دیوار صدرنشین بازار کالای دست دوم

به گزارش بیست آمار، در هفته چند بار صدای راننده وانتی را می شنوید که برای خرید آهن قراضه یا وسایل دورریختنی در کوچه داد می زند؟ چقدر چشمتان به سمساری و امانت فروشی هایی افتاده است که کرکره های ویترین رنگ و رو رفته شان را بالا داده و منتظر مشتری نشسته باشند؟ اگرچه هر دو این مشاغل دیگر کمتر به چشم می آیند اما حالا هفت سال است که با سایت دیوار شکل جدیدی از مبادلات اینترنتی وسایل نو و دست دوم ظهور نموده است.

دیوار صدرنشین بازار کالای دست دوم

براساس گزارش سالانه سایت دیوار در سالی که گذشت 98 میلیون آگهی در این پلتفرم منتشر شد. این یعنی میلیون ها آگهی با سربرگ های قرمز در یک سال گذشته منتشر شده که جای میلیون ها تراکت و صفحات نیازمندی ها را گرفته، عمر بسیاری از وسایل دست دوم را طولانی تر نموده، باعث فعالیت اقتصادی افراد به صورت اینترنتی شده، دسترسی بسیاری از خانه داران را به کسب و کارهای خانگی باز نموده و در نهایت آثار اقتصادی، محیط زیستی و کارآفرینی متفاوتی داشته است.

براساس این گزارش در یک سال گذشته تعداد کاربران این پلتفرم اقتصادی به 35 میلیون نفر رسیده است. یعنی در ایران از هر 10 نفر نزدیک به چهار نفر کاربر وفادار دیوار هستند. بنابراین می توان گفت خانواده ای نیست که از اعضای آن هیچ کدام اسم دیوار و خرید و فروش در این سایت را نشنیده باشند.

املاک، محبوب ترین دسته آگهی در دیوار

در سایت دیوار دسته های مختلفی مانند املاک، وسیله نقلیه، مربوط به خانه، سرگرمی، استخدام و ... وجود دارد که کاربران آگهی خود را در دسته مرتبط به آن بارگذاری می نمایند. هرچند در شهرهای مختلف، شاخه محبوب دیوار بسته به شغل غالب مردم یا جاذبه های گردشگری، فرهنگی متفاوت است اما در کل کشور املاک، وسیله نقلیه و وسایل مربوط به خانه در سال گذشته از محبوب ترین دسته های سایت دیوار بوده اند. این حتی تا حدودی می تواند تصویری از زندگی ایرانیان در سال گذشته هم نشان دهد.

در سال 1398 بیش از 16 میلیون و 800 هزار آگهی مسکن بر روی این سایت منتشر شده که شامل خرید، فروش و اجاره خانه، آپارتمان و ویلا در سراسر کشور می گردد. بر اساس آنالیز های این سایت سهم دیوار از معاملات مسکن تهران برابر با 22.2 درصد و از بازار آنلاین مسکن کشور 96 درصد بوده است.

در بازار خودرو هم دیوار نقش پررنگی داشته است. در سال گذشته از بین 16 میلیون و 400 هزار آگهی خودرو، 9 میلیون و 600 هزار مورد در دیوار معامله شده است. این سایت 19.3 درصد معاملات بازار خودروی تهران و 20 درصد بازار آنلاین خوردو کشور را پوشش می دهد.

مسئولان دیوار معتقدند در یک سال گذشته با روش های مختلفی انحصارگران را از این دو بازار حذف نموده اند. به گفته آنها در دیوار ثبت آگهی بدون احراز هویت و ثبت کد ملی غیر ممکن شده است تا امکان اخلال در بازار یا دزدی را به حداقل برسانند. از سوی دیگر از هر خط موبایل ماهانه تنها سه آگهی رایگان می توان منتشر کرد؛ بنابراین امکان ثبت آگهی غیرواقعی را به حداقل رسانده اند تا هیچ راهی برای دستکاری قیمت به خصوص در این دو حوزه باقی نماند.

890 هزار وسیله الکترونیکی به چرخه مصرف برگشت

در این یک سال 890 هزار وسیله الکترونیکی هم در دیوار فروش رفته است. با توجه به ماهیت پلتفرم دیوار بعضی از این وسایل، از نوع وسایل دست دومی بوده که با فروش دوباره به چرخه مصرف برگشته است. این تعداد تقریبا برابر با کل تعداد دستگاه تلویزیونی است که در داخل کشور فراوری شده است. اهمیت این عدد در این است که بدانیم ایران یک وارد نماینده عمده لوازم الکترونیکی بوده و با خرید و فروش وسایل دست دوم، از خرید وسایل نو جلوگیری شده است. درنتیجه از واردات هزاران کالای الکترونیکی با ارز دولتی صرفه جویی ارزی شده است.

بر اساس گزارش دیوار فروش این وسایل به نوعی منجر شده تا از اضافه شدن زباله های آلومینیومی یا الکترونیکی به لندفیل ها جلوگیری گردد. بسیاری از این قطعات میلیون ها سال در طبیعت باقی می مانند و علاوه بر این آسیب های جبران ناپذیری به سیستم ایمنی و عصبی بدن وارد می نمایند. فرایند سوزاندن یا دفن آنها همچنین منجر به انتشار گازهای گلخانه ای در محیط زیست می گردد. بنابراین دیوار با این نقش همچنین سهم بزرگی در محافظت از محیط زیست و کاهش ردپای کربن داشته است.

افزایش 143 درصدی فروش وسایل مربوط به خانه

آمارهای یک ساله پلتفرم دیوار نشان می دهند هزار و 700 میلیارد قطعه وسیله مربوط به خانه در سال 1398 فروش رفته که در مقایسه با سال گذشته 143 درصد افزایش داشته است. این رشد چشم گیر در فروش وسایل خانگی خبر از کم رنگ شدن تابوهای اجتماعی برای خرید و فروش وسایل دست دوم و همچنین افزایش تنوع در صنعت دست دوم کشور ما می دهد. اگر تا پیش از این تنها خرید خودرو به عنوان کالای دست دوم در جامعه پذیرفته شده بود، دیگر افراد بیشتری مشتاق تامین نیازهای خانه خود به شکل دست دوم هستند.

خرید و فروش وسایل دست دوم خانگی همچنین سهم بزرگی در میزان پس انداز خانوار دارد. بر اساس آنالیز های صورت گرفته سایت کی جی جی در کانادا در سال 2018 هر خانواده به طور میانگین با خرید وسیله دست دوم به جای وسیله نو توانسته 744 دلار پس انداز کند. اگرچه شرایط اقتصادی در ایران و کانادا قابل مقایسه نیست اما از آن جایی دیوار به طور میانگین در هر خانواده 1.4 نفر کاربر وفادار دارد می توان پیش بینی کرد با خرید وسایل دست دوم، خانواده ها توانسته اند مبلغ بیشتری را صرف سرگرمی، وسایل ضروری تر، تفریح یا سلامتی نمایند.

فعالیت اقتصادی یک سوم کاربران در دیوار

44 درصد از کاربران دیوار در سن اشتغال، یعنی بین 25 تا 34 سال هستند. بنابراین عجیب نیست اگر حدود یک سوم کاربران این سایت را کاربران فعالی تشکیل دهند که با دیوار مشغول یک فعالیت اقتصادی باشند. این کاربران فعال که تعداد آنها به حدود 440 هزار نفر می رسد، معمولا ماهانه بیش از دو آگهی در سایت بارگذاری می نمایند. برای اینکه تصویری از فعالیت اقتصادی این تعداد داشته باشید کافی است بدانید نزدیک به 100 هزار سوپرمارکت در کشور وجود دارد. یعنی تعداد افرادی که کسب و کاری را به واسطه دیوار راه اندازی نموده اند چهار برابر بیشتر از کل سوپرمارکت های کل کشور است. بیشتر افرادی که در دیوار به صورت مستمر فعالیت اقتصادی دارند بعد از املاک، در حوزه وسایل خانگی یا خدماتی آگهی منتشر می نمایند.

نظارت بر رفتارهای نابه هنجار

35 درصد از کاربران دیوار را زنان تشکیل می دهد. این عدد نزدیک به دو برابر بیشتر از نرخ اشتغال رسمی آنها در کشور است. دیوار برای تامین امنیت کاربران و جلوگیری از مزاحمت به یاری هوش مصنوعی محتوای چت افراد در این اپلیکیشن را مورد آنالیز قرار می دهد. در سال گذشته، به دلیل رفتار نابه هنجار ماهانه 20 هزار کاربر اجازه چت کردن در پلتفرم دیوار را برای مدتی معین و ماهانه 14 هزار کاربر دیگر برای همواره از دست داده اند.

با اینکه سال 1397 دیوار از ارزش 6 تا 9 میلیارد دلاری بازار خود در ایران خبر داده بود اما از رشد تعداد آگهی های این سایت در سال 1398 می توان پیش بینی کرد که ارزش صنعت کالای دست دوم در سال گذشته هم با افزایش چشمگیری همراه بوده است. این یعنی میزان ارزی که با به گردش درآمدن کالا و دست به دست شدن آن در داخل مرزهای کشور باقی مانده، بیشتر شده است. اگرچه بانک مرکزی اطلاعات خود را از گردش اقتصادی بازار دست دوم از سال 1396 منتشر ننموده اما بر اساس آخرین گزارش آن هر خانواده یک میلیون و 90 هزار تومان در سال درآمد داشته است. رقمی که به نظر می آید در در دو سال گذشته با افزایش تنوع در بازار دست دوم آنلاین فرایند صعودی داشته باشد. بازاری که به نظر می آید علاوه بر جنبه های اقتصادی، مزیت های اجتماعی، فرهنگی، محیط زیستی و کارآفرینی هم به دنبال داشته است.

دانلود فایل PDF گزارش سال 98 دیوار

منبع: فرارو
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 592

به "دیوار صدرنشین بازار کالای دست دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیوار صدرنشین بازار کالای دست دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید