سلامت روده با تغییری اندک در سبک زندگی

به گزارش بیست آمار، روده یکی از مهم ترین اعضای بدن است که باید برای پاکسازی و حفظ سلامت روده ها تغذیه و رژیم غذایی سالم و مناسبی داشته باشیم و از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری کنیم.

سلامت روده با تغییری اندک در سبک زندگی

9 خوراکی عجیب که برای سلامت روده شما مضر هستند

در یکی از مطالعات موفقیت آمیز اخیر، دانشمندان کشف کردند که میکرو ارگانیسم های روده نه تنها تحت تاثیر عملکرد سلول های ایمنی بدن قرار میگیرند، بلکه در واقع از فراوری سلول های ایمنی که خطوط اولیه دفاعی در برابر عفونت هستند، پشتیبانی میکنند. روده شما دقیقا دو سوم سیستم ایمنی بدن شما است. در واقع، روده بسیار پیچیده است و بسیاری از عملکرد های بدنی را تنظیم میکند که اغلب مغز دوم بدن نامیده میگردد.

حدود 80 درصد از سروتونین انتقال دهنده عصبی در دستگاه گوارش فراوری میگردد و در مغز نمیباشد. از آنجا که میزان زیادی از انتقال دهنده های عصبی در روده فراوری میشوند. این بدان معنی است که دستگاه گوارش شما تا حد زیادی مسئول سلامتی جسمی و روانی کلی شما میباشد.

دکتر الیزابت لیپسک ، مدیر علمی برنامه های تغذیه و سلامت یکپارچه در دانشگاه مریلند از سلامت یکپارچه شرح میدهد که باکتری هایی که در روده ما به تنظیم متابولیسم یاری میکنند، برای بیان ژن های ما هستند. بعلاوه بیان میکند که هنگامی که این باکتری ها متعادل هستند، ما دارای انرژی و فعالیت مغزی بهتری هستیم.

بعضی دیگر از واقعیت های مفید درباره سلامت روده

ما 10 برابر باکتری بیشتر در سیستم گوارشی خود نسبت به سلول هایی داریم که در بدن ما هستند.

99 درصد از DNA بدن ما از DNA باکتریایی ایجاد شده است.

به عنوان یک نتیجه از پروژه ژنوم انسان، دانشمندان کشف کردند که ما ژن هایی کمتر از یک هویج یا آناناس داریم! به جای آن، ژن هایی که ما داریم همواره برای میکروب ها در روده ما بیان میشوند.

پوشش روده شما تنها یک سلول ضخیم است که بسیار نازک تر از پلک شما میباشد و خود را هر چند روز یکبار جایگزین میکند.

این واضح است که روده سالم برای شادابی و سلامتی لازم است. اما همانطور که آن متوقف میگردد، در حدود یک سوم از افراد امروزه به نوعی دارای مشکل گوارشی به صورت هفتگی یا ماهانه می باشند. همانطور که معلوم است، بسیاری از راحتی در ارتباط با زندگی مدرن در واقع از بین برنده سلامت روده است.

چه چیز هایی برای روده مضر هستند ؟

غذاهای تازه
غذاهای پیشرفته در آزمایشگاه ها، مانند دناتوره، چربی های صنعتی و شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS)، هنوز هم تا حدودی برای بدن ما بصورت معما هستند. غذا بصورت اطلاعات است. این غذاهای با ماهیت تازه، اطلاعات مختلف به سلول ها و میکروبیوم بدن ما ارائه میدهند.

لیپسکی نویسنده ارتباط هضم غذا بیان میکند که بطور مستقیم، ما میدانیم که غذاهای مختلف اثرات متفاوتی بر روی ما دارند، بعضی از ما احساس افزایش انرژی و بعضی احساس تخلیه انرژی می نماییم.

HFCS نشان داده شده است که احتیاج به انرژی بیشتری برای جذب روده دارد که منجر به امکان نشت (از دست دادن مواد جذبی) روده و التهاب گسترده میگردد.

روغن های طبیعی مهم هستند تا ساختار سلول های ما را ایجاد کنند، اما دناتوره، چربی های صنعتی فاقد آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها هستند که به سلول ها مواد مغذی مورد احتیاج آنها را نمیدهند.

لیپسکی بیان میکند که این حیات در مواد غذایی به ما زندگی میدهد،بعلاوه بیان میکند که بیشتر افراد در حال خوردن غذاهای مرده (فاقد مواد مغذی) بیشتری هستند.

نکته متخصص: با خوردن مواد آلی (ارگانیک) از HFCS اجتناب نمایید. از روغن های صنعتی با اجتناب از خوردن غذاهای فرآوری شده و فست فود تا آنجا که ممکن است، اجتناب نمایید.

کاراگینان
کاراگینان بیخطر به نظر میرسد. این ماده برگرفته از جلبک دریایی است، این ماده معمولا به عنوان یک عامل ضخیم شدن مورد استفاده در بستنی، ماست، شیر سویا است. این ماده برای استفاده در دوزهای غذایی و رژیم غذایی کاملا غیرلازم است که با قابلیت اطمینان باعث التهاب در دستگاه گوارش و تحریک پاسخ ایمنی مشابه میگردد که بدن شما پاتوژنهایی مانند سالمونلا ایجاد مینماید.

نکته متخصص: کاراگینان باید مطابق قانون، در لیست مواد تشکیل دهنده لحاظ گردد. از مصرف آن در هر دوی غذاهای ارگانیک و غیرارگانیک اجتناب نمایید.

گندم
تحقیقات نو ظهور نشان میدهند که گندم به ویژه برای افراد با حساسیت، مضر است. اما حتی اگر شما از بیماری سلیاک رنج میبرید، گندم میتواند باعث رفلکس اسید، بیماری های التهابی روده و سایر بیماری ها گردد. چرا؟ ما در حال خوردن گندم مشابه زمان مادربزرگ های خود نمی باشیم.

گندم در 40 سال گذشته به شدت غیرطبیعی شده است که تغییرات قابل توجهی در اسیدهای آمینه و پروتئین گلیادین دارد که می تواند به شما احساس گرسنگی دهد و به سلامت روده شما آسیب میرساند.

نکته متخصص: سعی کنید این ماده را از رژیم غذایی خود حذف نمایید اگر گندم شما را آزار میدهد. سعی کنید به جای آن از ماکارونی با کوینولا استفاده نمایید که از نظر فنی دانه غنی پروتئین دارد یا بدون دانه است.

GMO ها
یک مطالعه در سال 2013 در ژورنال سیستم های ارگانیک منتشر شد که دریافت که مصرف غذای مهندسی ژنتیک شده دارای احتمال بیشتری برای رنج بردن درد شکمی شدید ملتهب شده است. بطوری که آیا این برای افراد بسیاری اتفاق افتاده است؟

گلیفوسیت، ماده فعال در رانداپ است که به سمت اسپری کشاورزی غیرارگانیک شیمیایی در محصولات GMO حرکت مینماید. این ماده در داخل گیاه است که دولت ایالات متحده آن را حفظ میکند تا محدوده مجاز در مواد غذایی ما را افزایش دهد.

این اخبار بدی برای روده شما است زیرا گلیفوسیت بعلاوه مانند یک ماده ضد میکروبی عمل مینماید که مانند یک کشنده قوی باکتری ها در روده عمل میکند، از بین بردن میکروفلورها مفید است که ما را از بیماری محافظت میکند. چه چیزی باقی میماند؟ پاتوژنهای مضر مانند سالمونلا و باکتری اشریشیاکلی باقی میمانند.

نکته کارشناس: تعدادی از شیوه ها از GMOs برای خوردن غذاهای ارگانیک جلوگیری میکنند. در صورتی که این امکانپذیر نباشد، از خوردن غذاهای فرآوری شده غیرارگانیک اجتناب نمایید. حداقل یکی از رایج ترین مواد GMO از ذرت، سویا، روغن پنبه یا کلزا تشکیل شده است.

دارو های غیراستروئیدی
با توجه به بیان لیپسکی، مصرف داروهای غیراستروئیدی (NSAID) مانند آدویل، آسپرین و موترین بطور منظم به دیواره روده آسیب میزند و امکان میدهد که میکروب ها و ذرات جزئی غذا هضم شوند و سموم را وارد جریان خون میکند (این به عنوان سوراخ شدن (نشست) دستگاه گوارش شناخته میگردد)، NSAID ها درد را با مسدود کردن ایکوزانوئیدهای و سیتوکین هایی مسدود میکنند که التهاب را توسعه میدهند.

لیپسکی بیان میکند که اما آنها بعلاوه از جذب موادی که سلامت را ارتقا میدهند، جلوگیری میکنند. با انجام این کار، بدن امکان سلامت، رشد و ترمیم سلول های روده را نمیدهد.

نکته متخصص: لیپسکی بیان میکند که NSAID ها برای درد موقتی مسئله ای ندارند. اما اگر شما دچار درد مزمن هستید، بدنبال علل ریشه ای آن باشید. او بعلاوه اضافه مینماید که سوراخ شدن دستگاه گوارش اغلب نقش بزرگی در درد سیستماتیک در بدن ایفا می کند.

بسیاری از مشتریان که شرایط آرتریت یا خودایمنی دارند، زمانی که آنها سلامت روده را بهبود میدهند یا به سمت حذف یک رژیم غذایی میروند، اغلب درد از بین نمیرود و فقط در چند هفته میباشد.

آنتی بیوتیک ها
هیچ انکاری وجود ندارد که آنتی بیوتیک جان میلیون ها نفر را نجات داده است. با این حال، آنها میکروب های مفید بدن شما را حاصل نمی کنند و دارای عبور آزاد می باشند زمانی که وارد دستگاه گوارش شما می شوند، بطوری که این داروها اغلب میکروب های مفید در روده شما را میکشند که بیش از حد به سیستم ایمنی بدن و سلامت روده شما آسیب وارد میکنند.

نکته متخصص: لیپسکی پیشنهاد نمود که در حالیکه شما آنتی بیوتیک مصرف میکنید، یک محصول حاوی ساکارومیسس های بولاردی، مانند فلوراستور را در نظر گیرید و سپس به مدت دو هفته پس از سرانجام آنتی بیوتیک ها آن را ادامه دهید. این ماده یک مخمر نان است و از رشد بیش از حد مخمر جلوگیری مینماید در حالی که میکروبیوم روده را استقرار مجدد مینماید. نتیجه انتهایی چیست؟

این یاری میکند که خطر ابتلا به اسهال و عوارض دیگر ناشی از استفاده از آنتی بیوتیک کاهش یابد. اگر شما ترجیح میدهید که مکمل های پروبیوتیک را مصرف نمایید. مطمئن شوید که شما آن ها را صرفا در بین دوز آنتی بیوتیک مصرف میکنید و همراه آنتی بیوتیک مصرف نمی شوند (آنتی بیوتیک بلافاصله آنها را خواهد کشت اگر شما همزمان مصرف نمایید).

استرس مزمن
استرس واقعا سمی است. استرس مزمن باعث میگردد که بدن شما ترشح IgA کمتری داشته باشد که یکی از اولین خطوط دفاع ایمنی بدن است. این ماده بعلاوه فراوری DHEA که یک ویتامین و هورمون ضد استرس آدرنال است را تسهیل مینماید.

بعلاوه بدن شما به کاهش و افزایش هضم واکنش میدهد که باعث کاهش جریان خون به اندام های گوارشی و فراوری متابولیت های سمی میگردد.

نکته متخصص: مدیتیشن به رفع نمودن استرس بطور طبیعی یاری میکنند.

بیخوابی شبانه
لیپسکی بیان میکند که گاهی اوقات شما بدن خود را از زمان خواب مورد احتیاج برای بازیابی فعالیت بدنی محروم می نمایید. کمبود خواب منجر به استرس و سطوح کورتیزول بیشتر میگردد که با دستگاه گوارش در ارتباط است. خواب کمتر از 7 یا 8 ساعت در شب بعلاوه ما را از چرخه خواب آرامش بخش یا پاراسمپاتیک محروم می کند که برای بازیابی انرژی بافت روده بطور کامل می باشد.

نکته متخصص: درجه حرارت اتاق خود را در زیر 70 درجه نگه دارید تا اتاق خواب شما درجه حرارت مناسب خواب داشته باشد. عدم احتیاج به فرآیند سرد کردن در شب، انتشار هورمونهای ملاتونین و هورمون رشد را مختل مینماید.

با توجه به آنالیز دولت، بسیاری از ما کمتر از یک ساعت خواب بهینه داریم. شما در هر شب به مدت دو هفته یک ساعت خواب بیشتر داشته باشید و مشاهده کنید که در این صورت چه تفاوتی در احساس شما ایجاد میگردد.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1275

به "سلامت روده با تغییری اندک در سبک زندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلامت روده با تغییری اندک در سبک زندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید