زیره؛ بهترین گزینه برای تقویت سیستم ایمنی بدن!

به گزارش بیست آمار، مجله دلتا/ زیره دانه ای معطر و ضد نفخ است که در آشپزی و پزشکی کاربرد دارد و دارای طبع گرم و خشک است. برای آشنایی با عوارض و خواص زیره همراه مجله دلتا باشید.

زیره؛ بهترین گزینه برای تقویت سیستم ایمنی بدن!

خواص زیره

از آن جایی که خواص زیره به چند مورد خاص محدود نمی شود، شما را با تعدادی از مزایا و خواص زیره برای سلامت بدن آشنا کنیم.

درمان یبوست

دانه های زیره فیبر بالایی داشته که ترشح آنزیم های زیاد را در مجرای گوارشی تحریک کرده و مسائل شدید مجرای گوارشی مانند بواسیر را رفع می کند. زیره ملینی بسیار قوی بوده و می توان آن را بصورت چای نوشید یا پودر آن را با عسل مخلوط کرد تا از یبوست جلوگیری نماید.

کمک به هضم غذا

زیره سبز حاوی ترکیبی است که غده های مسئول ترشح اسیدها، صفرا و آنزیم ها را تحریک کرده و باعث هضم آسان غذا در معده و روده می شود. همچنین زیره سبز از تشکیل گاز در دستگاه گوارش جلوگیری کرده و به هضم بهترغذا کمک می کند.

افزایش سوخت و ساز بدن

دانه های زیره باعث افزایش جذب مواد مغذی در بدن شده و سرعت متابولیک را بالا برده و سوخت و ساز سالم بدن را حفظ می کنند. همچنین زیره حاوی مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن بوده و انجام فرایندهای مختلف در بدن را سرعت می بخشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

در زیره سبز به میزان بالایی ویتامین C وجود دارد و مصرف این ادویه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. این ویتامین بدن افرادی را که بدلیل استرس سیستم ایمنی بدنشان تضعیف شده را تقویت می کند. ویتامین C باعث رفع التهاب شده و خطر فشار خون و سکته مغزی را کاهش می دهد.

خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد

مصرف مداوم زیره به شکل موثری هیپوگلیسمی را کاهش می دهد. بیماری دیابت شرایطی است که در آن سطح گلوکوز موجود در ادرار فرد بالاتر از سطح معمول است. بنابراین در کنار داروها، دانه های زیره را هم در رژیم تان بگنجانید.

ازآنجاکه زیره ممکن است قند خون شما را پایین بیاورد، افراد مبتلا به دیابت باید در مصرف مقادیر زیاد زیره دقت کنند.

حفظ سلامت استخوان

دانه های زیره منبع عالی روی محسوب می شوند و برای تقویت و مصرف زیره برای سلامت استخوان ها توصیه می شود.

از کم خونی جلوگیری می کند

همانطور که گفتیم، زیره سرشار از آهن است و به همین دلیل مصرف زیره می تواند به درمان کم خونی کمک کند. آهن یک ماده معدنی لازم است که به بدن کمک می کند هموگلوبین تولید کند ، که انتقال خون اکسیژن دار را به تمام بخش های بدن کنترل می کند. توصیه می شود زنان به صورت منظم زیره مصرف کنند. بنابراین مصرف این دانه ها روش موثری برای جلوگیری از کم خونی است.

حفظ سلامت کبد

نارسایی کبد باعث بوجود آمدن بیماری های بسکمک می شود و زیره از بروز آن ها ممانعت می کند. زیره سموم مضر بدن را دفع کرده و به فرایند سم زدایی کبد کمک می کند.

تنظیم فشار خون

زیره از منابع غنی پتاسیم به شمار می رود که ماده معدنی ضروری برای تعادل الکترولیت های بدن است. پتاسیم به تولید سلول های تازه و تنظیم فشار خون کمک می کند و مصرف یک لیوان آب زیره با شکم خالی، از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می کند.

تحقیقات نشان می دهد مصرف زیره در مقادیر کم عوارض خاصی ندارد و می توانید با خیال آسوده تا حداکثر 8 هفته به مقدار کم مصرف کنید.

عوارض احتمالی زیره سیاه

بیماران کلیوی، کبدی و تنفسی و همچنین مادران باردار قبل از استفاده از عرق زیره، لازم است با پزشک خود مشورت کنند.

خود سرانه عرق زیره را به بچه ها ندهید.

زیاده روی در مصرف زیره بعلت طبع گرم ایجاد کهیر می کند .

زیاده روی در مصرف زیره باعث افزایش ترشح تیروئید و در نتیجه لاغری و زردی رنگ چهره خواهد شد.

منبع: همگردی
انتشار: 18 شهریور 1399 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 539

به "زیره؛ بهترین گزینه برای تقویت سیستم ایمنی بدن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیره؛ بهترین گزینه برای تقویت سیستم ایمنی بدن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید