تضعیف قدیمی ترین نهاد مدنی ایران ، کانون وکلا در سخت ترن دوران خود

به گزارش بیست آمار، یک عضو هیأت رئیسه کانون وکلای مرکز گفت: هیأت مدیره آینده کانون وکلای دادگستری مرکز به عنوان مدیران کانون مادر، دوره سختی را پیش رو دارند و با چالش های بیشتری نسبت به دوره حاضر روبرو خواهند بود.

تضعیف قدیمی ترین نهاد مدنی ایران ، کانون وکلا در سخت ترن دوران خود

به گزارش خبرنگاران، سیدمهدی حجتی در مصاحبه با ایسنا در رابطه با شرایط کانون وکلا در کشور گفت: روندی که کانون وکلا با آن روبرو است، روندی است که تضعیف بیش از پیش قدیمی ترین نهاد مستقل مدنی کشور را به دنبال دارد. این شرایط با هیچ متر و معیاری قابل توجیه نیست و بی تردید در تعارض با منافع کلان نظام و حاکمیت است و باعث تحمیل هزینه های مادی و معنوی به کشور می گردد.

این وکیل دادگستری با اشاره به وجود و تشکیل یک نهاد موازی در کنار کانون های وکلا گفت: ایجاد تشکیلات موازی و موازی سازی نهادها و سازمان ها، همیشه باعث تضعیف نهاد اصلی می گردد بالاخص وقتی که این موازی سازی توسط دولت در مقابل یک نهاد مدنی که فاقد پشتوانه قدرت عمومی است ایجاد شده باشد و نهاد نوپای وابسته به حاکمیت از تمامی امکانات و ابزار های لازم برای تعرفه و توسعه خود برخوردار باشد و مورد حمایت قرار گیرد.

حجتی افزود: مرکز امور مشاوران قوه قضائیه، امروز دقیقا با همان کارکرد کانون وکلا در حال فعالیت است و منصرف از قانونی یا غیرقانونی بودن تداوم فعالیت این مرکز از حیث صدور پروانه برای متقاضیان، اصولاً وجود آن ضرورتی ندارد؛ کما اینکه از اول هم نیازی به تأسیس و تشکیل آن مرکز نبود؛ اما با یک آئین نامه تشکیل شد و امروز شاهد دوقطبی شدن جامعه وکالت و کوشش برای تقویت نهاد نوپا و تضعیف نهاد اصلی و کهن هستیم.

عضو هیأت مدیره کانون وکلای مرکز گفت: در حال حاضر تفکری وجود دارد تا کانون وکلا نیز مانند مرکز امور مشاوران، به نهادی وابسته به قوه قضائیه تبدیل گردد و به همین دلیل، کوشش هایی برای اجرای آئین نامه سال 1388 رئیس وقت قوه قضائیه که چند بار به صورت دوره ای معلق و نهایتاً اجرا نشد در حال اجرا است که قطعاً با درایتی که در رئیس قوه قضائیه و معاونین ایشان سراغ داریم، بعید می دانم که چنین تفکری، عملیاتی و اجرا گردد؛ زیرا سلب استقلال از کانون وکلا به شدت به وجهه بین المللی کشور لطمه وارد نموده و در تعارض با سیاست های کلی نظام است.

حجتی با اشاره به هجمه هایی که در طول سالهای اخیر متوجه کانون وکلا شده است ادامه داد: به جرأت می توان گفت که کانون وکلا در سخت ترین دوره تاریخی خود به سر می برد و میزان فشارها و هجمه ها به کانون وکلا از ناحیه اشخاص حقیقی و حقوقی بی سابقه است و رسانه ملی نیز در این زمینه بسیار یک طرفه عمل نموده است و تمام کوشش خویش را برای تضعیف مهمترین نهاد مدنی کشور به خرج داده است.

این وکیل دادگستری ضمن اشاره به در پیش بودن برگزاری انتخابات هیأت مدیره کانون مرکز گفت: هیأت مدیره دوره بعدی، با چالش هایی بیش از چالش های فعلی روبرو خواهد بود و دوره سختی از حیث افزایش هجمه ها در پیش دارد ولذا لازم است که مدیران آینده آمادگی لازم را برای روبرو شدن با مسائل آینده نهاد وکالت داشته باشند.

حجتی در سرانجام گفت: کانون وکلا، اگر چه نهادی مستقل از حاکمیت است ولی جدا و منفک از نظام و حاکمیت نیست و همیشه و همیشه در در راستای دفاع از منافع ملی کشور و دفع هجمه های بین المللی فعال بوده است و با ابزار حقوقی، به وسیله اعضا خویش دفاع شایسته ای از منافع ملی در عرصه بین المللی به عمل آورده است و نهادی است که به واسطه عضویت در کانون وکلای بین المللی در تمامی جهان به رسمیت شناخته شده و حرف آن شنیده می گردد و لذا دولت باید تمامی کوشش خود را برای تقویت این نهاد برجسته مدنی به کار گیرد و مانع از تضعیف آن گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 154

به "تضعیف قدیمی ترین نهاد مدنی ایران ، کانون وکلا در سخت ترن دوران خود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تضعیف قدیمی ترین نهاد مدنی ایران ، کانون وکلا در سخت ترن دوران خود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید