5 تنظیم روتر که راه نفوذ هکرها به وای فای، دوربین، بلندگوی هوشمند و هر دستگاه متصل به شبکه را می بندد

به گزارش بیست آمار، غالب ما وقتی یک روتر بی سیم یا مودم روتر می خریم و نصب می کنیم و به اینترنت وصل می شویم؛ دیگر تا ماه ها یا سال ها بعد سراغ اش نمی رویم و کاریش نداریم.

5 تنظیم روتر که راه نفوذ هکرها به وای فای، دوربین، بلندگوی هوشمند و هر دستگاه متصل به شبکه را می بندد

چون فکر می کنیم همیشه درست کار می کند و همه چیز خوب تنظیم شده است. در واقع، تا زمانی که مشکل قطعی وای فای یا قطعی اینترنت پیدا نکنیم؛ کاری به مودم روتر نداریم.

اما مودم روترها و روترهای بی سیم نیاز به رسیدگی دارند؛ نیاز به به روزرسانی و تعمیر دارند؛ نیاز به ارتقای نرم افزاری و بهبود تنظیمات دارند. شاید در زمان نصب روتر، هیچ مشکل امنیتی نداشته ولی به مرور زمان و با قدیمی شدن آن، آسیب پذیری های امنیتی بروز می کنند.

آن گاه، نه تنها اینترنت و وای فای شما بلکه هر دستگاهی که به شبکه و روتر وصل است در معرض خطر قرار می گیرد. از جمله دوربین امنیتی، تلویزیون، بلندگوی هوشمند، لپ تاپ و تبلت، گوشی موبایل و هر چیزی که به وای فای وصل است.

5 تنظیم زیر را در روترهای بی سیم یا مودم روترهای خود انجام دهید تا راه نفوذ هکرها تا حدود زیادی بسته شود:

1- به روزرسانی اتوماتیک یا دستی

روترهای جدید تنظیماتی دارند که هر چند ماهی یک بار به طور اتوماتیک فریم ویر خود را به روزرسانی کنند. شما ممکن است اصلا از این به روزرسانی مطلع نشوید. یک فرآیند اتوماتیک و بسیار مفید برای رفع آسیب پذیری ها و مسائل امنیتی روتر در ماه های گذشته.

ولی اگر روتر قدیمی تری دارید؛ باید فرآیند به روزرسانی فریم ویر را به طور دستی انجام دهید. خیلی مهم است که سیستم عامل یا نرم افزار یا میان افزار (هر چیزی که شما خطاب می کنید) روتر شما به روز باشد.

وارد پنل مدیرتی روتر شده و از بخش ابزارهای مدیریتی اقدام به ارتقای فریم ویر کنید. اگر روش کار را نمی دانید؛ آموزش کامل به روزرسانی فریم ویر را روی سایت شبکه چی دنبال کنید.

2- رمزنگاری قوی

ابدا به تنظیمات امنیتی و رمزنگاری پیش فرض روتر اعتماد نکنید و خودتان دست به کار شوید تا بهترین سیستم رمزنگاری را انتخاب کنید.

بارها درباره انواع پروتکل های رمزنگاری صحبت کردیم و مقالات زیادی روی سایت شبکه چی درباره این موضوع هست. مثلا، مقاله ای درباره اینکه کدام رمزنگاری برای وای فای بهتر است.

در حال حاضر، جدیدترین روترهای بی سیم از رمزنگاری WPA3 بهره می برند. اگر روتر شما هم WPA3 را پشتیبانی می کند؛ حتما از این سیستم رمزنگاری اطلاعات استفاده کنید. در غیر این صورت، باید رمزنگاری WPA2 را انتخاب کنید.

برای تنظیمات امنیتی و رمزنگاری وای فای و روتر باید وارد پنل مدیریتی روتر و بخش تنظیمات شبکه بی سیم یا تنظیمات امنیتی روتر شوید.

3- فایروال داخلی روتر

یکی از بهترین ابزارهای امنیتی درون روتر شما، فایروال یا SPI است که غالب کاربران از آن اطلاع ندارد و در نتیجه فعال نیست.

البته، ویژگی های فایروال در همه روترها یکسان نیست و برخی پیشرفته تر و برخی ابتدایی تر است ولی همه روترهای عرضه شده در یک دهه اخیر دارای فایروال هستند.

این فایروال هم به نام های مختلفی در پنل مدیریتی روتر بی سیم آمده است. مثلا، NAT filtering یا port forwarding و همین طور port filtering و services blocking.

شما با این فایروال می توانید ترافیک شبکه، آدرس های IP ورودی و خروجی وای فای و فیلترهای مختلفی را مدیریت کنید. تنظیمات فایروال کمی سخت و نیاز به آموزش دارند. برای همین هم بسیاری از کاربران سراغ شان نمی فرایند.

ولی شما حتما سعی کنید وارد پنل مدیریتی روتر خود شده و تنظیمات فایروال را طبق دفترچه راهنمای روتر یا آموزش های سرویس دهنده اینترنت خود انجام دهید.

4- دسترسی از راه دور

یکی از روش های نفود به روتر و وای فای، تنظیمات remote access هستند. حتما این تنظیمات را روی روتر بی سیم یا مودم روتر خود مسدود کنید؛ چون واقعا به آن ها نیازی ندارید.

شما شاید سالی چند بار بخواهید سراغ تنظیمات روتر بروید و بهترین روش، اتصال مستقیم روتر به کامپیوتر یا لپ تاپ و وارد شدن به پنل مدیریتی از طریق مرورگر وب است. تنظیمات دسترسی از راه دور برای هر دستگاه و سیستم عاملی خطرناک و دروازه ای برای ورود افراد ناشناس است.

5- تنظیمات DNS

اگر بتوانید روی روتر بی سیم خود تنظیمات DNS مانند تنظیمات Quad9 انجام دهید؛ تقریبا امنیت خود را تضمین کردید. تنظیمات دی ان اس Quad9 مربوط به شرکت IBM و The Global Cyber Alliance است و هر اتصال دستگاه یا ترافیک اینترنت را به طور دایمی زیر نظر دارد تا مشکل پیش نیاید.

هنگامی که شما وارد وب می شوید یک کلیک انجام می دهید؛ این DNS سریعا بررسی می کند تصویر یا ویدیو و صفحه وب مشکل امنیتی نداشته باشد. تنظیم کردن دی ان اس های دیگر هم خوب است و باز هم باعث می شوند از نصب بدافزارها یا کدهای آلوده روی سیستم شما جلوگیری شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تنظیم کردن DNS در روتر مقله چگونه تنظیمات DNS روتر بی سیم را برای افزایش سرعت اینترنت تغییر دهیم؟ و درباره مزایای VPN روی روتر مقاله مزایای تنظیم کردن VPN در روتر بی سیم را بخوانید.

اولین گام برای امن سازی وای فای و جلوگیری از هک آن توسط هکرها یا افرادی که در اطراف شما هستند؛ انتخاب یک رمزعبور بسیار قوی و…

کاربران به دو شکل می توانند از وی پی ان استفاده کنند. نخست، برای هر دستگاه خود یک وی پی ان راه اندازی کرده و تنظیمات آن را انجام دهند. مثلا…

دلایل زیادی برای تغییر تنظیمات DNS روی روتر بی سیم وجود دارد. از مسایل امنیتی و حفظ حریم خصوصی بگیرید تا کنترل والدین و افزایش سرعت…

هنوز 15 ماه از انتشار استاندارد جدید امنیتی WPA3 برای رمزنگاری و بهبود امنیت شبکه های وای فای و روترهای بی سیم نگذشته است که اولین آسیب پذیری خطرناک…

روترهای بی سیم امروزی مراحل نصب و راه اندازی بسیار ساده و کوتاهی دارند. بسیاری از مدل ها به همان تنظیمات پیش فرض آماده استفاده در شبکه هستند و…

تا حالا از خودتان پرسیدید؛ اگر مودم، روتر، وای فای یا اینترنت متعلق به شما توسط فرد دیگری هک شود و مورد سوءاستفاده قرار گیرد؛ آیا…

به سرعت داریم دستگاه ها هوشمند متصل به اینترنت را جایگزین دستگاه های معمولی می کنیم. این روزها، ممکن است تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباس شویی، ماشین ظرف شویی،…

زنگ هشدار و خطر در بسیاری از کشورها از جمله انگلیس و امریکا به صدا درآمده است. گزارش ها نشان می دهد طی دیروز و امروز؛ هکرهای…

منبع: شبکه چی
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 183

به "5 تنظیم روتر که راه نفوذ هکرها به وای فای، دوربین، بلندگوی هوشمند و هر دستگاه متصل به شبکه را می بندد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 تنظیم روتر که راه نفوذ هکرها به وای فای، دوربین، بلندگوی هوشمند و هر دستگاه متصل به شبکه را می بندد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید