قالیباف فردا به مسکو می رود

به گزارش بیست آمار، سخنگوی هیات رئیسه مجلس اطلاع داد محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به دعوت رئیس دومای روسیه در راستای دیپلماسی پارلمانی فردا راهی روسیه خواهد شد.

قالیباف فردا به مسکو می رود

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش روابط عمومی مجلس، محمدحسین فرهنگی در نشست خبری امروز (شنبه 18 بهمن) ضمن تبریک ایام دهه فجر و ولادت حضرت زهرا (س) گفت: درخصوص لایحه بودجه سال 1400 انتقاداتی در بعضی رسانه ها مطرح شد که مشخص نشده است لایحه دولت به رأی گذاشته شده یا گزارش کمیسیون تلفیق؛ که باید گفت این ایراد وارد نیست، چرا که هر طرح یا لایحه ای که از روز اول وارد مجلس می شود تا به قانون تبدیل شود، در این فاصله اگر طرح باشد به آن طرح اطلاق می شود و اگر لایحه باشد به آن لایحه اطلاق می شود، لذا لایحه ای که به مجلس می آید و در کمیسیون آنالیز می شود تا انتها آنالیز عنوان آن لایحه است.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس ادامه داد: رئیس مجلس هنگام رأی گیری به صراحت اعلام نمود که اگر کلیات لایحه بودجه تصویب شود، وارد جزئیات گزارش کمیسیون تلفیق می شویم، لذا هیچ ابهامی در ارتباط با اعلام رأی و نحوه رأی گیری بودجه 1400 وجود نداشته است.

وی در ارتباط با مسائلی که درخصوص علت عدم رأی اکثریت نمایندگان به لایحه بودجه سال آینده وجود داشت، اضافه نمود: واقعیت این است که از ابتدای ورود لایحه به مجلس، ابهاماتی در اذهان نمایندگان وجود داشت و دولت نیز در هیچ مرحله ای با اصلاحات کمیسیون تلفیق همراهی نکرد و حتی در جلسه آنالیز کلیات نیز نماینده دولت به صراحت اعلام نمود که دولت این تغییرات را قبول ندارد و زمانی که مجلس به کلیات لایحه رأی نداد، ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور در رسانه ها اعلام نمود که از مجلس بابت رد کلیات تشکر می کنیم!

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی بیان نمود: البته اینکه چرا نمایندگان با این نظر همراه شدند، این بود که بالاخره اجرانماینده دولتی خواهد بود که لایحه را ارائه نموده و زمانی که دولت همراهی نمی کند، نمایندگان نیز نظر مساعدی ندارند.

فرهنگی در ارتباط با اصل شفافیت آرای نمایندگان که کلیات آن رأی نیاورد، توضیح داد: این طرح باید طبق قانون دوسوم آرای نمایندگان را کسب می کرد و تنها 3 رأی از این میزان کمتر بود، در حالی که در بعضی از روزنامه ها آمده است که به دلیل مغایرت با آیین نامه مجلس رأی نیاورده است، ولی این موضوع درست نیست، زیرا در قانون اساسی برای هر موضوعی که به آیین نامه داخلی مجلس چه در کلیات و چه در جزئیات مربوط است، نصاب دوسوم آرای نمایندگان مشخص شده است، یعنی برای اصلاح، تغییر و حذف نیازمند دوسوم رأی نمایندگان است و این تنها موردی است که قانون اساسی در خصوص قوانین عادی صحبت و در آنجا نصاب مشخص نموده است.

وی اضافه نمود: کمبود 3 رای از آراء حضار جلسه علنی و عدم رأی آوری کلیات طرح شفاف سازی به معنای خارج شدن موضوع از دستور کار مجلس نیست، چرا که در آیین نامه پیش بینی هایی شده و باید از آن راهکارها استفاده کرد و کوشش ما این است که موضوع شفافیت آرای نمایندگان به نتیجه برسد.

وی درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بیان نمود: در روزهای اخیر در رسانه ها اعلام نمودند که این طرح به طور کامل توسط شورای نگهبان رد شده است در حالی که این موضوع واقعیت ندارد و این طرح به طور کامل رد نشده بلکه در بعضی از جزئیات ایراداتی را شورای نگهبان مطرح نموده که قطعا همه قابل حل و برطرف است و امیدواریم در روزهای آینده با حل و برطرف ایرادات شورای نگهبان شاهد قانون معینی برای انتخابات ریاست جمهوری باشیم که این امر قطعا قبل از انتخابات به انجام خواهد رسید.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس درخصوص سفر رئیس مجلس به کشور روسیه گفت: ما همیشه دیپلماسی پارلمانی داشته و بخشی از آن توسط ریاست محترم مجلس انجام می شود و دعوت به این سفر نیز از مدت ها پیش توسط ریاست مجلس دومای روسیه صورت گرفته بود. در حال حاضر فرصتی پیش آمده و هماهنگی های لازم برای این سفر صورت گرفت، لذا اصل اینکه این سفر در چه راستایی صورت می گیرد باید گفت که در راستای دیپلماسی پارلمانی است، چرا که ما با روسیه مواضع مشترک بسیاری داریم و روسیه همیشه در جریانات اخیر بین المللی از حامیان ما بوده و طبیعی است که هر چه مراودات بیشتر باشد، برای برطرف مسائل کشور نیز مفید خواهد بود.

وی اضافه نمود: سفرهای رئیس مجلس تابع پروتکل هایی است که یکی از آنها دعوت است، بدین معنی که باید با دعوت طرف مقابل صورت گیرد که ما در تمام ادوار مجلس این دعوت ها و سفرها را داشته ایم که بعضی مواقع گروه های دوستی پارلمانی و کمیسیون ها نیز رئیس مجلس را در این سفرها همراهی می نمایند که به طور قطع می توان گفت آثار مثبتی دارد.

فرهنگی درخصوص شرایط لایحه بودجه 1400 بعد از رد شدن آن توسط مجلس گفت: در اصل اینکه دولت چه انجام خواهد داد، بنده اطلاع دقیقی ندارم، چرا که مواضع متناقضی از دولت مطرح می شود، اما آنچه مسلم است در آیین نامه داخلی مجلس در مواردی که کمیسیون تلفیق، کلیات بودجه را تایید نموده باشد و صحن علنی آن را رد کند، ما شاهد سکوت آیین نامه هستیم. بنابراین اگر چنین اتفاقی بیفتد در تبصره ای از ماده 184 آیین نامه داخلی مجلس آمده است که به سایر مواد آیین نامه مراجعه شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم اظهار کرد: اگر دولت لایحه جدیدی ارائه کند، مسلماً مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و اگر لایحه ارائه نکند، مجلس مجبور است رأساً وارد این موضوع شده و تا سه دوازدهم مصوب کند، یا اینکه اگر دولت بیشتر از سه دوازدهم بخواهد، باید لایحه بدهد.

وی درخصوص آنالیز کلیات لایحه بودجه سال 1400 در مجلس گفت: در اصل تصویب کلیات یک لایحه به معنای ورود به جزئیات است، حال این لایحه تغییرات داشته یا نداشته باشد، لذا زمانی که کلیات لایحه به رأی گذاشته می شود بنا بر این است که بعد از تصویب کلیات آن وارد جزئیات یا همان گزارش کمیسیون های تخصصی شویم که در اینجا کمیسیون تخصصی لایحه بودجه، کمیسیون تلفیق است.

فرهنگی افزود: درخصوص رد شدن کلیات لایحه بودجه، اتفاق خاصی که خارج از رویه مجلس باشد، صورت نگرفت، اما از یک جهت متفاوت عمل شد که بعد از رد شدن کلیات، آیا لایحه به کمیسیون مربوطه بازمی شود و یا مانند سایر طرح ها و لوایح از راستا رسیدگی مجلس خارج می شود؟ که باید گفت با توجه به اینکه لایحه بودجه، احکام خاصی دارد و در گذشته برداشت این بوده که باید به کمیسیون تلفیق بازشود و حتی یکی دو مورد نیز اینگونه انجام شد. در واقع مرجع تشخیص آن هیات رئیسه مجلس است، لذا در این خصوص هیات رئیسه به طور مشخص وارد موضوع شده و بحث های مختلفی صورت گرفت که دو برداشت وجود داشت که این برداشت ها به رأی گذاشته شد و در نهایت اکثریت نظر به بازگشت لایحه به دولت را داشتند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس بیان نمود: در آنالیز طرح ها و لوایح و درخصوص رد شدن یا تایید شدن آنها، تمام بحث ها موثر است، چرا که نظر مخالفان یا موافقان نظر دولت و نظر کمیسیون می تواند مشخص نماینده باشد، لذا درخصوص آنالیز لایحه بودجه نظر دولت بر این بود که اصلاحات مجلس را قبول نداشته و انجام نمی دهد که این نظر باعث شد نمایندگان کلیات لایحه بودجه را رد نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 27 تیر 1400 بروزرسانی: 27 تیر 1400 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 905

به "قالیباف فردا به مسکو می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قالیباف فردا به مسکو می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید