اجرا روی صحنه رنج ، بودجه 1400 روزنه امیدی برای حمایت از تئاتر خواهد بود؟

به گزارش بیست آمار، بخشی از هنر ها بعد از گذشت چهل و یک سال از انقلاب اسلامی همچنان در وزارت کار ثبت نشده اند و در واقع هنر های نمایشی و هنز های تجسمی و بسیاری از حرفه های هنری مربوط به این رشته ها همچنان شغل محسوب نمی شوند و هزاران نفر فعال در این عرصه ها از حقوق اجتماعی و مدنی رسمی برخوردار نیستند.

اجرا روی صحنه رنج ، بودجه 1400 روزنه امیدی برای حمایت از تئاتر خواهد بود؟

گروه فرهنگی خبرنگاران- رعنا مقیسه؛ عرصه هنر روز های سختی را می گذارند. در طول سال های متوالی بی مهری های بسیاری به هنر و هنرمندان روا داشته شده. از نادیده گرفته شدن ها و بی توجهی های اصلی ترین نهاد های متولی فرهنگ در شرایط سخت گرفته تا نداشتن تسهیلات اجتماعی مثل بیمه، حقوق ایام بیکاری، حقوق بازنشستگی و بسیاری از موارد دیگر. در این سال ها هنرمندان کمی نبوده اند که بعد از سال ها فعالیت در عرصه فرهنگی در سال های بازنشستگی مورد بی توجهی مسئولین و متولیان فرهنگ قرار گرفته اند و بعضا در همین شرایط تنهایی و بی مهری از جهان رفته اند.

بخشی از هنر ها بعد از گذشت چهل و یک سال از انقلاب اسلامی همچنان در وزارت کار ثبت نشده اند و در واقع هنر های نمایشی و هنرهای تجسمی و بسیاری از حرفه های هنری مربوط به این رشته ها همچنان شغل محسوب نمی شوند و هزاران نفر فعال در این عرصه ها از حقوق اجتماعی و مدنی رسمی برخوردار نیستند.

کرونا، اما این آش را شورتر هم کرد. از زمان شیوع کرونا تا الان بسیاری از فعالیت های هنری عملا امکان فعالیت را از دست داده اند. تعطیل بودن سال های سینما و تئاتر، گالری ها، آکادمی های فرهنگی هنری و تاثیراتی که شیوع کرونا روی بازار نشر و کتاب گذاشته باعث شده اند که بیماری مزمن فرهنگ و هنر در کشور رو به وخامت بگذارد. شرایطی که بیش از ده ماه است ادامه دارد و در این بین هنرمندان حمایتی جدی از سمت سازمان ها و نهاد های متولی فرهنگ هم دریافت ننموده اند.

این شرایط در هفته های گذشته هنرمندان تئاتر را مقابل مجلس شورای اسلامی کشاند. تئاتری ها که پس از ده ماه بیکاری و پیگیری کردن از نهاد های مختلف دولتی برای بهبود شرایط و دریافت حمایت های حداقلی در شرایط تعطیلی سالن ها به نتیجه ای نرسیده بوند؛ در مقابل مجلس تجمع کردند و بیانیه ای شش بندی را قرائت کردند که مطالباتی برای حمایت و بهبود شرایط هنرمندان در این ده ماهه اخیر بود. شهرام گیل آبادی رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر در این تجمع گفت که این بیانیه به دست رئیس مجلس و نمایندگان کمیسیون فرهنگی و تلفیق رسیده است و اهالی تئاتر منتظر به نتیجه رسیدن مطالباتشان خواهند بود.

پس از این تجمع، دوشنبه 22 دی ماه جلسه ای بین نمایندگان کمیسیون فرهنگی، کمیسیون نلفیق، کمیسیون اجتماعی و بزرگان تئاتر از جمله ایرج راد رئیس هیئت مدیره و شهرام گیل آبادی مدیر عامل خانه تئاتر و حمیدرضا نعیمی بازیگر پیشکسوت تئاتر برای پیگیری مطالبات آن ها برگزار گردید.

شهرام گیل آبادی درباره صحبت هایی که در این جلسه انجام شد به خبرنگار خبرنگاران گفت: رئیس مجلس آقای دکتر قالیباف دستور داده بود که کمیسیون فرهنگی، تلفیق و اجتماعی مجلس شورای اسلامی روی این موضوع کار نمایند. به همین دلیل دوشنبه 22 دی جلسه ای برگزار گردید و ما مطالباتمان را کاملا تشریح کردیم.

دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عملا تصمیم به نادیده دریافت هنرمندان گرفته اند و حتی پس از تجمع هفته گذشته اهالی تئاتر هم تلاشی برای پیگیری و حل مسائل این حوزه نداشته اند.

بعد از مطرح شدن این شش مطالبه قرار بر این شد که در بودجه تمهیدات لازم برای برطرف این مسائل دیده گردد و بر اساس قولی که داده شد سی درصد بودجه فراوری تئاتر افزایش پیدا کند. سی درصد هم بودجه خدماتی برای تامین اجتماعی افزایش پیدا کند. همینطور قرار شد تا کمیسیون فرهنگی و اجتماعی جلساتی را با حضور نمایندگان خانه تئاتر، وزیر ارشاد، وزیر تعاون و مدیر عامل تامین اجتماعی بابت برطرف بعضی از مسائلی که وجود دارد، برگزار نمایند.

نتیجه پیگیری مسائلی که در جلسه نمایندگان خانه تئاتر با نمایندگان مجلس برگزار گردید را از منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس جویا شدیم. او با اشاره به جلساتی که نمایندگان پس از آن با معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و قادر آشنا مدیر کل هنر های نمایشی داشته اند به دانشجو گفت: این جلسات با هدف ساماندهی مسائل هنرمندان برگزار گردید تا بتونیم با یاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این مسائل را که در بین قشر هنرمندان هم عمومی است کاهش دهیم.

منتظری درباره نتیجه این جلسات هم افزود: حاصل این نشست های مقدماتی، جلساتی در کمیسیون فرهنگی بود. در کمیسیون تلفیق هم در حال پیگیری هستیم که بتوانیم حمایت هایی را حول ایمنی هنرمندان و به ویژه بیمه بیکاری که یکی از دغدغه های جدی، خصوصا در شرایط فعلی است ایجاد کنیم. مقرر شد پس از اینکه کمیسسیون تلفیق به خاتمه برسد و تکلیف بودجه در صحن مجلس روشن گردد، مساعدتی به صندوق حمایت از هنرمندان داشته باشیم که بتوان گام های موثری برای مسائل رفاهی، بیمه و خصوصا بیمه بیکاری محسوب برداشت.

مسئله دومی هم که در جلسه با نمایندگان خانه تئاتر قول دادیم پیگیری کنیم، حمایت از فراوری آثار هنری بود. درباره این مباحث هم در کمیسیون فرهنگی و تلفیق صحبت شده، اما ارقام نهایی اختصاص یافته به آن به شرایط نهایی بودجه بر میگردد و تا در صحن علنی مجلس مطرح و تصویب نگردد، نمیگردد درباره آن ها رقم دقیقی اعلام نمود..

اما در مدت ده ماهه ای که از شیوع ویروس کرونا می گذرد اندک حمایت موجود از هنرمندان سه ماه حق بیمه و یک میلیون تومان کارت هدیه از طرف بنیاد مستضعفان وهمینطور یک و نیم میلیون تومان یاری هزینه نقدی از طرف صندوق اعتباری هنر بوده است. دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عملا تصمیم به نادیده دریافت هنرمندان گرفته اند.

شهرام گیل آبادی درباره مکاتباتی که با بخش های مختلف دولت برای حل معضلات جدی هنرمندان تئاتر در این مدت داشته اند به دانشجو می گوید: در این مدت یازده بار با مسئولین کشور مکاتبه داشتیم. اولین مکاتبه بعد از کرونا 24 اسفند بوده با وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که ضمن آن مسائل را تشریح کردیم. بعد ازآن در تاریخ 6 فروردین با رئیس جمهوری برای تشریح شرایط مکاتبه داشتیم و پس از آن با آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه مکاتبه کردیم و بسیاری از نهاد های دیگر، اما پاسخی که گرفته شده محدود به اختصاص صد و بیست میلیارد تومان از سمت سازمان برنامه و بودجه بوده که بین هفتاد و سه هزار و دویست و هشتاد نفر توزیع شد. همینطور ده ماه بیکاری هنرمندان که ماهی صد و پنجاه هزار تومان به هنرمندان داده شد. در حالی که کلام تعیین رهبری این است که کسانی که حتی تامین اجتماعی پرداخت نکردند، حقوق بیکاری بگیرند، اما حتی کلام رهبری را هم زمین گذاشتند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حتی پس از تجمع هفته گذشته اهالی تئاتر هم تلاشی برای پیگیری و حل مسائل این حوزه نداشته است. گیل آبادی درباره پیگیری نشدن مطالبات هنرمندان از سوی نمایندگان دولت خصوصا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم می گوید: جای تاسف است که اعلام شد وزارت فرهنگ و ارشاد تا الان پیگیری ننموده است. بر اساس گفته های نمایندگان مجلس دستگاه های متعدد پیگیر مستمر بودجه خودشان هستند و ضمن دفاع از میزان فعلی بودجه خواهان افزایش در سرفصل های مربوط هستند. اما گویا وزارت ارشاد فقط بابت حقوق و دستمزد پیگیری نموده و نه قبل از تجمع و نه بعد از آن هیچ نامه رسمی برای تسهیلات هنرمنان به دست مجلس نرسیده است.

با این حساب به نظر می رسد در یکی از سخت ترین زمان ها برای فرهنگ و هنر کشور و شرایط سخت معیشتی هنرمندان، دولت قصدی برای حمایت از این قشر مهم جامعه و پیگیری حداقلی مسائل آنان ندارد و همه مسائل را به مجلس شورای اسلامی حواله می دهد. باید دید آیا مجلس می تواند نقش موثری برای بهبود شرایط فعلی فرهنگ و هنر داشته باشد و دولت را واردار بهری مسئولیت های خود نماید یا خیر؟

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 اسفند 1399 بروزرسانی: 5 اسفند 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 876

به "اجرا روی صحنه رنج ، بودجه 1400 روزنه امیدی برای حمایت از تئاتر خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرا روی صحنه رنج ، بودجه 1400 روزنه امیدی برای حمایت از تئاتر خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید