خسارت 2 میلیارد دلاری ازبکستان از عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا

به گزارش بیست آمار، نماینده حزب دموکراتیک ملی ازبکستان گفت: در صورت عضویت این کشور به اتحادیه اقتصادی اوراسیا سالانه در حدود 2 میلیارد دلار کاهش تولید خواهیم داشت که باعث از بین رفتن 100 هزار شغل خواهد شد.

خسارت 2 میلیارد دلاری ازبکستان از عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در تاشکند، فرهاد زینی اف کننده حزب دموکراتیک ملی ازبکستان ملی تیکلانیش گفت: صنایع ازبکستان از عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا سالانه معادل 2 میلیارد دلار و 100 هزار شغل را از دست می دهد.

این کننده مجلس عالی گفت: قبل از عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا نباید فراموش کنیم که همزمان با ورود به این سازمان تمام مقررات آن را رعایت کنیم. بدین دلیل به طور مثال، به کار بردن تعرفه های واحد گمرکی منجر به افزایش هزینه ها و قیمت تمام شده کالاها برای تولیدکنندگان داخلی که مواد خام را از خارج وارد می کنند، خواهد شد.

وی ادامه داد: آیا تولیدکنندگان داخلی ما برای این تغییرات آماده هستند؟ ارزیابی های مقدماتی حوزه صنعتی نشان می دهند که همگرایی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تا سال 2025 میلادی می تواند تاثیر منفی تا 2 میلیارد دلار در سال یا 10 درصد از کل حجم تولیدات صنعتی داشته باشد که در نتیجه می تواند 100 هزار فرصت شغلی موجود کاهش یابد.

کننده مجلس عالی ادامه داد: در نتیجه افزایش صادرات خودروها در صنعت خودروسازی و کشاورزی همزمان با افزایش واردات، لغو تسهیلات در واردات قطعات و همچنین تشدید درخواست های فنی - همه این ها می تواند خسارت یک میلیارد و 400 میلیون دلاری را در پی داشته باشد این خسارت را همچنین در زمینه های صنعت فن آوری های الکتریکی، شیمیایی، فلزسازی سیاه، بخش های ریلی و هوایی نیز مشاهده کرد.

زینی اف گفت: همچنین برای صادرات کالاها و خدمات قابل رقابت در بازار اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید تمام صنعت را مدرنیزه کرد. کارآفرینان ما برای این کار باید سرمایه گذاران بزرگ را جلب کنند اما در شرایط به کار بردن تعرفه واحد گمرکی اجرای طرح های بزرگ سرمایه گذاری سخت خواهد بود.

وی با اشاره به برخی مزایایی عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: عضویت در این اتحادیه امکان کاهش هزینه های تولیدی کالاها و خدمات بازار، تشدید رقابت اقتصادی بین تولیدکنندگان و حمایت حقوقی از کارآفرینان در بازار خارجی و کاهش تعرفه وارداتی و دیگر محدودیت های تجاری را فراهم می کند.

این مقام ازبک اضافه کرد: یکی دیگر از مزایایی عمده این است که 2 میلیون و 600 هزار مهاجر کاری از شرایط برابر کاری با شهروندان کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا برخوردار خواهند بود.

زینی اف تاکید کرد: وقتی درباره همکاری یا عضویت در این سازمان حرف بزنیم باید به جنبه دستیابی به بازارهای دیگر کشورها با در نظر دریافت توسعه مستمر سازمان توجه دهیم از جمله اتحادیه اقتصادی اوراسیا قراردادی را در مورد ایجاد منطقه آزاد تجاری با ویتنام، چین، ایران، سنگاپور و صربستان امضا کرده همچنین با مصر، تایلند، مغولستان و هند گفت وگوهایی انجام می دهد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است.

مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2013 میلادی حدود 4 هزار میلیارد دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) است.

در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.

انتهای پیام/.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 345

به "خسارت 2 میلیارد دلاری ازبکستان از عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت 2 میلیارد دلاری ازبکستان از عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید