فضاپیمای بپی کلمبو ملاقات نخست خود با ناهید را پشت سر گذاشت

به گزارش بیست آمار، در حالی که این روزها نگاه بسیاری از دانشمندان و مردم بیش از پیش به ناهید جلب شده است، حالا فضاپیمای بپی کلمبو برای نخستین بار پس از خبر مهم کشف فسفین از کنار این سیاره گذشت.

فضاپیمای بپی کلمبو ملاقات نخست خود با ناهید را پشت سر گذاشت

از سفر با تور سریلانکا ارزان به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا سریلانکا دیدن کنید.

این فضاپیمای اروپایی-ژاپنی در جهت پر پیچ وخم خود به سمت سیاره عطارد، طی روزهای گذشته از کنار ناهید گذر کرد و پیروز شد چند نما از این سیاره را ثبت کند. بپی کلمبو (BepiColombo) که در تاریخ 10 آوریل (22 فروردین) از کنار زمین گذر نموده بود، برای نخستین بار روز 14 اکتبر (23 مهر) در ساعت 11:58 منطقه زمانی شرقی (19:58 به وقت تهران) از کنار سیاره زهره گذشت.

بپی کلمبو در اکتبر 2018 پرتاب شد و قرار است در سال 2025 به سیاره عطارد برسد. اما برای رسیدن به این سیاره، ابتدا باید طی 9 مرحله از گرانش سیارات استفاده کند که شامل یک بار استفاده از زمین، دو بار استفاده از ناهید و 6 بار استفاده از سیاره تیر است. این حلقه های برنامه ریزی شده، فضاپیما را راهنمایی می نماید و به پیش می برد تا به درستی در جهت رسیدن به مقصد خود یعنی عطارد قرار داشته باشد.

در حالی که بپی کلمبو طی گذر اخیر خود با ناهید فاصله ای 10 هزار و 720 کیلومتری داشت، سه دوربین آن تصاویر جالبی را از این سیاره ثبت کردند. دوربین ها 20 ساعت پیش از نزدیک ترین فاصله فعال شدند و تا 15 دقیقه پس از گذر به فعالیت پرداختند.

با استفاده از تصاویر رسیده از فضاپیما چگونگی گذر آن از کنار ناهید تعیین است. ناهید در ابتدا مانند یک قرص کوچک ظاهر می گردد و سپس با نزدیک شدن فضاپیما به سیاره، بسیار بزرگتر دیده می گردد. فقط ظاهر سفید و کم رنگ این سیاره به وسیله بازوهای کاوشگر مسدود می گردد.

به گفته یوهانس بنخوف (Johannes Benkhoff) دانشمند پروژه بپی کلمبو، اگرچه این فضاپیما به گازهای سیاره ناهید نگاه نموده است اما احتمال زیادی داده نمی گردد که داده های مطلوبی پیرامون گاز فسفین از این سیاره بگیرد زیرا ابزارهای آن برای عطارد بهینه شده اند. در عین حال دانشمندان با استفاده از مشاهدات بپی کلمبو می کوشند دیگر گازهای سیاره ناهید را مطالعه نمایند.

این پژوهشگر آژانس فضایی اروپا اعلام کرد: با تکمیل هر پرواز یک قدم به پاسخگویی به بعضی از پرسش های گیج نماینده درباره سیاره رمزآمیز عطارد نزدیک می شویم. یادگیری بیشتر در خصوص عطارد تاریخ کل منظومه شمسی را آشکارتر خواهد نمود و به ما یاری می نماید تا صندلی خود را در فضا بهتر درک کنیم.

لازم به ذکر است فضاپیمای بپی کلمبو پیش از رفتن به مقصد نهایی خود، عطارد، یک بار دیگر هم از گرانش ناهید یاری خواهد گرفت. اما این بار گذر آن در فاصله ای بسیار نزدیک تر انجام می گردد. این کاوشگر در ماه نوامبر (اواخر آبان) دوباره از کنار ناهید گذر می نماید و این بار فاصله آن با سطح ناهید، 20 برابر نزدیک تر و در حدود 550 کیلومتر خواهد بود. گذری که دانشمندان امیدوارند نسبت به گذر نخست، داده های بیشتری از آن کسب نمایند.

عکس کاور: طرح گرافیکی فضاپیمای بپی کلمبو هنگام گذر از کنار سیاره ناهید

Credit: ESA/ATG

منابع: Space, The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 مرداد 1400 بروزرسانی: 26 مرداد 1400 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1184

به "فضاپیمای بپی کلمبو ملاقات نخست خود با ناهید را پشت سر گذاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضاپیمای بپی کلمبو ملاقات نخست خود با ناهید را پشت سر گذاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید