خبرنگاران سمن ها در بحران های خوزستان به خوبی عمل کردند

به گزارش بیست آمار، اهواز-خبرنگاران- استاندار خوزستان گفت: کتابخانه ها و سازمان های مردم نهاد در بحران هایی که خوزستان در معرض آنها بوده با ایفای نقش واسطه میان مردم و دولت به خوبی عمل کردند.

خبرنگاران سمن ها در بحران های خوزستان به خوبی عمل کردند

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی استانداری خوزستان ، غلامرضا شریعتی سه شنبه در همایش ملی کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان افزود: سمن ها در سه سال گذشته در زمان بحران هایی چون سیل، زلزله و آتش سوزی در خوزستان نقشی فعال در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و هنری داشتند.

وی افزود: با توجه به مراحل بحران، پیشگیری، آمادگی مقابله، بازسازی و بازتوانی در حوزه فرهنگی ،در زمان بحران سیل 98 و متعاقب آن زلزله مسجدسلیمان با تشکیل 10 گروه عملیاتی و اختصاصا سه گروه در حوزه فرهنگی، اطلاع رسانی ، روانشناسی و مددکاری با کمک سازمان های مردم نهاد اقدامات مهمی انجام شد .

شریعتی گفت: فراخوان نیروهای داوطلب آموزشی و فرهنگی با تخصص های مختلف اجتماعی و فرهنگی، فراخوان جمع آوری کتاب های مورد نیاز برای جمعیت ها و جوامعی که در معرض این بحران ها بودند خصوصا بچه ها و نوجوانان، توزیع کتاب بین جامعه هدف در کمپ های سیل زدگان و زلزله زدگان، طراحی مسابقات قصه گویی بر اساس داستان ها و زبان های بومی و محلی، توزیع کتاب های کمک درسی ، برگزاری جشن های شاد با رویکرد محلی برای تلطیف روحیه آسیب دیدگان از جمله اقداماتی بودند که سازمان های مردم نهاد با پشتیبانی و موضوع کتابخانه های عمومی و کانون پرورش فکری و سازمان تبلیغات در خوزستان انجام دادند.

وی شرح داد: کتابخانه های عمومی با فراهم کردن شرایط برای نیروهای فرهنگی توانستند نقش محوری را برای کنترل مسائل بعد از بحران برای آسیب دیدگان ایفا کنند.

استاندار خوزستان گفت: تجربه سمن ها در این موضوع کم بود اما این بحران ها برای کارکرد اجتماعی کتابخانه ها و کتابخوانی برای سمن ها تجربه ارزشمندی را ایجاد کرد و ما را بر آن داشت تا این همایش را برگزار کنیم و در معرض دید دستگاه ها و پژوهشگران ملی و بین المللی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه قبلا با کمبود نیروی داوطلب بین فعالان اجتماعی با تخصص کتابخوانی و کتابداری آشنا با بحران روبرو بودیم گفت: بحران های خوزستان نقش این سازمان ها را پررنگ کرد و نیاز ما را به تدریج کاهش داد و به ما آموخت که به آموزش تخصصی در زمان های بحران نیاز مبرم داریم .

شریعتی گفت: پر کردن اوقات فراغت، کمک به آموزش غیررسمی مادام العمر و آگاهی دادن عمومی در دوران بحران همه در حوزه کتابخانه های عمومی خوزستان پررنگ تر شد و این کار با هماهنگی سازمان های مردم نهاد و سایر تشکل های اجتماعی و کتابخانه های خوزستان همچنان در حال انجام است.

وی بیان نمود: این امر باعث شد کارکردهای اجتماعی کتابخانه ها روزبه رو در این زمینه پررنگ تر شود و نقش و ارزش آن فراتر رود خصوصا در مرحله سوم بحران که مقابله با بحران است، اطلاع رسانی مفید و صحیح برای پیشگیری از شایعات کاربرد فراوانی دارد که در این زمینه باید تخصص های لازم را کسب کنیم.

استاندار خوزستان افزود: در زمان بحران های خوزستان کتابخانه ها نقش محوری در حوزه اطلاع رسانی و انتقال صحیح اطلاعات بحران را بر عهده گرفتند و ما را در این زمینه حمایت کردند.

وی همچنین بیان نمود: در سیل اخیر خوزستان با کمک داوطلبان مردمی، گروه های روانشناسی و مددکاری سمن ها برای شناسایی افراد آسیب دیده در سیل که دچار اختلالاتی همچون استرس و افسردگی بودند حضور پیدا کردند که این اقدام موجب کاهش آسیب به افراد سیل زده خوزستان شد ضمن اینکه با کمک افرادی که دارای مهارت کتابداری و کتابخوانی بودند برای ایجاد آرامش در بین خانواده های آسیب دیده با موضوع و هدف بچه ها و نوجوانان و استفاده از فرهنگ قصه گویی و کتابخوانی اقدام شد.

شریعتی با اشاره به اینکه نقش و فعالیت سمن ها در هنگام سیل در کشور مشهود است افزود: کتابخانه های عمومی همچنین می توانند با حمایت بیشتر سازمان های مردم نهاد ابتکارات اجتماعی و آموزشی در شرایط خاص اجتماعی را به عنوان کارکردهای تخصصی خودشان بیش از پیش عمق بخشند و با هدف بهبود شرایط زندگی و کاهش بحران روحی ، روانی و محرومیت های اجتماعی به نوعی در مرحله چهارم بحران پس از واقعه نقش مهمی ایفا کنند.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 826

به "خبرنگاران سمن ها در بحران های خوزستان به خوبی عمل کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سمن ها در بحران های خوزستان به خوبی عمل کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید