رشد فزاینده بیابان زایی در خراسان شمالی

به گزارش بیست آمار، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی در زمره 17 استان کشور است که با رشد فزایند منابع طبیعی و آبخیزداری پدیده بیابان زایی روبرو است.

رشد فزاینده بیابان زایی در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار از ، احمد یزدانی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اشاره به اینکه سرانه کنونی بیابان در کشور بیش از 2 برابر سرانه جهانی آن است، گفت: در مناطق خشک و نیمه خشک خراسان شمالی و نیز 16 استان دیگر، با توجه به شرایط اقلیمی و نیز عوامل انسانی، بیابان زایی رشد زیادی دارد.

یزدانی از جمله عوامل رشد بیابان زایی را افزایش جمعیت، چرای مفرط، برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی، آلودگی آب های زیرزمینی به وسیله پساب های صنعتی، شهری و کشاورزی، تغییر کاربری اراضی، برداشت غیرمجاز از معادن سطحی، مدیریت نامناسب مراتع و مدیریت غیراصولی اراضی کشاورزی برشمرد.

او گفت: با توجه به اهمیت موضوع، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور طرح تثبیت شن های روان و بیابانزدایی را اجرا می نماید که حاصل آن حفاظت از شهر ها و روستاها، مراکز مالی و فراوریی، مراکز نظامی و خطوط مواصلاتی بوده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با اشاره به اقداماتی که در خراسان شمالی برای مقابله با بیابان زایی انجام شده، گفت: تا کنون با هدف مهار پدیده بیابان زایی و کاهش وسعت کانون های فرسایش، 11 طرح مطالعاتی در گستره حدود 163 هزار و 379 هکتار اجرا شده است.

یزدانی اضافه کرد: این عملیات شامل نهال کاری، مدیریت رواناب، مدیریت جنگل های دست کاشت، مدیریت چرا، ترسیب کربن، فراوری نهال، احداث بادشکن، حفاظت و قرق و آبیاری در سطح وسیعی از بیابان های استان انجام شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در خراسان شمالی90 هزار هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی نیز شناسایی شده است.

د

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 405

به "رشد فزاینده بیابان زایی در خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد فزاینده بیابان زایی در خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید