پساب زالو؛ از مصرف در کشاورزی تا گُل فروشی

به گزارش بیست آمار، مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از پساب ناشی از پرورش زالو به علت بالا بودن ارزش کودی می توان برای مصارف کشاورزی و آبیاری گل ها استفاده کرد.

پساب زالو؛ از مصرف در کشاورزی تا گُل فروشی

سورگی مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پارسال 700 هزار لارو زالو در استان فراوری شده است، گفت: از ابتدای سال جاری تا به امروز نیز 500 هزار لارو زالو فراوری شده است.

او اضافه کرد: پرورش زالو توانسته است زمینه اشتغال را برای 20 هم استانی فراهم کند.

سورگی بیان نمود: هم اکنون یک مجموعه پرورش زالوی طبی به صورت صنعتی و دارای مجوز از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در استان فعال است.

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان نمود: از مجموعه های پرورش زالو که به صورت سنتی و خانگی فعالیت دارند، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.

بیشتر بخوانید

  • جانوری یک گرمی که کسب و کاری بزرگ را رقم می زند/ تجارتی پرسود با پرورش زالو

او با بیان اینکه پساب زالو از خراسان جنوبی به تمام استان های کشور ارسال می گردد، اظهار کرد: زالو بیشتر به مصارف پزشکی برای زالو درمانی استفاده می گردد و از زالو خشک شده برای فراوری روغن پماد و خوراک طیور و آبزیان هم استفاده می گردد.

سورگی ادامه داد: از پساب زالو که ارزش کودی آن 50 برابر بیشتر از پساب ماهی است در حوزه کشاورزی و گل فروشی (آبیاری گل ها) استفاده می گردد.

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: زالو در محیطی شرجی و کاملا بهداشتی (داخل آب) زندگی می نماید و در داخل بستر های مخصوص اقدام به تخم گذاری می نماید؛ زالو های پرورشی از خون بهداشتی (خون کشتارگاهی) و جلبک تغذیه می نمایند.

به گفته او، علاقه مندان به پرورش زالو می توانند پس از دریافت پروانه تأسیس از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، گذراندن دوره های آموزشی و تهیه مکان مورد نظر و تکمیل تجهیزات مناسب، نسبت به تهیه مولد و یا لارو زالو اقدام نمایند.

خبرنگاران خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 مهر 1401 بروزرسانی: 2 مهر 1401 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1558

به "پساب زالو؛ از مصرف در کشاورزی تا گُل فروشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پساب زالو؛ از مصرف در کشاورزی تا گُل فروشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید