چگونه می توان دروغ را تشخیص داد؟ تحقیق تازه این را نشان می دهد

به گزارش بیست آمار، تشخیص دروغ: دقت به جزئیات مهم است

برای اینکه بفهمید آیا کسی به شما دروغ می گوید، باید آنالیز کنید که آیا جزئیات گفته های او مستقیماً به موضوع مربوط هستند یا خیر. این نکته بر اساس پژوهش های جدیدی است که به وسیله دانیلّا کش (Daniella Cash)، استادیار دانشگاه سام هیوستون (Sam Houston University) در تگزاس صورت گرفته است. بعلاوه محققان دریافتند که اگر افراد به این مسئله توجه نمایند، می توانند بهتر راست و دروغ را از هم تشخیص دهند.

چگونه می توان دروغ را تشخیص داد؟ تحقیق تازه این را نشان می دهد

غیرکلامی ها همواره راهکار نیستند

بسیاری از مردم بر این باورند که برترین راه برای تشخیص دروغ به وسیله زبان بدن است، اما در حقیقت این طور نیست. بر اساس یادداشتی از سوزان کراوس ویتبورن (Susan Krauss Whitbourne)، دکترای روان شناسی، در نشریه روان شناسی امروز (Psychology Today)، نشانه های غیرکلامی در تشخیص دروغ محدودیت هایی دارند. این موضوع به ویژه زمانی مفید است که شما در حال مکالمه تلفنی با کسی هستید و نمی توانید از زبان بدن برای قضاوت بهره ببرید. وی می نویسد که کانال کلامی برترین راه است.

ما معمولاً خوب دروغ را تشخیص نمی دهیم

متأسفانه، بیشتر مردم به طور طبیعی در تشخیص دروغ از راست بر اساس گفته های افراد، مهارت بالایی ندارند. پژوهشگران دانشگاه سام هیوستون از شرکت نمایندگان در یک مطالعه خواستند تا انواع مختلفی از اظهارات دانشجویان را درباره انجام یا عدم انجام تکالیفشان ارزیابی نمایند. بعضی از این اظهارات کوتاه و ساده بودند، در حالی که بعضی دیگر با جزئیات بیشتری همراه بودند. یافته ها نشان داد که افراد تمایل بیشتری به باور شرحات جزئی تر دارند. برای مثال، اگر کسی دیر بیاید، ممکن است شرحی مانند یک تصادف شدید در جاده رخ داد و پلیس سه لاین را برای بیش از یک ساعت بست را بیشتر بپذیریم تا شرح ساده ای مثل ترافیک بود.

آیا این جزئیات اهمیت دارند؟

تحقیقات قبلی نشان داده اند که همه جزئیات به یک میزان معتبر نیستند. یک شرح جزئی بیشتر زمانی قابل اعتماد است که این جزئیات به طور مستقیم با موضوع مربوط باشند. برای مثال، دانشجویی که درباره آسان بودن تکالیف یا علاقه اش به درس صحبت می نماید، احتمالاً بیشتر دروغ می گوید تا کسی که درباره جزئیات خاص تکلیف خود حرف می زند. هنگامی که این تفاوت به شرکت نمایندگان در آزمایش شرح داده شد، آنها بهتر توانستند حقیقت را از دروغ تشخیص دهند.

چگونه در آینده دروغ را تشخیص دهیم؟

در دفعات بعدی که مشکوک به صداقت کسی هستید، به دقت به اطلاعات خاصی که به اشتراک می گذارند توجه کنید. صرفاً به این علت که فردی جزئیات زیادی ارائه می دهد، تصور نکنید که حتماً راست می گوید. آنالیز کنید که آیا این جزئیات واقعاً مهم هستند یا نه. اگر فرد فقط فضا را با صحبت های بی اهمیت پر می نماید، بهتر است آنچه را که گفته آنالیز کنید.

منبع: یک پزشک
انتشار: 10 مهر 1403 بروزرسانی: 10 مهر 1403 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1744

به "چگونه می توان دروغ را تشخیص داد؟ تحقیق تازه این را نشان می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه می توان دروغ را تشخیص داد؟ تحقیق تازه این را نشان می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید