حقایقی جالب درباره فرهنگ قوم مایا مکزیک

به گزارش بیست آمار، دنیا از ابتدا مهد تمدن های بی شماری بوده است. به لطف تحقیقات و مطالعات باستان شناسی، ما اکنون از تاریخچه و فرهنگ بسیاری از آنها آگاه هستیم. گرچه تمامی این تمدن ها به تنهایی قابل آنالیز و تحقیق هستند اما عظمت و درخشندگی بعضی از آنها سبب شده که باستان شناسان، عمیقا به مطالعه درباره بعضی از این تمدن ها بپردازند.

حقایقی جالب درباره فرهنگ قوم مایا مکزیک

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور ارزان مکزیک هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور مکزیک از مکزیکوسیتی و کانکون دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

تمدن مایا از 1600 تا 2000 سال پیش از میلاد مسیح در شبه جزیره یوکاتان در جنوب مکزیک زندگی می کردند. اکنون نیز بازماندگان شان در هندوراس و ال سالوادور ساکن هستند.

اعتقادات، آداب و رسوم و سنت های متعدد با فرهنگ مایایی گره خورده اند. گروه های خانوادگی وابسته و عظیم و انجام اعمال مذهبی، بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ و سبک زندگی قوم مایا هستند.

آداب و رسوم

فرهنگ مایایی به داشتن مجموعه ای از اعتقادات و آداب و رسوم خاص، شناخته شده است. به عنوان مثال یکی از این آداب و رسوم این است که مایایی ها، پس از مرگ افراد، جسد آنها را در گورهایی زیر خانه شان دفن می کردند.

کسانی که از جوامع و خانواده های ثروتمند و قدرتمندتری بودند، در مقبره ها به خاک سپرده می شدند و بعضی از متعلقات آنها مانند لباس و زیورآلات نیز به همراه جسدشان دفن می شد. اجداد یک خاندان مانند خدایان پرستیده می شدند. چرا که مایایی ها اعتقاد داشتند که اجدادشان پس از مرگ به خدایان می پیوندند.

قربانی کردن انسان در فرهنگ مایا رایج بود و این کار معمولا برای جلب رضایت خدایان انجام می شد. همچنین اگر شهری به دست گروهی دیگر تصرف می شد، اعدام ها به شکل قربانی کردن برای خدایان صورت می گرفت.

علاوه بر این، شکنجه یا آزار رساندن به خود نیز در میان آنها رواج داشت. این کار به دلایل مختلفی انجام می شد؛ به عنوان مثال برای خوشحال کردن خدایان یا به دست آوردن قدرت. جشن و پایکوبی نیز بخشی جدانشدنی از مراسم مذهبی و ضیافت های شادی قوم مایا است.

ساختار اجتماعی

هر شهری مانند یک کشور مستقل، تحت سلطه یک پادشاه یا فرمانروا اداره می شد.

قوم مایا معتقد بودند که پادشاهان از نسل خورشید و ماه و سایر سیارات هستند و قدرت بی انتهای خود را از آنها می گیرند. از این رو، دستورات فرمانروایان هیچ وقت زیر سوال نمی رفت.

قوم مایا، خانواده های قدرتمند و عظیمی داشتند که به حمایت از یکدیگر می پرداختند. از نوه ها گرفته تا پدرعظیم ها، همه خانواده در کنار هم و زیر یک سقف زندگی می کردند.

در خانواده، با عظیم تر ها، با احترام رفتار می شد و مردان عظیمسال، نان آوران خانواده بودند. شکار، ماهیگیری و کشاورزی از مهم ترین منابع تامین غذای خانواده بود.

وظایف زنان به انجام کارهای خانه، تهیه و درست کردن لباس، عظیم کردن بچه ها و آماده کردن غذا محدود می شد.

والدین مایایی، صفحه ای چوبی را به پیشانی فرزندان خود می بستند چرا که در نظر آنها پیشانی صاف، جذاب به نظر می رسید. همچنین آنها بچه ها را وادار می کردند تا به شیئی که نزدیک صورتشان آویزان می کردند، نگاه و تمرکز نمایند. چرا که داشتن چشم های چپ، برایشان جذاب بود!

پوشش قوم مایا

مردان مایایی، تکه ای پارچه را دور کمر خود می بستند که پاهایشان را می پوشاندند. زنان نیز پیراهن های بلند و گشادی تا مچ پا می پوشیدند.

به دلیل گرمای هوا، این لباس ها معمولا از کتان دست باف یا سایر پارچه ها تهیه می شدند.

اعضای خانواده سلطنتی دوست داشتند که خود را با زیورآلات گوناگون بیارایند. این زیورآلات معمولا از یشم ساخته می شدند و مردان نیز از آنها استفاده می کردند.

قوم مایا برای یشم، پرهای رنگی روشن و صدف، بیشتر از طلا ارزش قائل بودند.

بازی ها

قوم مایا نژاد خشنی داشتند. یکی از سرگرمی های رایج آنها نوعی بازی با توپ بود که آن هم بدون خشونت انجام نمی شد. توپ آنها نیز حدودا 3.7 کیلوگرم وزن داشت. حرکات خشونت آمیز بازی مورد تشویق داوران قرار می گرفت. این بازی واقعا خشن بود و گاهی موجب آسیب دیدن و خونریزی بازیکنان می شد.

برنده های این بازی با زیورآلات و جایزه های گوناگون تشویق می شدند، اما بازندگان را با طناب می بستند و از پله های سازه های عظیم به پایین هل می دادند.!

هنر و ادبیات

قوم مایا، نخستین زبان نوشتاری کامل را در آمریکا ابداع کردند. آنها حروف را روی دیواره های سازه های خود حجاری می کردند. بعد ها از پاپیروس برای نوشتن کتاب استفاده کردند.

این حروف حجاری شده روی دیواره های اهرام مایایی بسیار پیچیده هستند و داستان هایی درباره این تمدن نقل می نمایند. از آنجایی که این زبان کامل است، داستان ها با جزییات نوشته شده اند. از این رو این بناها دارای اهمیت زیادی هستند.

هیروگلیف های مایایی در دهه 1950 به طور کامل رمزگشایی شدند.

نجوم، ریاضیات و سایر پیشرفت های علمی

قوم مایا پیشرفت های چشمگیری در ریاضیات داشتند و همین امر به ساخت یک تقویم پیچیده منجر شده است.

آنها می پنداشتند که اجرام آسمانی، زمانی جزو خدایان بوده اند. به همین علت حرکت ستارگان و سیارات را با دقت ترسیم نموده اند. همین مسئله موجب رواج علم ستاره شناسی در میان قوم مایا شده است.

اولین روز تقویم مایا 11 آگوست 3114 سال قبل از میلاد و آخرین روز این تقویم 21 دسامبر 2012 میلادی است. البته این تقویم به شکل دایره وار طراحی شده است و این بدان معناست که مجددا تکرار می گردد. وجود یک روز برای شروع این تقویم نشان می دهد که آنها به فرگشت و وجود دایناسورها اعتقادی نداشتند.

همان طور که پیش از این گفتیم، قوم مایا بسیار خشن بودند و این خشونت، گاهی به جراحت و آسیب دیدگی منجر می شد. شاید به همین دلیل است که داروسازهای مایایی تبحر زیادی در ساخت داروهای مسکن با استفاده از گیاهان، تنباکو و انواع قارچ داشتند.

معماری

اهرام قوم مایا یکی از تحسین برانگیز ترین سازه های جهان به شمار می فرایند. درست مانند اهرام ساخته شده به دست مصری ها.

گرچه شهرهای مایایی فاقد برنامه ریزی صحیحی بودند اما ساختمان هایشان با دقت زیادی ساخته می شدند. کاخ ها عظیم و مجلل، هرم ها زیبا و خانه ها محکم و پایدار بودند.

بعضی از این اهرام مایایی حتی از اهرام مصر نیز عظیم تر هستند.

عظیم ترین هرم ساخته شده به دست قوم مایا در Uxmal، یوکاتان مکزیک واقع شده است.

از این هرم به عنوان مکانی برای آموزش و برگزاری جلسات دانشمندان، منجمان، ریاضی دانان و کاهنان استفاده می کردند.

کشاورزی و تامین غذا

گرچه این تمدن، تکنیک های کشاورزی پیشرفته ای نظیر تراس بندی زمین داشتند اما نحوه به دست آوردن این زمین ها با اشکالات زیادی روبرو بود. آنها در قطع کردن درختان و سوزاندن جنگل ها زیاده روی می کردند. در واقع، جنگل ها را میسوزاندند تا از آن برای کشت محصول استفاده نمایند. این کار موجب تهی شدن خاک از مواد غذایی می شد. در نتیجه بیشتر از دو سه بار امکان کشت در چنین زمین هایی وجود نداشت.

عمده محصولات کشاورزی را ذرت، حبوبات، کدو و فلفل قرمز تشکیل می دادند.

قوم مایا، گوشت مورد احتیاج خود را به وسیله شکار به دست می آوردند. به علاوه اینکه آنها گوشت سگ، میمون و بوقلمون را نیز مصرف می کردند.

زنان قوم مایا، در خانه های خود گوزن پرورش می دادند. این کار برای حفظ جمعیت گوزن ها انجام می شد.

سقوط قوم مایا

فاتحان اسپانیایی پس از شندین افسانه هایی درباره شهرهای طلایی، به سوی مکزیک آمدند اما از آنجایی که این قوم، طلای زیادی در اختیار نداشتند، نا امید شدند. این نشان می دهد که تمدن مایا چندان در بهره برداری از معادن توانمند نبوده است. از آنجایی که اسپانیایی ها فقط برای یشم و پرهای رنگی، از دریای آتلانتیک عبور ننموده بودند، بنابراین زمین ها و اندک طلای باقیمانده از قوم مایا را تصرف کردند. علاوه براین، اسپانیایی ها بسیاری از جمعیت این قوم را کشتند.

استفاده از تکنیک های ابتدایی کشاورزی، موجب قطع درختان جنگلی شد که این مسئله ممکن است بر میزان بارش در این منطقه نیز تاثیر گذاشته باشد. این عوامل ممکن است به بروز خشک سالی، منتهی شده باشند. در نهایت، قوم مایا به طور ناگهانی از بین رفتند. متخصصان اعتقاد دارند که قطع درختان جنگلی یکی از علت های این سقوط ناگهانی بوده است.

بعضی از متخصصان نیز معتقد هستند که یک جنگ داخلی موجب فروپاشی این تمدن شده است. چرا که با این همه خشونت، یک جنگ داخلی کوچک برای از بین بردن تعداد زیادی از جمعیت این قوم کافی بوده است.

این مناقشات ممکن است بر مسیرهای تجاری یعنی جایی که کالاهای مورد احتیاج و ضروری مبادله می شدند، تاثیر گذاشته و موجب کمبود و در نتیجه، گرسنگی و قحطی در این قوم شده باشد.

آداب و رسوم و سبک زندگی این قوم، هنوز هم موضوع مطالعه دقیق و کنجکاوانه جامعه شناسان در سراسر جهان است. هر چه که بیشتر به این فرهنگ نزدیک شویم، بهتر می توانیم فرهنگ بشر و تحولات آن را دریابیم.

منبع: Buzzle

منبع: کجارو
انتشار: 7 تیر 1400 بروزرسانی: 7 تیر 1400 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1098

به "حقایقی جالب درباره فرهنگ قوم مایا مکزیک" امتیاز دهید

1 کاربر به "حقایقی جالب درباره فرهنگ قوم مایا مکزیک" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی جالب درباره فرهنگ قوم مایا مکزیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید