سودان، نقشه راه خارطوم و گروه های مسلح دارفور برای دستیابی به صلح

به گزارش بیست آمار، دولت انتقالی خارطوم و گروه های مسلح دارفور به نقشه راهی برای انتها دادن به درگیری های 16 ساله این منطقه دست یافتند.

سودان، نقشه راه خارطوم و گروه های مسلح دارفور برای دستیابی به صلح

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، براساس مذاکراتی که دولت خارطوم با گروه های مسلح دارفور در پایتخت سودان جنوبی انجام داد، دو طرف توافق کردند به یک نقشه راه برای مذاکرات صلح تا پیش از خاتمه سال جاری میلادی دست پیدا کنند. آخرین دور این مذاکرات شنبه و یکشنبه هفته جاری در جوبا، بین کننده دولت خارطوم و کنندگان جنبش آزادی بخش سودان ، جنبش عدالت و برابری، تجمع نیروهای آزادی بخش و جنبش آزادی سودان - شورای انتقالی برگزار گشت و دو طرف به یک نقشه راهی برای خاتمه دادن به درگیری های دارفور واقع در جنوب غرب سودان دست یافتند.

سرلشکر شمس الدین کباشی عضو شورای حاکمیتی سودان به کنندگی از دولت خارطوم دیشب توافقنامه ای را با ائتلافی از گروه های مسلح (جبهه انقلابی) امضاء کرد که در آن نقشه راه برقراری صلح دارفور ترسیم شده است به گونه ای که مذاکرات مستقیم گروه های مسلح دارفور با دولت خارطوم براساس آن شروع می شود.

پس از امضای این توافقنامه ، کننده دولت خارطوم گفت: صلح از اولویت های این دولت است و طی روزهای آینده شاهد امضای توافقنامه های صلح با سایر گروه های مسلح سودانی خواهیم بود.

به نوشته روزنامه سودان تریبون، خاتمه دادن به درگیری های نظامی ، برقراری صلح عادلانه و فراگیر، تقسیم ثروت، مشارکت در دولت انتقالی، بازسازی ویرانی های جنگ، بازگشت آوارگان، مشارکت نهادهای مردم سالار در فرایند صلح، بازگشت سازمان های امداد رسان و بشردوستانه به دارفور، زدودن ظلم و ستم از مردم و احیای حقوق آنان، پرداخت فوری غرامت به قربانیان جنگ داخلی در سودان از جمله محورهای توافقنامه نقشه راه دارفور است.

در این توافقنامه بر بازسازی ساختار دولت سودان طی دوره انتقالی تاکید شده به گونه ای که استقلال قومیت های این کشور تضمین شود . همچنین افرادی که مرتکب جنایت در دارفور شده اند باید فورا مورد محاکمه عادلانه قرار بگیرند و در صورت لزوم، افراد مزبور به دادگاه های بین المللی سپرده شوند.

در توافقنامه جوبا تصریح شده است: افرادی که در جریان جنگ دارفور دستگیر شده اند، باید آزاد شوند و سرنوشت مفقودان این جنگ مشخص شود و تمام کسانی که عضو گروه های مسلح هستند باید مورد عفو عمومی قرار بگیرند. همچنین تدابیر امنیتی باید به گونه ای اتخاذ شود که توافقنامه صلح و حقوق گروه های مسلحی که این توافقنامه را امضاء کرده اند، حفظ شود.

پس از امضای این توافقنامه کننده جبش عدالت و برابری گفت: این نقشه راه گام جدید است که می تواند صلح فراگیر را در سودان محقق کند و تمام گروه های مسلح را به پای میز مذاکره بکشاند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 29 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 67

به "سودان، نقشه راه خارطوم و گروه های مسلح دارفور برای دستیابی به صلح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سودان، نقشه راه خارطوم و گروه های مسلح دارفور برای دستیابی به صلح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید