غار اصحاب کهف کجاست؟

به گزارش بیست آمار، غار اصحاب کهف کجاست؟

داستان اصحاب کهف را همه ما شنیدیم، چند جوان و یک سگ که برای سال ها در یک غار به خواب رفتند. کسانی که نمی توانستند دین خودشان را به فرمانروای وقت روم باستان اعلام نمایند، به این غار می فرایند و بعد از سال ها از خواب بیدار می شوند. بعدها بسیاری از باستان شناسان درصدد پیدا کردن غار مذکور برآمدند و گزینه های بسیاری هم مطرح شد که ما چند مورد از آنها را بیان می کنیم. این گزینه ها حالا به جاذبه های مهم گردشگری تبدیل شدند و افراد زیادی به تماشا آنها می فرایند. با خبرنگاران در تماشا جاذبه های تماشای و مجذوب کننده غار اصحاب کهف همراه باشید.

غار اصحاب کهف کجاست؟

داستان اصحاب کهف جزء داستان هایی اعتقادی است که در کتاب های مقدس از آن یاد شده است. با توجه به شواهدی که وجود دارد اصحاب کهف در غاری که بسیار وسیع بوده به خواب طولانی رفتند و سپس بیدار شدند تا علتی باشند بر اصل روز رستاخیز که همه موجودات در محضر حضرت حق بیدار می شوند. تا کنون غارهایی را در بعضی از کشورها پیدا نموده اند که درون آنها تعدادی قبر به همراه سنگ نوشت هایی با مضمون اصحاب کهف پیدا شده است، که حاکی از آن هستند اصحاب کهف در آنجا سکونت داشته و خواب رفته اند. با آنالیز هایی که صورت گرفته این داستان به قرن پنجم میلادی بر می گردد.

عمده موضوع داستان اصحاب کهف مربوط به ایمان داشتن به روز رستاخیز است. روزی که تمام این جهان هستی یکپارچه خواهد شد. حال اصحاب کهف که بودند؟ داستان های زیادی از تعداد از این افراد و بعلاوه محلی که آنان در آنجا به خواب رفتند وجود دارد. شاید بپرسید خواب؟ بله اصحاب کهف به مدت طولانی به خواب رفتند و سپس از خواب بیدار شدند؛ آنان وقتی پس از این خواب طولانی از خواب بیدار شدند و خورشید را مشاهده کردند گفتند: گویی یک روز یا نصف روز خوابیده ایم!!! فلسفه این خواب هم این طور بیان شده است که اصحاب کهف برای مدتی به خواب بفرایند و سپس بیدار شوند تا با این کار هدف جهان هستی بر همگان ثابت گردد. چرا که ما برای هدف والا به این جهان آمده ایم و تمامی اعمال ما چه مثبت و چه منفی بازخورد خودش را دارد.

تعداد این افراد با توجه به اسناد موجود در کتاب ها این گونه بیان شده است:

آنها سه جوان بودند که همراشان یک سگ بوده است. عده ای دیگر می گویند که آنها پنج جوان بودند و ششمین آنها سگشان بوده، اما عده ای دیگر هم این طور بیان می نمایند که آنان هفت نفر بودند و هشتمین آنها سگشان بود. همچنان از تعداد آنها خبر موثقی وجود ندارد.

داستان اصحاب کهف در ادبیات قرون وسطی

جان دون از شعرای قرن شانزدهم درباره توصیف شرایط و شرایط اصحاب کهف در فرهنگ کلیسای پروتستان شعری را سروده است. در دوره ای که در اروپا به عصر روشنگری مشهور بود این داستان کمی مورد بی توجهی نهاده شد اما با ظهور دوران رومانتیسیزم این داستان مجدد احیا شد و مورد توجهات بسیاری نهاده شد. اشاره به این داستان در آثاری از تومان دی کوئنسی، شعری از گوته، داستانی از واشنگتن ایروینگ و اچ جی ولز به چشم می خورد.

مختصری کوتاه از داستان اصحاب کهف

در بعضی از داستان ها آمده است که زمانی که اصحاب کهف از خواب بیدار شدند، احساس گرسنگی کردند و یک نفر از آنها که نامش تملیخا بود به شهر رفت تا آب و غذا بخرد. او پس از این که به شهر رسید دید که همه چیز به طرز عجیبی تغییر نموده است، زیرا آنها خود از این که سالهاست در غاری سکونت داشتند به خواب رفتند آگاه نبودند و احساس می کردند که یک روز یا نیم روزی را در خواب بوده اند. از همین وقتی به شهر رسید و خواست که نان بخرد پولی را به نانوا داد باعث شد نانوا به او شک کند که آیا تو گنج پیدا نموده ای؟ تملیخا گفت خیر چه می گویی!!! از همین رو نانوا او را به نزد حاکم شهر برد تا ماجرا را جستجو کند.

وقتی تملیخا نزد حاکم رفت به او گفته شد که تو می توانی خمس گنجی که پیدا نموده ای را بدهی و بروی، اما تملیخا سر حرف خود بود و در نتیجه حاکم شهر مجبور شد تا به خانه تملیخا برود. وقتی آنان به نزدیکی خانه یا همان غاری که اصحاب کهف در آن خفته بودند رسیدند، تملیخا کمی جلوتر رفت تا دوستانش را در غار آگاه سازد اما وقتی ماجرا را برای دوستانش در غار تعریف کرد که مردم شهر آمده اند تا ما ببینند تملیخا به آنان گفت که ما سالهاست که به خواب طولانی رفته ایم. دوستانش وقتی از این ماجرا با خبر شدند به علت اینکه در بین جهانیان آشوبی به پا نگردد آرزوی خواب ابدی کردند. بلافاصله آرزوی آنها برآورده شد و درب غار پوشیده شد. از همین رو داستان اصحاب کهف برای همواره به انتها رسید و اطلاع دقیق و کاملی از آنان وجود ندارد.

بعضی از غارهای اصحاب کهف

  • به اعتقاد بعضی این غار در شهر افسوس در نزدیکی ازمیر ترکیه واقع شده است. در نزدیکی ویرانه های باستانی افسوس کوهی به نام ینایرداغ است که در آن غاری قدیمی را خواهید دید، همان غاری که به گفته بسیاری اصحاب کهف در آن به خواب رفتند. این غار بسیار بزرگ است و در آن صدها قبر وجود دارد.
  • در نزدیکی شهر نخجوان نیز غار معروفی وجود دارد که روی آن نوشته شده غار اصحاب کهف و بسیاری از گردشگران این شهر به تماشا این غار می فرایند، چرا که معتقدند این غار همان غار اصحاب کهف است.
  • غار دیگری در نزدیکی مرکز اردن یعنی شهر امان وجود دارد که قدمت آن به قرن پنجم میلادی می رسد، به اعتقاد بعضی این مکان همان غار معروف اصحاب کهف است.

این غارها در حال حاضر محافظت می شوند و برای بازدید از آنها بایستی قوانین ورود به آنها را رعایت کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 خرداد 1401 بروزرسانی: 11 خرداد 1401 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1467

به "غار اصحاب کهف کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار اصحاب کهف کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید