450 شهر و بیش از 8 روستا در معرض خطر سیل قرار دارند

به گزارش بیست آمار، معاون امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور : سیل و تشدید خسارات ناشی از این مخاطره طبیعی با توجه به جایگاه ایران از نظر اقلیمی، سیل و خشکسالی 2 پدیده ای است که با زندگی مردم این کشور درهم آمیخته و با تغییرات اقلیمی حاکم، شاهد تشدید مخاطرات سیل در کشور هستیم.

450 شهر و بیش از 8 روستا در معرض خطر سیل قرار دارند

وحید گفت: در یک دهه گذشته بیش از هزار و 600 سیل اتفاق افتاده است و 450 شهر و هشت هزار و 650 روستا و آبادی کشور در معرض تهدید سیل قرار دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ حسن وحید، معاون امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور روز شنبه در کارگاه ملی ارائه نتایج و دستاورد های پروژه پایش حوزه های آبخیز معرف زوجی کشور که با حضور 13 استان به میزبانی همدان برگزار گردید گفت: سیل و تشدید خسارات ناشی از این مخاطره طبیعی با توجه به جایگاه ایران از نظر اقلیمی، سیل و خشکسالی 2 پدیده ای است که با زندگی مردم این کشور درهم آمیخته و با تغییرات اقلیمی حاکم، شاهد تشدید مخاطرات سیل در کشور هستیم.

وی شاخص های مشخص مقدار تخریب سیل و مقدار خسارات را بستگی به عمق سیلاب، سرعت جریان سیلاب، مدت دوام سیل، رسوبات و مواد محموله سیل، موج و فاصله زمانی مابین سیل ها دانست.

معاون امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: درجه بندی خطرات سیل متأثر از پارامتر های گوناگونی از قبیل شدت سیل زدگی، پارامتر های جریان، عمق و سرعت، توپوگرافی محل، مقدار جمعیت در معرض سیلاب و نحوه مدیریت بحران در منطقه است.

وی اعلام کرد: در یک دهه گذشته بیش از هزار و 600 سیل اتفاق افتاده است و 450 شهر و هشت هزار و 650 روستا و آبادی کشور در معرض تهدید سیل قرار دارند.

وحید گفت: بر اساس آمار موجود تا به امروز بیش از هفت هزار و 217 مورد سیل در کشور ثبت شده که علاوه بر تلفات جانی، خسارات مالی زیادی نیز به کشور وارد نموده که بیشتر شامل تخریب منازل مسکونی، تأسیسات شهری، اراضی زراعی، پل ها و جاده ها بوده که در زمان امداد رسانی به مردم محصور در سیل احتیاج به این راه های ارتباطی دو چندان می گردد.

وی تخریب زیست بوم طبیعی را یکی دیگر از بلایای جبران ناپذیر مسائل سیل دانست و افزود: هزار و 616 نفر بر اثر بروز سیلاب از دهه 30 تا به امروز جان خود را از دست دادند و این آمار در سال گذشته که 24 استان را درگیر نموده بود 95 کشته و مفقودی بود.

معاون امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: بیشترین مقدار بروز سیل مربوط به دهه 70 با حدود 2 هزار و 100 مورد است بعلاوه در دهه گذشته سال 95 با 315 مورد بیشترین مقدار سیل اتفاق افتاده است.

وحید اعلام کرد: ایران دارای قابلیت های فراوانی از نظر منابع طبیعی و انسانی است، اما علی رغم این مساله از نظر شرایط اقلیمی، زمین شناسی، توپوگرافی و منابع آب و حیات عرصه های طبیعی وضعیتی حساس و ناپایدار دارد.

وی افزود: مسائل زیادی منابع طبیعی کشور را تهدید می نماید که مهمترین آن ها شامل بهره برداری مفرط از منابع طبیعی، سیل های ویرانگر، دوره های خشک و خشکسالی طولانی، تخلیه آبخوان ها و فرونشست زمین، حرکت توده ای زمین، فرسایش شدید آبی و بادی، پدیده گرد و غبار، تخریب اراضی و بیابان زایی است.

وی اعلام کرد: مساحت عرصه های منابع طبیعی کشور به 134 میلیون هکتار، مساحت اراضی جنگلی و بیشه زار 6،17 میلیون هکتار، مساحت اراضی مرتعی 8،84 میلیون هکتار و مساحت اراضی بیابانی کشور به 32 میلیون هکتار می رسد.

کارگاه ملی ارائه نتایج و دستاورد های پروژه پایش حوزه های آبخیز معرف زوجی کشور با حضور 13 استان به میزبانی همدان برگزار گردید.

منبع: عصر ایران
انتشار: 17 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1402 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1656

به "450 شهر و بیش از 8 روستا در معرض خطر سیل قرار دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "450 شهر و بیش از 8 روستا در معرض خطر سیل قرار دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید