مسائل دولت، پازلی چهل تکه!

به گزارش بیست آمار، علت این آشفتگی پازلِ حل مسائل چیست؟ آقای رئیسی با نگاهی خیرخواهانه سعی در استفاده از همه نگاه های موجود برای رشد اقتصاد را دارند؛ اما اقتصاد علم ساده ای نیست که هر دیدگاهی بتواند موفقیت آن را تضمین کند.

مسائل دولت، پازلی چهل تکه!

گروه دانشگاه خبرنگاران، محمدجواد مولوی؛ رنگین تر شدن سفره مستضعفان، جراحی اقتصادی به نفع مردم، بودجه ای بدون کسری و... شعارهای دولت سیزدهم مردم را امیدوار به تغییر اوضاع به نفع آن ها نموده است، اما خب هر تغییری مسلتزم ایجاد زیرساخت است و مهم ترین قدم دولت برای ایجاد این زیرساخت های مهم، تشکیل تیم اقتصادی منسجم و هماهنگ است. پازلی که اگر خوب چیده گردد به برترین شکل تاثیر خود را بر روی زندگی مردم می گذارد. پازلی که دولت چید اما درهم ریخته شد از طرح ها و شکل های مختلف؛ طرح هایی که هیچ تناسبی با طرح اصلی دولت که بهبود اوضاع اقتصادی ست ندارد.

علت این آشفتگی پازلِ حل مسائل چیست؟ آقای رئیسی با نگاهی خیرخواهانه سعی در استفاده از همه نگاه های موجود برای رشد اقتصاد را دارند اما اقتصاد علم ساده ای نیست که هر دیدگاهی بتواند موفقیت آن را تضمین کند. نگاه های مختلف که گاهی درتضاد باهم به مسئله ای می نگرند می توانند پاشنه آشیل عملکرد دولت باشد . دولتی که باید علاوه بر همه مسائل پیش رو با عدم اعتماد عمومی نیز بجنگد . توپ چهل تکه تیم اقتصادی دولت، در مواقع حساس در این چند ماه عملکرد ضعیفی از خود نشان داده است، برای مثال با آنکه وزیر اقتصاد در سخنان خود از حذف تدریجی ارز 4200 سخن می گفت، تیم اقتصادی دولت علی رغم مخالفت کارشناسان اقتصاد، بودجه 1401 را بدون ارز 4200 تنظیم کرد اتفاقی که قطعا تاثیر خود را بر کالاهای اساسی نشان خواهد داد.

در اتفاقی عجیب تر معاون اقتصادی رئیس جمهور، سخن از افزایش یارانه آذرماه می زند و چند ساعت بعد به وسیله وزیر اقتصاد این مطلب تکذیب می گردد. این اعلام ها و تکذیب ها به راحتی قابلیت عصبانی کردن ملتی را که هر روز در پی خبر خوش است را دارد و این ناهماهنگی ها، وجهه عمومی دولت سیزدهم را خدشه دار می نماید. اما نکته فنی ماجرا اینجاست که در شرایطی که به علت بودجه بندی ناصحیح دولت قبل و کسری های آن هنوز مسائل فراوانی برای ترمیم اقتصاد کشور پیش روی دولت است، چگونه قرار است از دی ماه یارانه ها افزایش پیدا کند و منبع اقتصادی این طرح از کجا قرار است تامین گردد؟

پاسخ سوال شوکه کننده است اما بنا به سخنان کاوه زرگران، عضو اتاق بازرگانی تهران در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران؛ طی دو هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی جلساتی را با فعالان اقتصادی برگزار و به آن ها اطلاع رسانی نموده که قرار است ارز 4200 تومانی از ابتدای دی ماه امسال حذف گردد. اگر این اتفاق بیافتد، دقیقا ماجرا مخالف سخنان وزیر اقتصاد در جمع تشکل های دانشجویی رقم خواهد خورد که گفت: دولت در حذف رانت حاصل از دلار 4200 تومانی مصمم است اما از آنجایی که قائل به شوک درمانی در اقتصاد نیستیم باید حذف ارز ترجیحی را به صورت تدریجی انجام دهیم، به همین دلیل تا سرانجام سال نیز حذف دلار 4200 تومانی را برای کالاهای اساسی ای که تا به امروز برای تامین شان از این ارز استفاده می کردیم، نداریم. چهل تکه بودن شاید برای یک توپ ارزش باشد اما قطعا برای تیم اقتصادی دولت یک ضدارزش است. ضدارزشی که می تواند به امید یک ملت آسیب برساند و تمام رِشته های دولت را پنبه کند. تکلیف روشن است؛ پیش از هرکاری ترکیب دولت را همگون کنید.

محمدجواد مولوی - فعال دانشجویی

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن به وسیله خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 بهمن 1400 بروزرسانی: 16 بهمن 1400 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1362

به "مسائل دولت، پازلی چهل تکه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل دولت، پازلی چهل تکه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید