خبرنگاران 20 میلیون مترمکعب در منابع آبی استان سمنان صرفه جویی شد

به گزارش بیست آمار، سمنان- خبرنگاران- رییس گروه احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه ای استان سمنان گفت: نصب دستگاه های کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی این استان 20 میلیون متر مکعب صرفه جویی در منابع آب را در سال گذشته به دنبال داشت.

خبرنگاران 20 میلیون مترمکعب در منابع آبی استان سمنان صرفه جویی شد

مهدی قوشه ئی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به میزان صرفه جویی در مصرف آب استان سمنان با نصب کنتورهای هوشمند اضافه نمود: حدود یک هزار و 500 کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی در این استان نصب شد و از این طریق 20 میلیون و 66 هزار متر مکعب صرفه جویی در یک سال گذشته اجرا شده است.

وی بیان نمود: 75 چاه غیرمجاز در استان سمنان سال 98 مسدود و سبب صرفه جویی 577 هزار متر مکعب در مصرف آب شد.

رییس گروه احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه ای استان سمنان ادامه داد: 109 چاه بخش کشاورزی مشمول اصلاح پروانه بهره برداری شد که صرفه جویی پنج میلیون و 172 هزار متر مکعبی در مصرف آب استان را به همراه داشت.

وی توضیح داد: سال گذشته میزان صرفه جویی منابع آبی استان سمنان به وسیله کاهش منصوبات 10 چاه دارای اضافه برداشت دبی لحظه ای ، 785 هزار متر مکعب بود.

به گزارش خبرنگاران، متوسط افت سطح آب های زیرزمینی در کشور سالانه 50 سانتیمتر است در حالی که این رقم در استان سمنان 16 سانتیمتر بیشتر است که نشانه عمیق تر بودن اثر خشکسالی در استان سمنان نسبت به متوسط کشوری است.

میزان طبیعی آب زیر زمینی استان سمنان 990 میلیون متر مکعب اعلام اما حفر بی رویه چاه و برداشت فراوان آب سبب برهم خوردن تراز برداشت و واریز در منابع آبی زیر زمینی این استان شده است.

برداشت آب در 15 دشت استان سمنان به دلیل افت محسوس سطح آب های زیرزمینی و گسترش روزافزون کانون فرسایش بادی ممنوع شد و 13 دشت از مجموع 26 دشت موجود در استان در شرایط فرابحرانی نهاده شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 13 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 590

به "خبرنگاران 20 میلیون مترمکعب در منابع آبی استان سمنان صرفه جویی شد" امتیاز دهید

2 کاربر به "خبرنگاران 20 میلیون مترمکعب در منابع آبی استان سمنان صرفه جویی شد" امتیاز داده اند | 3.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 20 میلیون مترمکعب در منابع آبی استان سمنان صرفه جویی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید