کوشک باغ هنر جلوه ای از توانمندی هنرهای سنتی ایرانیان است

به گزارش بیست آمار، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، کوشک باغ هنر جلوه ای از توانمندی هنرهای سنتی ایرانیان است.

کوشک باغ هنر جلوه ای از توانمندی هنرهای سنتی ایرانیان است

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا در سطح شیبدار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

پویا محمودیان، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی در آیین افتتاح کوشک باغ هنر که در اراضی عباس آباد قرار گرفته است، با اشاره به جایگاه صنایع دستی گفت: ایران با داشتن 295 رشته فعال در حوزه صنایع دستی و چهارده شهر روستای ثبت جهانی در شورای جهانی صنایع دستی از مراجع معتبر و مدعیان صنایع دستی و هنرهای سنتی است.

وی با اشاره به حضور استادکاران جوانان و زنان خلاق فعال حوزه صنایع دستی گفت: این افراد همچون گنجینه های زنده هستند که نشان دهنده داشته ها و گنج های بی بدیل ایران در بخش صنایع دستی می باشند.

معاون صنایع دستی وزارت گردشگری و صنایع دستی با اشاره به تاسیس مجموعه کوشک باغ هنر در اراضی عباس آباد گفت: تاسیس این گونه مراکز فرهنگی کاملاً ضروری و تاثیرگذار است. این مجموعه فاخر ظرفیت زیبایی و توانمندی هنرمندان جمهوری اسلامی را به نمایش می گذارد این توانمندی ها تاریخچه چند هزار ساله دارد و میتوان با آموزش و عرضه آن از منسوخ شدن آن جلوگیری کرد.

محمودیان در بخش دیگر از سخنانش در مراسم افتتاحیه مجموعه کوشک باغ هنر آگاهی بخشی به جوانان در مورد ظرفیت ایران در حوزه صنایع دستی را یکی از کارکردهای مجموعه ارزیابی کرد و گفت: ما همچنان نیازمند فعالیت بیشتر برای آگاهی سازی جوانان در مورد توانمندی و ظرفیت با آن هستیم.

معاون صنایع دستی کشور گفت: قطعاً گردشگران هنری این مجموعه را خواهند پسندید و سهم هموطنان از فرهنگ و هنر با تاسیس مجموعه کوشکه باغ هنر افزوده خواهد شد.

محمودیان ادامه داد برپایی بازارچه هنر صنایع دستی که همان بازارچه پروانه بود در این مجموعه یکی دیگر از کارکردهای این مجموعه فرهنگی در راستای یاری به صنایع دستی است. امیدواریم تاسیس و بهره برداری از این مجموعه فاخر الگویی برای سایر استانها برای ترویج هنرهای سنتی گردد.

معرفی کوشک باغ هنر

کوشک باغ هنر واقع شده در پهنه شرقی اراضی عباس آباد با 5 هزار متر مربع وسعت، دارای امکانات متعددی است تا مرجعی باشد برای ارائه هنرهای اصیل ایرانی که هر کدامشان معرف فرهنگ ایرانی است.

ظرفیت سالن همایش های این مجموعه 300 جایگاه است و بعلاوه گالری با وسعت 480 متر مربع داشته و کلاسهای آموزشی متعدد، سالنهای کنفرانس با ظرفیت های متفاوت، رستوران، کافی شاپ و غرفه های متعدد هنر از دیگر بخشهای کوشک باغ هنر محسوب می گردد.

گالری این مجموعه پتانسیل به نمایش درآوردن آثار مختلف در حوزه های تجسمی را داشته که در دو بخش گالری مرکزی و گالری جنبی میزبان آثار هنرمندان، پیشکسوتان و اساتید تجسمی خواهد بود.

در این مجموعه که باعث شده زیبایی خیره کننده ای هم به آن ببخشد، وجود گنبد آسمان هنر کوشک است که به دست هنرمندانه استاد مرتضی مطیفی فرد، استاد زبردست گچبری کشور ساخته شده که در کارنامه خود آثار به یادماندنی بسیاری دارد. گنبدی با طرح چهلستون اصفهان که توانست نمای دیدنی را در کوشک باغ هنر ایجاد کند.

در کنار این گنبد آسمان هنر، وجود نقاشی خط ها، آینه کاری ها در کنار تابلوهایی که به دست هنرمندان عظیم معاصر طراحی شده اند، موجب شد تا جذابیت های بصری و هنری کوشک باغ هنر را افزون کند؛ بطوریکه علیرضاروح الامین، هنرمند نقاشی خط، گچبری و آینه کاری توانست این هنرها را به خوبی در بخش معماری ساختمان کوشک در معرض نمایش درآورد.

طراحی 4 کار هنری برای چهار گوشه فضای بیرونی کوشک به سبک گچبری و آینه کاری کاری از جمله کارهای کمتر دیده شده که در حال حاضر به گفته روح الامین میتوان برای نخستین بار چنین هنری را در فضای بیرون یک بنا در مرکز شاهد بود.

بعلاوه نصب 8 اثر هنری که 2 اثر آن مربوط به علیرضا روح الامین می گردد و 6 اثر دیگر که آثار سعید نقاشیان، لیلی منتظری، حسین احصایی، مصطفی شبستری، سپیده امام نژاد و پریسا داوودی است هم در فضاهای مختلف کوشک نصب شده است.

ضمن اینکه در سالن اجتماعات این مجموعه شعری از حافظ از صدای سخن عشق ندیدم خوش تر / یادگاری که در این گنبد دوار بماند به سبک ترکیب بندی نستعلیق طراحی و به اجرا گذاشته تا این محیط هم بتواند فضای هنری بهتری به خود گیرد.

در نهایت، میتوان اظهار امیدواری کرد که کوشک باغ هنر در اراضی عباس آباد با قرار گرفتن در یک موقعیت مکانی فرهنگی این پتانسیل را دارد تا فقدان فستیوال های هنری داخلی و برگزاری نمایشگاه های بین المللی هنری در مرکز را مرتفع سازد و از این جهت موقعیتی ارزنده خواهد داشت.

منبع: همگردی
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1140

به "کوشک باغ هنر جلوه ای از توانمندی هنرهای سنتی ایرانیان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشک باغ هنر جلوه ای از توانمندی هنرهای سنتی ایرانیان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید