نکات مهم اعاده دادرسی کیفری

به گزارش بیست آمار، همانطور که می دانید اعاده دادرسی هم در مورد پرونده های حقوقی هم در پرونده های کیفری کاربرد دارد ولی موضوع بحث مقاله حاضر صرفا در مورد اعاده دادرسی در پرونده های کیفری است.

نکات مهم اعاده دادرسی کیفری

به گزارش خبرنگاران، بنابراعلام وکیل نادری، طرق اعتراض به آرا صادره از محاکم در قانون آیین دادرسی کیفری به صورت کامل بیان شده و در دسته بندی حقوقی می توان طرق اعتراض را به دو دسته بندی کلی تقسیم کرد:

نخست اعتراض عادی همان تجدید نظرخواهی و یا واخواهی در آراء غیابی است.

دوم اعتراض فوق العاده که به اعاده دادرسی و یا خلاف بین شرع گفته می شود چراکه اعتراض از این طریق مرسوم نبوده و صرفا پذیرش آن در صورت وجود جهات خاص و شرایط خاص امکان پذیر است.

چه نکاتی در اعاده دادرسی مهم است؟

همانطور که قانون آیین دادرسی کیفری در ماده 474 شرایط اعاده دادرسی را بیان نموده باید توجه داشت این طریقه اعتراض هرگز نسبت به ماهیت موضوع جرم نحوه تعیین مجازات نبوده و آنچه مد نظر دادگاه میباشد دلایلی است که وجود داشته اما مورد آنالیز قرار نگرفته و یا دلایلی که اخیراً کشف شده و یا آنکه از اساس جرمی محقق نشده است بیشتر موارد پذیرش اعاده دادرسی در مورد کشف دلایل جدید است.

در کنار استفاده از وکیل اعاده دادرسی، نکته بسیار مهم در این خصوص توجه به این امر بوده که ممکن است قاضی صادرکننده حکم بر خلاف آنچه در قانون تعیین شده مجازاتی بیشتر از حد مقرر قانونی را برای فرد در نظر بگیرد در این صورت نیز دیوان عالی کشور اعاده دادرسی فرد را پذیرفته و پفراینده را جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع می دهد.

در چه مواردی تعیین مجازات بیش از حد مقرر قانونی صورت می گیرد؟

1. ممکن است دادگاه صادر کننده رای در تطبیق اقدام مجرمانه با قانون مجازات آن اقدام دچار اشتباه شود.مثلا به جای جرم نگهداری سلاح غیر مجاز به اشتباه مجازات جرم خرید و فروش سلاح را برای متهم در نظر بگیرد بدیهی است در این صورت می بایست تعیین مجازات از حداکثر مجازات قانونی بیشتر باشد.

2. مورد دیگر در فرضی محقق می شود که دادگاه صادر کننده حکم متهم را مشمول تخفیف مجازات دانسته اما در تعیین مجازات شرایط تخفیف را اعمال نمی نماید در این حالت نیز تعیین مجازات بیش از حد مقرر قانونی در نظر گرفته می شود که می تواند مورد اعتراض قرار گیرد.

فرایند اعاده دادرسی

فرایند دادرسی بدین ترتیب است که فرد می بایست تمام آرای صادره از دادگاه را به همراه لایحه اعتراض به دادرسی به دیوان عالی کشور تقدیم نماید که در صورت تکمیل بودن مدارک پفراینده به یکی از شعب دیوان ارجاع می شود. رسیدگی در آن شعبه به انجام می رسد و در صورت تشخیص و احتیاج جهت رسیدگی مجدد، پفراینده به شعبه هم عرض صادرکننده رای قطعی ارجاع می شود در غیر این صورت اعاده دادرسی مردود خواهد شد. جهت حصول نتیجه ایده آل در این مرحله، استفاده از وکیل اعاده دادرسی کیفری یاری شایانی به افراد می نماید.

آرای صادره از دیوان عالی کشور به طرفین ابلاغ نمی شود اما فرد می تواند با مراجعه حضوری به شعبه دیوان و یا شعبه هم عرض رونوشت رای صادره دیوان را دریافت نماید.

چگونگی تنظیم اعاده دادرسی

همانطور که بیان شد اعاده دادرسی از طرق فوق العاده اعتراض می باشد. تنظیمات و نحوه ارائه مستندات بسیار با اهمیت بوده بدیهی است تنظیم آن می بایست زیر نظر وکیل اعاده دادرسی صورت پذیرد. اقدام بدون اخذ مشاوره حقوقی ناصحیح بوده چرا که درخواست اعتراضی اعاده دادرسی از جمله موارد بسیار تخصصی بوده و بدون رعایت موازین قانون محکوم به رد خواهد بود.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 626

به "نکات مهم اعاده دادرسی کیفری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مهم اعاده دادرسی کیفری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید