بازسازی مسجد 800 ساله تاریخی قهرود کاشان

به گزارش بیست آمار، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان از بازسازی و موریانه زدایی مسجد علی قهرود با همکاری هیئت امناء مسجد واداره اوقاف وامورخیریه کاشان خبرداد.

بازسازی مسجد 800 ساله تاریخی قهرود کاشان

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگار از ،مهران سرمدیان، معاون مدیر کل ورئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: به علت آسیب جدی موریانه ها در قسمت هایی از این بنا، کنترل و پاکسازی موریانه های مسجد علی قهرود در دستور کار اداره میراث فرهنگی کاشان نهاده شد.

او با تاکید بر اینکه مسجد علی قهرود یکی از ارزشمند ترین بنا های دوره ایلخانی این شهرستان است اضافه کرد: کار موریانه زدایی و بازسازی این مسجد با اعتباری بالغ بر 500 میلیون ریال از محل اعتباراتی که هیئت امنای مسجدبه وسیله خیرین جذب نموده بودند و همچنین بخشی از هزینه ها به وسیله موقوفات مسجد توسط اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان کاشان تامین شد.

به گفته او، اقدامات صورت گرفته در بازسازی این مسجد شامل، پاکسازی گرد و غبار ازسطوح با برس نرم، تمیزکاری چوب ها با استفاده از محلول آب و الکل، تزریق محلول سم به داخل شکاف ها، تثبیت اولیه چوب ها، بتونه کاری و پر نمودن شکاف های عظیم و کوچک، تثبیت نهایی و همچنین تعویض تیر های کاملا آسیب دیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان، با اشاره به اینکه نوع ساختار و همچنین مصالح به کار رفته در ساخت مسجد به مرور زمان باعث شده بود تا این بنا در معرض آسیب های متعدد قرار گیرد گفت: با آنالیز های صورت گرفته در محل معین شد که تیر های چوبی موجود در ساختار بنا زمینه مناسبی برای تغذیه موریانه ها فراهم آورده بوده و در دیوار ها و همچنین در دیگر اجزای چوبی بنا آثار خوردگی موریانه وجود داشت.

سرمدیان، یادآور شد: این آسیب ها مورد توجه نهاده شد و با نظارت دقیق کارشناسان و مجوز اداره کل استان، اقدامات و روش های برطرف آسیب موریانه و نیز اقدامات پیشگیرانه به روش علمی وحفظ اصالت و بازسازی و مقاوم سازی سازه بنا انجام شد.

به گفته او، چوب از جمله مواد مقاوم در سازه های تاریخی بویژه در مناطق کوهستانی بوده و از سوی دیگر، چون دارای مواد آلی است به سادگی می تواند توسط حشراتی که از این مواد تغذیه می نمایند دچار فرسودگی شده و خسارت های غیر قابل جبرانی را به وجود آورد.

او، بیشترین آسیب موریانه ها را در داخل شبستان مسجد که در چهار جهت اصلی، 9 غرفه به عمق تقریبی 2 متر دارد که سقف آن با استفاده از 6 تا 5 تیر چوبی به طول 4 متر ساخته شده است دانست و گفت: همچنین جهت کلاف کشی قوس های سقف شبستان از 12 الوار چوبی به طول تقریبی 5 متر که از وسط برش خورده استفاده شده است در این قسمت در بعضی از غرفه ها آسیب موریانه ها باعث ایجاد ترک هایی در سقف شده بود.

شایان ذکر است: مسجد تاریخی علی در قهرود که به شماره 4228 در پنجم آذرماه سال 1380 به ثبت ملی آثار تاریخی ایران رسیده است در بخش مرکزی بافت قدیم روستای زیبای قهرود واقع شده است.

این بنا با توجه به آثار و تزئینات به جامانده از جمله کاشی های مستقر در سردر ورودی به شبستان اصلی و درب پر از نقش و کتیبه مربوط به سال 700 هجری قمری و هنمچنین کاشی های داخل محراب که از نوع کاشی های زرین فام و مربوط به خاندان ابی طاهر کاشانی است قدمت مسجد را حدود 800 سال پیش و همزمان با دوران مغول معرفی می نماید.

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 شهریور 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 527

به "بازسازی مسجد 800 ساله تاریخی قهرود کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی مسجد 800 ساله تاریخی قهرود کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید