احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات صلح و پیشنهاد چین برای تشکیل بلوک 4 جانبه امنیتی

به گزارش بیست آمار، چینی ها احتمال می دهند که مذاکرات صلح افغانستان به نتیجه نرسد بنابراین گسترش نفوذ طالبان مقامات پکن را وادار نموده است تا علاوه بر ایفای نقش مستقیم امنیتی در این کشور، پیشنهاد تشکیل بلوک چهارجانبه امنیتی را مطرح نمایند.

احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات صلح و پیشنهاد چین برای تشکیل بلوک 4 جانبه امنیتی

با تور پکن سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران به نقل از بلومبرگ، پس از برگزاری چندین دور از مذاکرات صلح چهار جانبه افغانستان و عدم شرکت طالبان افغان در این مذاکرات، اکنون چینی ها احتمال می دهند که این مذاکرات صلح به نتیجه نمی رسد.

همچنین نفوذ روز افزون طالبان افغان در سراسر افغانستان، مقامات چینی را وادار نموده است تا نقش مستقیم امنیتی را در این کشور بر عهده گیرند.

در هفته های اخیر چین به ارزش 70 میلیون دلار به افغانستان یاری نظامی نموده است و پیشنهاد ایجاد بلوک امنیتی چهار جانبه متشکل از کشورهای چین، پاکستان، افغانستان و تاجیکستان را داده است.

به گزارش بلومبرگ، این حرکت چین بیانگر نگرانی چین از احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات صلح میان دولت و طالبان افغانستان و وجود جنگجویان گروه های مختلف در همسایگی این کشور است.

ژیهائو گانچنگ مدیر مرکز مطالعات جنوب آسیا در موسسه تحقیقات بین المللی شانگهای گفت: تهدیدات مستقیم تروریسم از افغانستان واقعی هستند.

چین از حضور بعضی از افراد وابسته به شبه نظامیان اویغور در افغانستان نگران است.

رئیس جمهور چین در سفر به اسلام آباد خواهان کوشش های بیشتر پاکستان برای آوردن صلح در افغانستان شده است.

به گزارش رسانه های پاکستانی، اسلام آباد و پکن برای تقویت همکاری در افغانستان و پشتیبانی از کوشش های صلح به رهبری افغان ها توافق نموده اند.

رئیس جمهور چین در همین رابطه گفت: پکن از کوشش های فوق العاده پاکستان در راستای مبارزه با تروریسم ستایش می نماید و از راهبرد ضدتروریستی پاکستان برای نابودی تمامی گروه های تروریستی در خاک این کشور پشتیبانی می نماید.

بعضی از کارشناسان پس از یاری نظامی چین به افغانستان بر این باور بودند که چین با یاری نظامی به افغانستان به رابطه خود با طالبان لطمه زده است.

چین و افغانستان حدود 92 کیلومتر (57 مایل) مرز مشترک دارد.

منبع: تسنیم
انتشار: 1 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 71

به "احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات صلح و پیشنهاد چین برای تشکیل بلوک 4 جانبه امنیتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات صلح و پیشنهاد چین برای تشکیل بلوک 4 جانبه امنیتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید