30 درصد روغن مصرفی کشور پالم است

به گزارش بیست آمار، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران گفت: بر اساس دستورالعمل ها و مقررات کشور، فقط 30 درصد روغن مصرفی کشور پالم است در صورتی که امکان واردات 550 تا 600 هزار تن روغن پالم به کشور وجود دارد.

30 درصد روغن مصرفی کشور پالم است

امیر هوشنگ بیرشک در همایش کروزه نقش روغن پالم مالزی در تامین روغن های مورد احتیاج ایران با بیان اینکه انجمن روغن نباتی 77 عضو دارد، اضافه کرد: 25 کارخانه روغن کشی در کشور وجود دارد که ظرفیت آنها 5 میلیون و 400 هزار تن در سال است.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران اظهارداشت: 58 کارخانه تصفیه روغن نیز در کشور داریم که ظرفیت آنها 5.8 میلیون تن است.

وی گفت: فراوری داخلی دانه های روغنی از سال 2002، حدود 342 هزار تن بوده که در حال حاضر به 430 هزار تن رسیده و حجم واردات 469 هزار تن بوده که اکنون به علت سیاست های وزارت جهاد کشاورزی به 2 میلیون و 299 هزار تن انواع دانه های روغنی رسیده و افزایش چشمگیری را در این حوزه شاهد بودیم.

بیرشک با بیان اینکه روغن سویا، آفتابگردان، پالم وکلزا وارد کشور می گردد، ادامه داد: در مجموع در سال 2013، 960 هزار تن روغن وارد کشور می شده که در سال 2021 یک میلیون و 210 هزار تن انواع روغن خام به طور مستقیم وارد کشور شده است و این جدا از وارداتی است که از محل دانه انجام گرفته است.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی با بیان اینکه فراوری روغن جامد در کشور از سال 1320 شروع شد که تراس بالایی داشت، گفت: به همین دلیل به سمت افزایش فراوری روغن مایع حرکت کردیم و در سال 95 ما 56 درصد روغن مایع در کشور فراوری می شد.

بیرشک ادامه داد: اکنون 70 درصد روغن ها به صورت مایع و 30 درصد نیز نیمه جامد است بعلاوه 63 درصد روغن برای خانوار و 37 درصد نیز برای صنف و صنعت فراوری می گردد.

وی با بیان اینکه از سال 83 واردات روغن پالم به کشور شروع شد، گفت: یکی از دلایل واردات این نوع روغن نیز بحث کاهش اسیدهای چرب ترانس بود. در سال 81، ترانس روغن های فراوریی 27 درصد بود و با توجه به اینکه مصرف روغن پالم به تدریج و براساس استانداردها در کشور افزایش یافت و عوامل دیگری نیز در این زمینه موثر بودند، مقدار اسیدهای چرب ترانس به زیر دو درصد و در بعضی محصولات نیز کمتر از یک درصد است.

دبیر انجمن روغن نباتی کشور با بیان اینکه فرایند واردات روغن پالم در پنج سال اخیر از ثبات برخوردار بوده، اضافه کرد: علت این مساله نیز دستورالعمل ها و مقررات کشور است که باید 30 درصد روغن مصرفی پالم باشد.

بیرشک با اشاره به فراوری و توزیع دو میلیون تن روغن در سال، گفت: امکان واردات 550 تا 600 هزار تن روغن پالم به کشور نیز وجود دارد.

وی شرح داد که 71 درصد روغن فراوریی کشور مستقیم وارد می گردد و حدود 20 درصد نیز به وسیله واردات دانه و 9 درصد هم از محل فراوریات داخلی تامین می گردد.

بیرشک با اشاره به فراوری روغن سرخ کردنی با فرمولاسیون روغن پالم در کشور برای اولین بار گفت: صنعت روغن نباتی در کشور امکان فراوری 5.8 میلیون تن انواع محصولات را دارد و بنابراین این امکان را داریم که واردات انواع روغن را داشته باشیم و بتوانیم صادرات نیز انجام دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد با حذف ارز 4200 تومانی امکان صادرات روغن از کشور فراهم گردد و گفت: توان تامین روغن مورد احتیاج بعضی از کشورهای همسایه را داریم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 5 خرداد 1401 بروزرسانی: 5 خرداد 1401 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1460

به "30 درصد روغن مصرفی کشور پالم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 درصد روغن مصرفی کشور پالم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید