فیزیوتراپی در منزل سالمندان

به گزارش بیست آمار، بدون شک فیزیوتراپی یکی از مهم ترین اعمال درمانی سالمندان در دوره های مختلف است که می تواند تا حد زیادی به بهبود شرایط عضلانی و حرکتی آن ها منجر گردد.

فیزیوتراپی در منزل سالمندان

تعدادی از کلینیک ها و ارگان ها، خدمتی بسیار ارزنده در زمینه فیزیوتراپی در منزل را در دستور کار خود قرار داده اند تا به بهبود شرایط عضلانی و حرکتی سالمندان یاری نمایند.

فیزیوتراپی در منزل

بدون شک فیزیوتراپی یکی از مهم ترین اعمال درمانی سالمندان در دوره های مختلف است که می تواند تا حد زیادی به بهبود شرایط عضلانی و حرکتی آن ها منجر گردد. بسیاری از کلینیک های فیزیوتراپی در منطقه ها شلوغ و پر رفت وآمد شهر قرار دارند و رسیدن به آن ها بسیار سخت و زمان بر است؛ به همین علت است که تعدادی از کلینیک ها و ارگان ها، خدمتی بسیار ارزنده در زمینه فیزیوتراپی در منزل را در دستور کار خود قرار داده اند. در این مقاله به معرفی کامل این نوع از فیزیوتراپی خواهیم پرداخت تا هیچ سؤال بی پاسخی در فکر شما باقی نماند.

آیا انجام فیزیوتراپی در منزل ممکن است؟

ممکن است که وقتی برای اولین بار عبارت فیزیوتراپی در خانه به گوشتان می خورد، تعجب کنید و با خود بگویید: مگر می گردد دستگاه های مخصوص فیزیوتراپی را به خانه آورد و از آن ها استفاده کرد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم، بله. کلینیک های بسیار حرفه ای و متخصص در زمینه فیزیوتراپی این امکان را فراهم نموده اند که بتوان بیمار را در منزل خودش ویزیت و درمان کرد. این نوع از فیزیوتراپی در منزل مزیت های بسیار زیادی دارد و ویژگی های مختلف آن می تواند زمینه توانبخشی عضلانی و حرکتی افراد را فراهم کند. این ویژگی ها و مزیت ها چه هستند؟! در بخش بعدی مقاله به توضیح کامل آن ها خواهیم پرداخت.

مزیت های فیزیوتراپی در منزل چیست؟

فیزیوتراپی در خانه، مزیت های بسیار زیادی دارد که در وقت و انرژی شما صرفه جویی می نماید و امکانات مناسب و کاملی را در اختیار شما قرار می دهد؛ از جمله مهم ترین ویژگی ها و مزیت های فیزیوتراپی در منزل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

آرامش خاطر سالمندان

بسیاری از عزیزان سالمند، علاقه خاص و وابستگی قابل توجهی به خانه و محل سکونت خود دارند؛ آن ها در این اماکن مضطرب نمی شوند و می توانند با تمرکز بیشتری به انجام کارهای خود بپردازند. فیزیوتراپی نیز از دسته کارهایی است که باید بدون اضطراب و باحوصله کافی انجام گردد و چه جایی بهتر از خانه خود افراد؛ بنابراین انجام فیزیوتراپی در منزل سالمندان اضطراب را از آن ها دور می نماید و موجب توانبخشی هر چه بیشتر آن ها در بازه زمانی کوتاه تر خواهد شد.

انجام فیزیوتراپی در زمان مورد نظر شما

بسیاری از کلینیک های معتبر و مطرح در شهرهای مختلف، در اغلب موارد بسیار شلوغ هستند و به سختی می توان در زمان دلخواه از آن ها نوبت گرفت. فیزیوتراپی در منزل این امکان را به شما می دهد که در بازه زمانی بسیار نزدیک به وقت مدنظر خود، نوبت فیزیوتراپی بگیرید؛ بنابراین دیگر نیازی به مراجعه حضوری و گرفتن نوبت در کلینیک های شلوغ نیست.

رسیدن به کلینیک و مراکز فیزیوتراپی

بسیاری از سالمندانی که باید به انجام فیزیوتراپی های مختلف بپردازند، اغلب به سختی حرکت می نمایند و راه می روند؛ همین مورد موجب می گردد که آن ها مسیر خودرو تا کلینیک فیزیوتراپی را به سختی طی نمایند و اذیت شوند. فیزیوتراپی در منزل این مشکل را به طور کامل حل نموده است. در این روش دیگر نیازی به مراجعه حضوری به کلینیک ها نبوده، بلکه دستگاه های لازم را به خانه بیمار می برند تا فیزیوتراپیست متخصص به معالجه بپردازد.

رصد دقیق روند درمانی بیمار به وسیله فیزیوتراپیست

وقتی که پزشک متخصص در منزل بیمار حاضر می گردد، می تواند علاوه بر رصد دقیق روند درمان و بهبود بیمار در مهم ترین مکان زندگی او، به کنترل وسایل مورداستفاده وی نیز بپردازد. برای مثال بهتر است برای بهبود سریع تر عضلات بدن از صندلی ای استفاده گردد که ویژگی های مشخصی همانند ارتفاع مناسب، کفی کوتاه و نرم و... را داشته باشد. فیزیوتراپیست متخصص می تواند تمامی وسایل مورداستفاده سالمند را ببیند و توصیه های بسیار ارزشمندی در راستا افزایش سرعت بهبود بیمار در اختیار شما بگذارد. به عبارت دیگر استفاده از این روش، مراقبت های شخصی و کارآمد فیزیوتراپیست را به دنبال خواهد داشت.

حضور افراد خانواده در طی جلسه درمان

بدون شک حضور بچه ها یا عزیزان افراد سالمند به آن ها روحیه ای دوچندان برای طی کردن مراحل مختلف فیزیوتراپی شان می دهد و این افراد را برای اتمام جلسات درمانی خود مصمم تر می نماید؛ بنابراین فیزیوتراپی در منزل این امکان را برای سالمندان فراهم می نماید که با روحیه بهتر و آسایش خاطر بیشتری به انجام مراحل مختلف درمان خود بپردازند. علاوه بر همه این ها، در صورت بروز مشکل ناگهانی و غیرمترقبه ای، افراد خانواده می توانند به پزشک متخصص یاری نمایند.

عدم حضور افراد سالمند در هوای آلوده

هوای بسیاری از شهرها برای رنج سنی بچه ها و افراد سالمند بسیار ناسالم است. به عبارت ساده تر، حضور افراد سالمند در هوای آلوده، مسائل تنفسی را نیز به دیگر مسائل آن ها اضافه می نماید؛ بنابراین انجام فیزیوتراپی در منزل از این مسائل تا حد بسیار زیادی جلوگیری خواهد نمود.

فیزیوتراپی در منزل با بیمه

بسیاری از کلینیک های معتبر و حرفه ای برای رفاه حال بیماران خود اقدام به ارائه فیزیوتراپی در منزل با بیمه نموده اند که خیال آن ها را از کیفیت کارهای خود راحت نمایند.

تعداد جلسات موردنیاز فیزیوتراپی در منزل

در درمان بسیاری از بیماری ها همانند پارکینسون، بیرون زدگی و جابه جایی دیسک ستون فقرات و ... حدود 8 تا 10 جلسه فیزیوتراپی کفایت می نماید. در برخی مواقع نیز برای حصول اطمینان صد درصدی از بهبود بیمار، چند جلسه دیگر نیز به روند درمانی بیمار افزوده می گردد؛ بعلاوه در بسیاری از بیماری ها فرد مورد معالجه باید هفته ای 1 الی 2 بار تحت نظر متخصص، فیزیوتراپی انجام دهد.

برترین نوع فیزیوتراپی در منزل کدام است؟

روش ها و متدهای درمانی بسیار مختلفی به وسیله فیزیوتراپیست ها در جهت بهبود بیماران مورداستفاده قرار می گیرد. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مایوفاسیال ریلیز
  • ماساژهای دستی و تخصصی
  • موبیلیزاسیون
  • منیپولاسیون
  • و ...

اما برترین و مؤثرترین نوع فیزیوتراپی در منزل کدام است؟ در پاسخ به این سؤال باید شما را با متد تحریک الکتریکی یا Electrostimulation آشنا کنیم. این روش یکی از جدیدترین و کاربردی ترین متدهای فیزیوتراپی حال حاضر است که به وسیله متخصصان در منزل برای بیماران انجام می گردد. این روش مزایای متعددی از جمله موارد زیر را دارد:

  • جلوگیری از تحلیل عضلات بیمار
  • تحریک ماهیچه ها به بازسازی فیبر عضلانی
  • افزایش توان حرکتی و حسی افرادی که به ضایع نخاعی مبتلا هستند.
  • و ...

خاطرنشان می کنیم که این روش به هیچ وجه آن درد غیرقابل تحمل برق گرفتی را منتقل نمی نماید و در بدترین شرایط، ممکن است بیمار بر پوست کمی احساس سوزش، گزگزشدگی و تحریک کند. در بسیاری از موارد از این روش به شکل تنها استفاده نمی نمایند و اصولا انجام آن همراه با سایر متدهای دستی مخصوص صورت می گیرد. تحریک الکتریکی، باعث افزایش قدرت عضلات سالمندان است.

فیزیوتراپی در منزل بهتر است یا کلینیک؟

در بخش ابتدایی مقاله به توضیح کامل مزایای فیزیوتراپی در منزل و مقایسه آن با کلینیک ها پرداختیم؛ اما یک مورد به جای مانده است که افراد به خاطر آن از انجام فیزیوتراپی در خانه سر باز می زنند و آن مورد، هزینه است. بگذارید خیالتان را راحت کنیم؛ هزینه فیزیوتراپی در منزل تهران و کلینیک یکسان بوده و تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. هزینه فیزیوتراپی در کلینیک با احتساب هزینه رفت وآمد مشابه هزینه آن در خانه می گردد؛ بنابراین منطقی تر است که شما فیزیوتراپی در منزل را انتخاب کنید و از مزایای نامحدود آن بهره مند شوید.

فیزیوتراپی در منزل با ایران فیزیو

ایران فیزیو یکی از تخصصی ترین مراجع فیزیوتراپی در منزل بوده و با ارائه خدمات بسیار جامع، زمینه رضایت بیماران خود را فراهم نموده است. این سامانه به ارائه تخصصی ترین متد فیزیوتراپی با مدرن ترین تجهیزات می پردازد. ایران فیزیو یکی از سامانه های تخصصی در امور فیزیوتراپی است که خدمات خود را با مناسب ترین قیمت به تهرانی های عزیز ارائه می نماید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 شهریور 1402 بروزرسانی: 6 شهریور 1402 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1701

به "فیزیوتراپی در منزل سالمندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیزیوتراپی در منزل سالمندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید