی 2020 دبی فرصتی برای تقویت تجارت بین المللی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکسپوی 2020 دبی فرصتی برای تقویت تجارت بین المللی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید