روستای جواهرده رامسر ؛ جواهر مازندران

به گزارش بیست آمار، شمال ایران از آن مقصدهایی است که همه ما بسیار دوستش داریم و تا فرصتی دست می دهد، راهی این بهشت خوش آب و هوا می شویم. با اینکه بارها و بارها به شمال سفر نموده ایم، اما بسیارند گوشه و کنارهای زیبایی که از وجودشان بی اطلاع هستیم. در این مطلب می خواهیم روستایی را معرفی می کنیم که به نام جواهر مازندران شناخته می گردد و از مدت ها قبل یکی از مقصدهای مورد علاقه طبیعت گردان بوده است. روستای جواهرده رامسر آنقدر زیباست که اگر یک بار به آن سفر کنید، بعید نیست که به یکی از مقصدهای همیشگی تان تبدیل گردد و در هر فرصتی راه جواهر بی نظیر مازندران را در پیش بگیرید. اگر به ایران گردی علاقه دارید و در پی پیدا کردن مقصدهای نو برای گشت وگذار هستید و از رفتن به جاهای تازه استقبال می کنید، این مطلب را در مجله خبرنگاران دنبال کنید.

روستای جواهرده رامسر ؛ جواهر مازندران

آشنایی با روستای جواهرده

همه ما رامسر را به عروس شهرهای ایران می شناسیم. اما رامسر فراتر از چیزی است که بیشتر مسافران می پندارند. در 30 کیلومتری جنوب غرب رامسر، این شهر زیبا و دیدنیی خطه سرسبز مازندران و بر فراز ارتفاعات دهستان سخت سر، روستایی زیبا با نام روستای جواهرده قرار گرفته است. روستایی که جزء ییلاقات منطقه به شمار می آید و توانسته اصالت و طبیعت خود را همان گونه که بوده، حفظ کند. هنوز زندگی خسته نماینده و پر مشغله شهری بر این منطقه، کوچک ترین تاثیری نگذاشته و قلب مردم روستای جواهرده، همچون نام روستایشان، یک تکه جواهر ارزنده است.

لازم به ذکر است که روستای جواهرده رامسر در ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا قرار گرفته است و به همین دلیل است که همواره میزبان مه غلیظ و زیبایی است که هر روز به دیدار مردم نازنین روستا می آید. از آنجا که مردم روستای جواهرده، ارتباط محبت آمیز ای با طبیعت اطراف خود دارند، زندگی بسیار آرامی را تجربه می نمایند و همگی در کوشش برای حفظ این رابطه هستند تا آسیبی به طبیعت بکر و زیبای آنها وارد نشود.

طبیعت روستای جواهرده همان جایی است که شما در حالت عصبانیت یا خستگی، حتی با تصور تصویر آنجا نیز آرام می شوید. آرامش در تمام کوچه و پس کوچه های آن موج می زند و بین مردم، صمیمیت و آشنایی زیبایی برقرار است. صبح ها می توانید با آواز پرندگان کوچک و خوش صدا از خواب بیدار شوید و با باز کردن پنجره، روی ماه ابر و باد را ببوسید.

جواهردهروستای جواهرده رامسر

دیدنی هایی در جهت روستای جواهرده

در بعضی از سفرها، همچون سفر به روستای جواهرده، لذت شما از جاذبه های گردشگری دقیقا از همان لحظه ای آغاز می شود که حرکت خود را به سمت مقصد آغاز می کنید! جهت رامسر تا جواهرده آنقدر زیبا است که آرزو می کنید ای کاش هیچ وقت به انتها نرسد. بعضی از گردشگران، این جهت را دالان بهشتی می نامند. البته این جاده زیبا را مدیون مهندسانی هستیم که در سال 1350، با وجود تجهیزات قدیمی، این جاده را با شور و عشق بنا کردند.

جهت یک جاده آسفالته کاملا ایمن است که از دل جنگل عبور می نماید. هر لحظه که در این جاده حضور دارید، تصور می کنید که این چشم انداز از سایر منظره ها زیباتر است و کمی بعد حرف خود را پس می گیرید! جاده رامسر - جواهرده تنها 30 کیلومتر طول دارد و تمام کسانی که از آن بازدید نموده اند، آرزو می نمایند که کاش بیشتر در راه بودند! پس اگر قصد بازدید از جواهرده را دارید، خودتان را برای دیدن یکی از زیباترین جاده های تمام جهان آماده کنید!

آبشارهای فصلی و دائمی

دور تا دور جواهرده را آبشارهای فصلی و دائمی مختلف احاطه نموده اند تا زیبایی منطقه را دو چندان نمایند. آبشار صفارود را می توان یکی از زیباترین آبشارهای دائمی جواهرده دانست که در اطراف آن دکه های مختلف صنایع دستی و سوغات فروشی نیز حضور دارند. صفارود در 15 کیلومتری جواهرده واقع شده است و یکی از زیباترین آبشار های منطقه محسوب می شود.

بوستان جنگلی صفارود و آب معدنی

از 9 کیلومتری جاده جواهرده، رودخانه ای زیبا و پر جوش و خروش به نام صفارود عبور می نماید که بسیاری از اهالی، آن را باعث آبادی و آبادانی منطقه جواهرده می دانند. این رودخانه زیبا در جهت خود از منطقه ای غیر قابل وصف به نام بوستان جنگلی صفارود عبور می نماید که همه ساله گردشگران بسیار زیادی جذب آن می شوند. خوشبختانه مسئولین روستا، برای رفاه حال گردشگران در نزدیکی این بوستان بهشتی، یک پارکینگ تعبیه نموده اند. پس در جاده جواهرده حتما وارد این پارکینگ شوید و با یک کوله پشتی کوچک به راه بیافتید و آماده دیدن زیباترین منظره ها طبیعی تمام جهان باشید!

پس از پارکینگ، ابتدا باید چند پله را پایین بروید تا به نزدیکی رودخانه صفارود برسید. این جهت می تواند یک جهت عالی برای کسانی باشد که عاشق پیاده روی در طبیعت هستند. شما جهت پیاده روی خود را از سرچشمه های شرقی کوه سماموس آغاز می کنید و می توانید راه را تا دریاچه خزر ادامه دهید که البته این جهت بسیار طولانی و پر فراز و نشیب خواهد بود. این بوستان جنگلی یک پارک با امکانات کامل محسوب می شود و شما می توانید در آن از آلاچیق های مختلف، باربیکیو های آماده، کافه ها و سوپر مارکت های متعدد بهره ببرید.

پس نگران حضور امکانات رفاهی و خدماتی نباشید و حتما سری به این بوستان جنگلی بهشتی بزنید.

بوستان جنگلی صفارود

دریاچه قو

بازدید از دریاچه قو، نصیب کسانی خواهد شد که در پی ماجراجویی هستند. برای دسترسی به دریاچه قو باید وارد یک جاده خاکی شوید و از جهتهای سنگی و شنی مختلف عبور کنید. اما زمانی که در نهایت پس از این همه پستی و بلندی به دریاچه قو می رسید، خستگی جهت را به صورت کامل فراموش خواهید کرد. البته اگر اهل طبیعت گردی باشید، می دانید که زیباترین منظره ها طبیعی، دسترسی خاکی خواهند داشت. به همین دلیل است که طبیعت گردان با دیدن یک جهت خاکی، اختیار از دست می دهند و شتابان به سمت آن هجوم می برند!

البته با وجود اینکه دسترسی به دریاچه قو از جهت خاکی است، اما می توانید امکانات خدماتی و رفاهی کاملی را در این دریاچه مشاهده کنید و حتی اگر مایل باشید شب را در مجتمع اقامتی واقع در کنار دریاچه، سپری کنید.

دریاچه قو

جاهای دیدنی جواهرده

تا به این جای کار، به احتمال زیاد تصمیم خود را گرفته اید تا به این روستا سفر کنید و از جاذبه های دیدنی آن بی نصیب نمانید. اما بد نیست بدانید تمام جاذبه هایی که به شما نشان دادیم، جاذبه هایی بودند که در طول جهت دسترسی به جواهرده قرار دارند و هنوز دیدنی های خود روستای جواهرده رامسر رخ زیبای خود را به شما نشان نداده اند!

روستایی برفراز ابرها

یکی از مجذوب کننده ترین دیدنی های جواهرده دریای ابرها است. این روستا در ارتفاع 2 کیلومتری از سطح دریا قرار گرفته است و اگر در فصل مناسب به آن سفر کنید دریایی از ابر زیر پایتان که روستا را احاطه نموده است نفس را در سینه تان حبس می نماید و دل تان می خواهد ساعت ها حرکت آرام ابرها را دیدن کنید.

روستای جواهرده رامسر

جواهری در پناه قله ها

جواهرده در پناه سه قله مرتفع سرخ قله، واژک سه براره رژه و سماموس قرار گرفته است. چشم انداز دل فریب کوه های باشکوه و مرتفع و دریای ابرها و روستایی که در دامنه کوه ها آرمیده و چمن زارها و بوته زارهای وسیع چشم انداز ای است که تا مدت ها در خاطرتان خواهد ماند.

صفای آبشار صفارود

آبشارهای فصلی و دائمی روستای جواهرده رامسر مشهور هستند و بسیاری از گردشگران به شوق دیدن آبشارهای زیبا به این روستا سفر می نمایند. یکی از معروف ترین آبشارهای این منطقه آبشار صفارود است که در فاصله 15 کیلومتری جاده قرار گرفته است و اطراف آن پر است از آلاچیق که می توانید در احاطه زیبایی آبشار و جنگل و کوهستان استراحت کنید. به جز آبشار صفارود آبشارهای فصلی هم در اطراف روستا وجود دارند.

آبشارهای زیبا | زینت بخش صفارود

رودخانه زندگی بخش صفارود

در 9 کیلومتری جاده جواهرده رودخانه ای وجود دارد که منبع زندگی در این روستاها و و روستاهای اطراف است. رودخانه صفارود از دامنه شرقی قله سماموس جهتش را آغاز می نماید. بخشی از جهت رودخانه از میان پارک جنگلی صفارود می گذرد و محل بسیار مناسبی برای گذراندن یک روز تعطیل است. این پارک جنگلی پارکینگ هم دارد و خیالتان از بابت اتومبیل راحت باشد و امکانات رفاهی برای گذراندن یک روز خوش هم در پارک جنگلی مهیاست. یکی از چشمه های روستای جواهرده در پارک جنگلی صفارود قرار گرفته است و می توانید طعم لذیذ و لطیف آب کوهساران را بچشید.

رودخانه های زیبا زینت بخش جواهرده هستند

دشت لپاسر و عطر گل

دشت پرگل لپاسر در دامنه قله های مرتفعی که روستای جواهرده رامسر را در بر گرفته اند، یکی دیگر از دیدنی های جواهرده است. اگر به کوه نوردی و صخره نوردی علاقه دارید حتما رفتن به دشت لپاسر و همین طور جنگل های هیرکانی را در برنامه تان قرار دهید. در دشت لپاسر چشمه های آب معدنی هم وجود دارند که جنبه درمانی دارند. پس می توانید یکی روز از سفرتان را به کوه نوردی و جنگل گردی و رفتن به چشمه اختصاص دهید و لذت سفر را کامل کنید.

دشت لپاسر

آبشارها و چشمه های روستای جواهرده

روستای جواهرده رامسر قطعا تمام آبادانی خود را مدیون رودهای خروشان و چشمه های جوشانی است که در دامان زمین های حاصلخیز آن حضور دارند. چشمه هایی همچون برشی، کوه کنین و سلیمان، آب شرب منطقه را تامین می نمایند و باعث جلب گردشگران زیادی می شوند. علاوه بر چشمه های مختلف و لذت نوشیدن آب گوارا از آنها، آبشار های ریز و درشت گوناگونی نیز در روستای جواهرده به چشم می خورند که انسان حتی با شنیدن صدای آنها، مدهوش می شود. اگر در پی این هستید که تنی به آب بزنید و از صدای شر شر آبشار، دیدن منظره ها طبیعی و استشمام بویی خوش لذت ببرید، به انتهای روستا رفته و از آبشار سنگی جواهرده دیدن فرمایید.

آبشارها و چشمه های روستای جواهرده

مسجد جمعه

بعضی از مورخین، تمدن روستای جواهرده را به بیش از سه هزار سال پیش نسبت می دهند. مسجد جمعه نیز گواهی بر این ماجرا است و با جان سختی تمام، حدود 700 سال دوام آورده تا با من و شما از فرهنگ و تمدن غنی ایران سخن بگوید. مسجد جمعه در ابتدا آتشکده زرتشتیان بوده و امروزه کاربری مسجد پیدا نموده است. این مسجد 700 ساله در میان مردم جواهرده بسیار عزیز است و حتی جشن های مذهبی و سنتی مختلفی را در آن برگزار می نمایند.

مسجد جمعه

گورهای تاریخی گبری

شاید در سفر به طبیعت بکر، آخرین چیزی که به فکر شما می رسد، بازدید از گورستانی باستانی باشد! اما گورهای تاریخی گبری روستای جواهرده رامسر ، هیچ شباهتی به قبرستان های ترسناک قدیمی ندارند. البته باید بدانید که قدمت این گورستان به حدود سه هزار سال پیش و حتی پیش از دوران هخامنشیان باز می شود و گواه آن موضوع است که چه تمدن قدیمی و قدرتمندی در این منطقه حضور داشته است. البته گورهای تاریخی گبری، گورستانی مخصوص کافران بوده! و جالب است بدانید که طبق سنتی قدیمی بعضی از وسایل گران بها و شخصی آنها را نیز همراه شان به خاک سپرده اند. شاید تعجب کنید که در این گورها خبری از سنگ قبر نیست. این گورها به صورت دخمه های زیر زمینی ساخته شده اند و می توانید از دهانه آنها بازدید کنید.

خوشگذرانی در روستای جواهرده

پیاده روی در طبیعت: شما می توانید جهت پیاده روی خود را از بوستان صفارود و از کنار این رود خروشان آغاز کنید و حتی خود را تا دریاچه زیبای خزر برسانید. علاوه بر آن، جهتهای مختلف دیگری برای پیاده روی در طبیعت وجود دارد. بسیاری از عاشقان ورزش های گروهی و پیاده روی در طبیعت، تنها با همین هدف راهی جواهرده می شوند تا چند ساعتی مهمان طبیعت باشند و ریه های خود را از اکسیژن خالص سیراب نمایند!

کوهنوردی: همانطور که اشاره کردیم، روستای جواهرده رامسر در منطقه ای کاملا کوهستانی قرار گرفته است. پس همانطور که انتظار می رود، در آنجا می توانید آمادگی بدنی خود را برای فتح قله های کوچک و بزرگ جواهرده به چالش بکشید. البته اکیدا توصیه می شود که به این منظور، همراه گروه های متخصص سفر کنید و وسایل و تجهیزات ایمنی لازم را همراه خود داشته باشید.

پیک نیک خانوادگی: شما می توانید به همراه خانواده و دوستان خود به این روستای زیبا، بکر و دیدنیی سفر کنید و در دشت های باز و دوست داشتنی، یک پیک نیک خانوادگی و آرام را تجربه نمایید. خوشبختانه برای دسترسی به بعضی بخش های طبیعی، احتیاج به پیاده روی یا صخره نوردی نیست و حتی بچه ها و افراد کم توان را می توان مهمان یک کباب خوشمزه در دشت های سرسبز و زیبا کرد!

عکاسی: هر گوشه از این طبیعت بکر و دیدنیی را می توان لوکیشینی مناسب برای عکاسی دانست. اگر عاشق عکاسی هستید، در سفر به جواهرده، حتما لوازم عکاسی خود را همراه بیاورید تا افسوس نخورید!

دیدنی های اطراف روستای جواهرده

فاصله تا ساحل رامسر: 27 کیلومتر

فاصله تا کاخ موزه رامسر: 31 کیلومتر

رستوران های جاده جواهرده

جاده جواهرده یکی از پرطرفدارترین و البته پر ترددترین جاده های ایران محسوب می شود. اما نباید انتظار داشته باشید تا همچون جاده چالوس، در گوشه به گوشه آن یک رستوران ببینید. زیرا در بیشتر قسمت های جاده، یک سمت کوه و سمت دیگر دره است و امکان ساخت و ساز به صورت کلی وجود ندارد. البته در نزدیکی خود جواهرده می توانید چندین و چند رستوران مختلف را شاهد باشید، اما تعداد آنها بسیار کم است.

رستوران های جاده جواهرده

امکانات روستای جواهرده

روستای جواهرده رامسر تبدیل به یکی از جاذبه های گردشگری بین المللی و بسیار زیبا شده است و هواداران زیادی نیز دارد. به همین دلیل، می توانید امکانات رفاهی و خدماتی مختلفی را در این روستا بیابید. بعضی از افراد تصور می نمایند که به علت دور افتاده بودن این روستا، خبری از امکانات رفاهی و خدماتی در آن نیست. اما باید بدانید که انواع امکانات از قبیل داروخانه، درمانگاه، پاسگاه نیروی انتظامی، آب لوله کشی، سوپر مارکت، محل اقامت، مسجد، امام زاده، کافه، رستوران و چندین آلاچیق مختلف در این روستا وجود دارند.

اقامت در روستای جواهرده رامسر

از بابت محل اقامت در جواهرده خیال تان راحت باشد. هر نوع سلیقه ای که داشته باشید، چه دوست داشته باشید در ویلا اقامت کنید و از امکانات رفاهی مدرن در سفر بهره ببرید و چه اقامت در خانه های روستایی را ترجیح بدهید تا چند روزی از شیوه معمول زندگی شهری دور باشید، روستای جواهرده رامسر شما را ناامید نمی نماید. در این روستا هم می توانید در خانه های روستایی اقامت کنید و ویلا اجاره کنید. ضمن اینکه در کنار دریاچه زیبایی که در پارک جنگلی صفارود قرار گرفته است، مجتمع اقامتی با امکانات کامل موجود است. پس با خیال راحت سفری لذت بخش را برنامه ریزی کنید و از تعطیلات تان لذت ببرید. البته اگر دوست داشته باشید در کمپ بزنید به این موضوع توجه کنید که شب های جواهرده بسیار خنک است و حتما با تجهیزات کامل برای شب مانی در چادر اقدام کنید.

روستای جواهرده رامسر

برترین زمان سفر به جواهرده

زمان مناسب برای سفر به هر مقصدی یکی از سوأل های معمول گردشگران است. اما درباره جواهرده باید بگوییم تمام سال جاذبه های خاص خود را دارد و همواره می توانید سفر لذتبخشی را به این منطقه برنامه ریزی کنید. اما این نکته را در نظر بگیرید که برترین زمان سفر بستگی به عادت ها و علائق شما دارد. برای مثال اگر به زمستان و برف علاقه نداشته باشید، سفر به روستا با تمام زیبایی باشکوهی که در زمستان دارد، لطفی برایتان ندارد. اما به هر حال، روستای جواهرده رامسر هم در تابستان با کوه های پوشیده از گل و جنگل ها و چشمه سارها و رودخانه های پرآب و هوای لطیف و خنک، مقصدی بسیار مجذوب کننده است و هم در زمستان با قله های پوشیده از برف و خلوتی و آرامش روستا در این فصل از سال.

روستای جواهرده رامسر

چگونه به روستای جواهرده رامسر برسیم؟

مطلب را با پاسخ دادن به این سوال مهم آغاز می کنیم که جواهرده کجاست و دسترسی به آن چگونه است؟ اگر بخواهیم بگوییم روستای جواهرده دقیقا کجاست، آدرس دقیق به این صورت است که باید به استان مازندران بروید و از آنجا به شهرستان رامسر ؛ از رامسر به سمت جنوب غربی برانید و بعد 30 کیلومتر رانندگی در جاده جنگلی پر پیچ وخم و بسیار زیبا، جواهر مازندران کم کم خود را به شما نشان می دهد.

علاوه بر روستا، جهتی که از میان جنگل های انبوه و امتداد رودخانه صفارود می گذرد نیز بسیار مجذوب کننده و دیدنی است. این جاده فوق العاده در فصل پاییز و بهار و هنگام بارندگی، وقتی جاده غرق مه می شود، به تابلوی نقاشی شباهت دارد، شاید بارها و بارها مجبورتان کند در طول جهت توقف کنید و از زیبایی اش لذت ببرید. مهندسان آلمانی این جهت جادویی را در سال 1350 ساختند که از آن موقع تا امروز برترین جهت رسیدن به روستای جواهرده رامسر است.

شما برای ما بنویسید

شما موقع سفر به جواهرده چگونه سرگرمی می کنید؟ نظرتان درباره اقامت در در این روستای زیبا چیست و به نظرتان چه وسایلی برای سفر باید همراه خودمان داشته باشیم؟

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور
انتشار: 14 مرداد 1401 بروزرسانی: 14 مرداد 1401 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1527

به "روستای جواهرده رامسر ؛ جواهر مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای جواهرده رامسر ؛ جواهر مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید