واکنش ها به تمدید تفاهم ایران و آژانس

به گزارش بیست آمار، خبرگزاری خبرنگاران-مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از تمدید یک ماهه تفاهم ایران و آژانس تا 24 ژوئن (سوم تیرماه) اطلاع داد

واکنش ها به تمدید تفاهم ایران و آژانس

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران،رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) طی یک کنفرانس خبری از تمدید یک ماهه تفاهم ایران و آژانس تا تاریخ 24 ژوئن (سوم تیرماه) اطلاع داد.

وی در شروع کنفرانس خبری خود در خصوص تمدید تفاهم ایران و آژانس گفت: امروز بحث طولانی و مفصلی با دکتر (علی اکبر) صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران داشتم و توانستیم در خصوص دو موضوع با یکدیگر توافق کنیم.

گروسی در خصوص این دو مورد شرح داد: این توافق به تفاهم فنی دوجانبه موقتی مربوط می گردد که در ماه فوریه در تهران در خصوص آن به توافق رسیدیم. اول اینکه، اطلاعاتی که توسط تجهیزات فنی ما در مکان های مختلف در تهران جمع آوری می گردد، همچنان ذخیره خواهد شد. مورد دوم این که تجهیزات، فعالیت های راستی آزمایی و نظارت که در خصوص آن توافق کردیم، از همین حالا برای مدت یک ماه همچنان ادامه خواهد داشت و در تاریخ 24 ژوئن 2021 (سوم تیرماه 1400) منقضی خواهد شد و این چیزی است که امروز در خصوص آن توافق کردیم.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی سپس ادامه داد: اگر این تفاهم نامه در تاریخ فوریه حائز اهمیت بود، هم اکنون می توانم بگویم که اهمیت آن هم اکنون بیشتر از آن موقع شده است زیرا از ماه فوریه تا به امروز فعالیت های زیادی هم از نظر کیفی و هم کمی در ایران انجام شده است.

گروسی توضیح داد: به جز پارامترهای کلی که در بیانیه مشترک ماه فوریه ارائه دادم، تعدادی اسناد فنی داریم که جزئیاتی از مکان هایی را دارد که ما دوربین ها و فلومتر ها و سیستم های الکترونیک آنلاین در آن جا نصب نموده ایم تا غنی سازی که در آن مکان ها صورت می گیرد را ضبط کند.

وی در خصوص محدود شدن دسترسی آژانس به اطلاعت ضبط شده گفت: باید این مسئله را بیان کنم که دسترسی های آژانس در حدی که در برجام و پروتکل الحاقی وجود داشت، نیست. اطلاعات [دوربین ها] تا یکماه آینده نیز تحویل آژانس نخواهد شد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد: یکی از مواردی که در خصوص آن در ماه فوریه موافقت کردیم، این بود که در انتها ضرب الاجل توافق ایران و آژانس اطلاعات موجود بر روی تجهیزات فنی پاک خواهد شد که هم اکنون چنین چیزی رخ نخواهد داد.

گروسی در پاسخ به سؤال دیگری توضیح داد: فعالیت های راستی آزمایی و نظارت آژانس همچون روال قبلی انجام گرفته است و همچنان دارد. ما می دانیم چه تجهیزاتی در چه مکان هایی قرار گرفته است و برآوردها و محاسبات خود را از آن چه رخ می دهد، داریم و می دانیم که می توانیم در زمان مناسب این برآوردها را طبق اطلاعات پیش زمینه ای که در اختیار داریم، پشتیبانی کنیم.

جوزپ بورل: تأسیسات هسته ای ایران تحت بیشترین نظارت ها است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه بیشترین نظارت ها در دنیا بر تأسیسات هسته ای ایران انجام می گردد، گفت در صورت التزام واشنگتن به بخش مالی توافق هسته ای، تهران نیز آماده است تا به اجرای کامل تعهدات برجامی بازگردد.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) به تمدید توافق جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی واکنش نشان داد.

به نوشته رسانه های اروپایی، بورل درباره تداوم نظارت آژانس اتمی بر تأسیسات هسته ای ایران گفت: تأسیسات هسته ای ایران بیشترین نظارت را در دنیا دارند.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات احیای برجام در وین بین ایران و گروه 1+4 اضافه کرد: ایران آماده است تا به اجرای کامل تعهدات خود ذیل توافق هسته ای برگردد اگر واشنگتن هم به بخش مالی توافق عمل کند.

مسئول سیاست خارجی تحادیه اروپا با ابراز نگرانی از قدرنمند شدن ایران در فناوری هسته ای، گفت: هرچه حصول توافق (در مذاکرات وین) به تأخیر بیافتد، احتمال تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای بیشتر خواهد بود، و توافق تنها راه جلوگیری از این مسئله است.

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی سوم اسفند ماه سال گذشته و پیش از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بیانیه ای مشترک صادر کردند. سازمان انرژی اتمی، آژانس را آگاه کرد که به منظور پایبندی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی (قانون) تحت عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران (قانون)، ایران اجرای اقدامات داوطلبانه، آنگونه که در برجام آمده است، را از 5 اسفند 1399 متوقف خواهد نمود و یک تفاهم فنی دوجانبه موقت نیز حاصل شد.

بر اساس ضمیمه فنی تفاهم مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران برای مدت تا سه ماه اجازه داد تا دوربین های نصب شده در 8 تاسیسات یا ساختمان به منظور ضبط داده ها در محل خود حفظ و به کار خود ادامه دهد و همچنین در این مدت سوابق کامل بعضی فعالیت ها مانند کیک زرد، آب سنگین و ماشین ها را حفظ کند.

خطیب زاده: در صورت تمدید تفاهم قبلی ایران و آژانس، دسترسی فراپادمانی به آژانس داده نخواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در صورت تمدید تفاهم قبلی ایران و آژانس، دسترسی فراپادمانی به آژانس بین المللی انرژی اتمی داده نخواهد شد، گفت: اگر در انتها فرآیند گفت وگوها در وین، به نتیجه مشخصی برسیم، فیلم های ضبط شده می تواند در اختیار این سازمان قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تمدید تفاهم ایران و آژانس بیان نمود: در این خصوص دو نکته باید گفته گردد. این که گفت وگوهای آن در شورای عالی امنیت ملی انجام شده و در فرایند آنالیز های نهایی است و در اولین فرصتی که این فرایند و فرآیند نهایی گردد، دبیرخانه یا سازمان انرژی اتمی اعلام رسمی خواهد نمود.

وی اضافه کرد: توجه به این نکته بسیار لازم است که این تفاهم دسترسی فراپادمانی به آژانس نمی دهد. یک تصمیم داخلی در جمهوری اسلامی ایران با تفاهم فیمابین با آژانس است برای این که دوربین ها فیلمبرداری های خودشان را در چارچوب پروتکل الحاقی داشته باشند. ولی هیچ دسترسی به بازرسان آژانس از روزی که مصوبه مجلس اجرایی شد، داده نشده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان نمود: اگر بعد از این نیز این تمدید صورت بگیرد، باز هم دسترسی فراپادمانی به آژانس داده نخواهد شد. اگر در انتها فرآیند گفت وگوها در وین، به نتیجه مشخصی برسیم، این فیلم های ضبط شده می تواند در اختیار آژانس قرار بگیرد. باید تا آن روز صبر کنیم.

اتریش: تمدید تفاهم ایران و آژانس به دیپلماسی برای حفظ برجام فرصت بیشتری می دهد

وزارت خارجه اتریش با استقبال از تمدید تفاهم ایران و آژانس خاطرنشان کرد که چنین رویدادی به دیپلماسی فرصت بیشتری برای حفظ برجام می دهد.

وزارت خارجه اتریش در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد از تمدید یک ماهه تفاهم میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال کرد.

وزارت خارجه اتریش در این خصوص نوشت: ما به شدت از توافق میان رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران برای تمدید یک ماهه فعالیت های نظارتی و راستی آزمایی استقبال می کنیم. این امر به دیپلماسی فرصت بیشتری برای حفظ برجام می دهد.

کاظم غریب آبادی سفیر و کننده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین امروز (دوشنبه) ضمن اعلام خبر تمدید یک ماهه توافق ایران و آژانس گفت: تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای ادامه ضبط داده های دوربین های آژانس حداکثر تا یک ماه دیگر، امروز (دوشنبه) از سوی سازمان انرژی اتمی به اطلاع مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی رسید.

غریب آبادی اضافه کرد: داده های سه ماه گذشته همچنان در اختیار سازمان انرژی است و به آژانس منتقل نمی گردد.در رابطه با حذف یا انتقال داده ها، همان شرایط تفاهم مشترک سه ماهه همچنان حاکم خواهد بود.

پس از آن نیز، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) طی یک کنفرانس خبری از تمدید یک ماهه تفاهم ایران و آژانس تا تاریخ 24 ژوئن (سوم تیرماه) اطلاع داد.

در پی سفر اسفند ماه گروسی به تهران بیانیه ای مشترکی از سوی ایران و آژانس در سوم اسفند ماه صادر شد. سازمان انرژی اتمی، آژانس را آگاه کرد که به منظور پایبندی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی (قانون) تحت عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران (قانون)، ایران اجرای اقدامات داوطلبانه، آنگونه که در برجام آمده است، را از 5 اسفند 1399 متوقف خواهد نمود و یک تفاهم فنی دوجانبه موقت نیز حاصل شد.

بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی درباره تمدید تفاهم با آژانس

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی درباره تمدید تفاهم ایران با آژانس بین الملل انرژی اتمی، بیانیه ای شرحی منتشر کرد.

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در خصوص انتها موعد بیانیه مشترک ایران با آژانس در زمینه توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی یک بیانیه شرحی صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: امروز سوم خردادماه 1400 فرصت سه ماهه در خصوص نگهداری داده های دوربینهای نظارتی نصب شده در تاسیسات هسته ایران به انتها می رسد.

این بیانیه می افزاید: شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر تداوم توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران در خصوص نحوه ادامه کار پس از انقضاء زمان توافق قبلی با آژانس بین المللی انرژی اتمی تصمیم گرفت؛ با توجه به در جریان بودن مذاکرات فنی پیرامون حل و فصل موضوعات پادمانی میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی که به موازات مذاکرات وین در جریان می باشد، حفظ داده های دوربین های نظارتی را به مدت یک ماه از تاریخ سوم خردادماه 1400 ادامه دهد تا از این طریق فرصت لازم برای پیشرفت و به نتیجه رسیدن مذاکرات فراهم گردد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت: بحث طولانی با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران داشتیم و در خصوص بعضی موضوعات به توافق رسیدم.

غریب آبادی: داده های 3 ماه گذشته به آژانس منتقل نمی گردد

کاظم غریب آبادی، سفیر و کننده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین، گفت: تصمیم ایران برای ادامه ضبط داده های دوربین ها حداکثر تا یکماه دیگر، امروز از سوی سازمان انرژی اتمی به اطلاع مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی رسید.

غریب آبادی اضافه کرد: داده های سه ماه گذشته همچنان در اختیار سازمان انرژی است و به آژانس منتقل نمی گردد. داده های یک ماه پیش روی نیز صرفا نزد ایران خواهد ماند. در رابطه با حذف یا انتقال داده ها، همان شرایط تفاهم مشترک سه ماهه همچنان حاکم خواهد بود.

کننده دائم کشورمان به کشورهای طرف مذاکره توصیه کرد تا از این فرصت که بر اساس حسن نیت ایران فراهم شده است، در جهت لغو کامل تحریم ها به گونه ای عملی و قابل راستی آزمایی استفاده کنند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفت: بحث طولانی با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران داشتیم و در خصوص بعضی موضوعات به توافق رسیدم.

بنابر گفته وی تفاهم ایران و آژانس تا 24 ژوئن (سه تیر ماه) تمدید شد.

روز گذشته هم یک مقام آگاه در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفته بود که با توجه به انتها یافتن ضرب الاجل سه ماهه ایران به آژانس، احتمال تمدید مشروط توافق قبلی برای مدت یک ماه وجود دارد.

بنابر گفته این مقام ایرانی، آنالیز این موضوع ناشی از حسن نیت ایران برای فرصت دادن به فرایند مذاکرات جاری در وین است و در صورت قطعی شدن این تصمیم انتظار می رود طرف های مذاکره کننده از فرصت مجددی که ایران در اختیارشان قرار خواهد داد استفاده کنند و با پذیرش مطالبات قانونی ایران فرایند دستیابی به توافق را تسهیل کنند.

بر اساس توافق آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران که در سفر اسفندماه سال گذشته رافائل گروسی مدیرکل آژانس به ایران به دست آمد مقرر شد دوربین هایی که نظارت های فراپادمانی را پشتیبانی می کنند تا اول خردادماه 1400 روشن بماند، اما فیلم دوربین ها در داخل کشور حفظ گردد.

در چارچوب این توافق فیلم دوربین ها تنها در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین به آژانس انرژی اتمی تحویل می گردد و در غیر آن تصاویر فیلم ها برای همواره پاک خواهد شد.

روسیه از تمدید توافق ایران و آژانس استقبال کرد

سرگئی اولیانوف کننده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین در توئیتی نوشت: توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تمدید تفاهم درباره تداوم بازرسی و راستی آزمایی قابل تقدیر است.

اولیانوف در این توئیت اضافه کرد: این اقدام به حفظ فضای مذاکراتی در نشست وین درباره برجام یاری می نماید و نتیجه موفقیت آمیز کوشش های دیپلماتیک برای بازگرداندن توافق هسته ای را تسهیل می نماید.

سفیر و کننده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین، نیز خاطرنشان کرد: تصمیم ایران برای ادامه ضبط داده های دوربین ها حداکثر تا یکماه دیگر، امروز از سوی سازمان انرژی اتمی به اطلاع مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی رسید.

کاظم غریب آبادی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: داده های سه ماه گذشته همچنان در اختیار سازمان انرژی است و به آژانس منتقل نمی گردد. داده های یک ماه پیش روی نیز صرفا نزد ایران خواهد ماند. در رابطه با حذف یا انتقال داده ها، همان شرایط تفاهم مشترک سه ماهه همچنان حاکم خواهد بود.

کننده دائم کشورمان به طرف های مذاکره توصیه کرد تا از این فرصت که بر اساس حسن نیت ایران فراهم شده است، در جهت لغو کامل تحریم ها به گونه ای عملی و قابل راستی آزمایی استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 27 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 خرداد 1400 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1079

به "واکنش ها به تمدید تفاهم ایران و آژانس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش ها به تمدید تفاهم ایران و آژانس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید