روزهای سخت تاجگردون؛ ماجرای پیچیده اعتبارنامه

به گزارش بیست آمار، با وجود اینکه اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران در شعبه تائید شده بود، اما صبح امروز نمایندگان مجلس در صحن علنی رای به ارجاع اعتبارنامه به کمیسیون تحقیق دادند. تاجگردون در اعتراض به این رای گفت که مجلس یازدهم به او ظلم می نماید.

روزهای سخت تاجگردون؛ ماجرای پیچیده اعتبارنامه

به گزارش خبرنگاران، روز سه شنبه اعتبارنامه تاجگردون در شعبه 12 مجلس یازدهم با 9 رای موافق و 7 رای مخالف به تصویب رسید. ظاهرا در جلسه دیروز محمد باقر قالیباف رییس مجلس و از اعضای شعبه 12 به همراه یک کننده دیگر در رای گیری غایب بودند.

با تائید اعتبارنامه در شعبه انتظار می رفت مجلس نیز آن را تصویب کند، اما در صحن علنی مجلس پس از قرائت گزارش شعبه 12 علیرضا زاکانی در تذکری آیین نامه ای خواهان رای گیری مجلس درباره اعتبارنامه شد.

زاکانی گفت: براساس اصل 93 قانون اساسی، مجلس بدون شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد، مگر در تصویب اعتبارنامه کنندگان. در این اصل به لفظ مجلس و تصویب اشاره شده است.

او اضافه نمود: کلمه مجلس در این اصل به معنای اظهارنظر دو سوم کنندگان بوده و رأی فرد فرد کنندگان موضوعیت دارد. به گفته کننده قم در اصل 85 قانون اساسی آمده است که سمت کنندگی مگر در موارد خاص قائم به شخص نیست، بنابراین کنندگان نمی توانند وظایف خود را به شعب واگذار کنند.

پس از این تذکر زاکانی، محمدباقر قالیباف رییس مجلس اخطار او را وارد دانست و گفت: از آنجایی که سمت کنندگی قابل واگذاری نیست، اخطار اصل 85 شما را وارد دانسته و آن را به رأی می گذارم.

این در حالی است که روز گذشته علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس گفته بود طبق تصمیم هیأت رئیسه، اعتبارنامه های سه منتخب باقی مانده (منتخبین فریدن، گچساران و صومعه سرا) در جلسه علنی مجلس به رأی گذاشته نمی گردد و فقط قرائت خواهد شد.

لذا تصمیم قالیباف با اعتراض تاجگردون روبه رو شد. او خطاب به رییس مجلس گفت انتظار داشتم که قبل از رأی گیری عنایتی داشته باشید، اما اراده شما به رأ گذاشتن اخطار بود که این موضوع برخلاف اظهارنظر سخنگوی هیأت رئیسه بوده است، اما تا امروز توکل به خدا کردم و حرفی نزدم.

کننده گچساران با بیان اینکه تاجگردون مظلومانه در مجلس بود، اضافه نمود: من داعیه بر ماندن و اصراری بر آن ندارم و کیفم را برمی دارم و از مجلس می روم، اما شما هستید در درگاه قیامت و آخرت قرار دارید.

رئیس مجلس هم در پاسخ به تاجگردون گفت: من و هیأت رئیسه قسم یاد نموده ایم ضمن اینکه از شما هم می خواهم آئین نامه و قانون اساسی را رعایت کنید. او خطاب به تاجگردون اضافه نمود: شما وظیفه دارید قانون و آئین نامه را رعایت کنید.

پس از آن رای گیری در صحن علنی مجلس انجام شد و 160 کننده رای به ارجاع اعتبارنامه تاجگردون به کمیسیون تحقق دادند.

بیشتر بخوانید:

جنگ اعتبارنامه ها در مجلس

جشن انتخاباتی آقای کننده خبرساز شد

گفت وگوی تاجگردون و قالیباف

چرا کار تاجگردون به اینجا رسید؟

ماجرای تاجگردون پیش از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی داغ شد. زمانیکه در شبکه های اجتماعی او را متهم به رانتخواری، باند بازی و فامیل بازی کردند. ادعا های زیادی علیه این کننده مجلس مطرح شد. بسیاری تصور می کردند او توسط شورای نگهبان رد صلاحیت می گردد. اتفاقی که ابتدا رخ داد اما با اعتراض تاجگردون شورای نگهبان رای خود را تغییر داد و او را تائید صلاحیت کرد.

تاجگردون در زمان تبلیغات انتخاباتی با تشکیل کمپینی عظیم و ریخت و پاش های عجیب و غریب خبرساز شد و موج منفی گسترده ای علیه او ایجاد گشت، اما همه این ها باعث نشد که مردم گچساران به او رای ندهند. او نزدیک به 40 هزار رای کسب کرد که البته رای زیادی نبود، اما برای سومین پیروزی تاجگردون در انتخابات مجلس کافی بود.

حالا بحث تائید اعتبار نامه تاجگردون از سوی اصولگرایان مطرح شده بود. چهره های شاخص این جریان از جمله علیرضا زاکانی کننده قم به همراه چند کننده مشهور تهران کوشش خود را برای رد اعتبارنامه منتخب گچساران شروع کردند.

اعتراض آنها به اعتبارنامه به همان گزارش تخلفات، رانتخواری، فامیل بازی و ... باز می گشت.

اعتبار نامه ابتدا در شعبه آنالیز شد و به همراه اعتبار نامه دو کننده دیگر رد شد. پس از آن اسناد اعتراض به اعتبارنامه ها به شورای نگهبان ارسال گشت. پس از گذشت چند روز شورا نظر خود را به مجلس داد، شعبه 12 دوباره اعتبارنامه جنجالی تاجگردون را در جلسه ای چند ساعته آنالیز کرد و نهایتا آن را تائید کرد. اما همانطور که گفته شد در صحن علنی رای کافی را نگرفت. اعتبارنامه دو کننده دیگر مورد تائید شعبه و کنندگان نهاده شد.

علیرضا زاکانی کننده قم علیه تاجگردون اخطار داد

چالش مهم تاجگردون

تاجگردون در افکار عمومی مخالفان زیادی دارد. درست است که کننده ای اصلاح طلب محسوب می گردد، اما عملا بدنه اصلاح طلبان با او مشکل دارند و این اصلاح طلبان بودند که اسنادی علیه او منتشر کردند. اصولگرایان هم انگیزه هایی برای رسوا کردنش دارند به همین دلیل منتخبان اصولگرای مجلس هفته هاست که از رد اعتبارنامه تاجگردون در مجلس سخن می گویند. در واقع فضایی ایجاد شد که تائید اعتبار نامه این کننده به اولین آزمون مجلس اصولگرای یازدهم بدل گشت. مجلسی که منتخبان آن مدام شعار مبارزه با فساد و عدالت محوری می دهند.

در نتیجه انتظار در افکار عمومی شکل گرفته است اعتبارنامه تاجگردون رد گردد. افکار عمومی از کنندگان می خواهند به وعده خود عمل کنند. این فضای سنگین موجب شد پس از تائید اعتبار نامه تاجگردون در شعبه واکنش های منفی زیادی برانگیخته گردد.

کاربران زیادی از این سخن گفتند که مجلس جدید هم فقط شعار می دهد و راه دیگری را می رود. بعضی حتی مجلس جدید را هم متهم به فساد کردند. یکی از فعالان رسانه ای اصولگرا در این باره نوشت: مجلس نشان داد فساد سیستماتیک است. سیستم نمی خواهد خودش را اصلاح کند، اما برای نمایش ترمیم و اصلاح بازی می نماید.

کاربران زیادی توئیت کردند که این مجلس مدعی شفافیت آرا است پس در گام اول اعلام کنند موافقان و مخالفان اعتبارنامه تاجگردون در شعبه 12 چه کسانی بودند. فردی در این باره نوشت حالا که اعتبارنامه تاجگردون تایید شد. کاش شفافیت آرا بود تا بدانیم آن 9 نفر موافق و 7 نفر مخالف چه کسانی هستند؟

یا یک کاربر اصولگرا تویئت نموده است: از برادر عظیموار آقای موسوی لارگانی رئیس محترم شعبه 12 و منتخب فراکسیون نیرو های انقلاب در هئیت رئیسه مجلس خواهشمندم رای خود به اعتبارنامه تاجگردون را شفاف کنند.

نهایتا به نظر می رسد ارجاع اعتبارنامه تاجگردون به کمیسیون تحقیق نتیجه فشار سنگین افکار عمومی بود.

اما در شبکه های اجتماعی همچنان سوال هایی مطرح است از جمله اینکه قالیباف در جلسه دیروز شعبه 12 غایب بوده است، آیا او می خواسته در این ماجرا مقابل تاجگردون و یا افکار عمومی قرار نگیرد؟

پیشتر محسن پیرهادی از کنندگان نزدیک به قالیباف در این باره توئیت نموده بود: پیرامون آنالیز اعتبارنامه ها و نظرات مختلف کنندگان، با دکتر قالیباف صحبت کردم. ایشان ضمن تأکید بر دقت در فرایند رسیدگی به اعتبارنامه ها طبق آیین نامه داخلی، اعلام کردند اکثریت انقلابی مجلس، هر نظری در این باره داشته باشند، نظر ایشان هم همان است.

همین توئیت هم نشان می دهد قالیباف نمی خواسته نظر شخصی خود را در شعبه اعلام کند.

عاقبت تاجگردون چه می گردد؟

حالا باید منتظر ماند و دید نظر کمیسیون تحقیق چیست؟ رییس مجلس در این باره به تاجگردون شرح داد: پفراینده شما به کمیسیون تحقیق می رود و 15 روز وقت است و شما می توانید نظرت خود را به آن ها بگویید؛ کمیسیون تحقیق یا اعتبارنامه شما را تایید می نماید و یا رد، اما اگر این اعتبارنامه رد شد موضوع مجددا به صحن می آید و شما در صحن وقت دارید اظهارنظر کنید سخنگوی شعبه هم می تواند اظهار نظر کند.

علی اصغر خانی رییس کمیسیون تحقیق مجلس هم در خصوص این که اگر این کمیسیون اعتبارنامه تاجگردون را تایید کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ گفت: در هر صورت گزارش کمیسیون تحقیق چه درباره تایید و چه درباره رد اعتبارنامه آقای تاج گردون به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد، گزارشی تخصصی که می تواند یاری کننده باشد. در هر دو صورت هم باید کنندگان رای خود را درباره گزارش کمیسیون تحقیق اعلام کنند یعنی چه در صورت تایید و چه در صورت رد اعتبارنامه در این کمیسیون تصمیم گیری نهایی با صحن مجلس و کنندگان خواهد بود.

البته این ماجرا پیچیدگی و جزییات زیادی دارد که در روال کار روشن می گردد. به هر ترتیب تاجگردون شرایط دشواری برای ماندن در مجلس دارد. او باید کمیسیون تحقیق و کنندگان مجلس را قانع کند که با رای امروز به نظر می رسد کار بسیار دشواری است. به نظر نمی رسد افکار عمومی به راحتی اجازه دهد مجلس اعتبارنامه منتخب گچساران را تائید کند.

منبع: فرارو
انتشار: 21 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 482

به "روزهای سخت تاجگردون؛ ماجرای پیچیده اعتبارنامه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزهای سخت تاجگردون؛ ماجرای پیچیده اعتبارنامه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید