خانه لوسی در بافت تاریخی کاشان افتتاح شد

به گزارش بیست آمار، تهران (پانا) - خانه لوسی با نمایش عکس های مهرداد اسکویی و ایوان دِ روزا در محله سوریجانِ کاشان افتتاح شد.

خانه لوسی در بافت تاریخی کاشان افتتاح شد

به گزارش صبا، محله سوریجانِ کاشان در بافت تاریخی این شهر، این روزها با گشایش یک مرکز فرهنگی هنری رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. خانه لوسی یک مجموعه فرهنگی است که در قلب بافت تاریخی کاشان به نمایش دایمی عکس بزگترین عکاسان دنیا اختصاص یافته است. هفتم بهمن بود که این خانه افتتاح شد اما این هم همه ماجرا درباره خانه لوسی نیست و نباید آن را یک فضای نمایشگاهی صِرف دانست. خانه لوسی یک شاهکار معماری از دوره قاجار است که به همت و سرمایه گذاری حسین فرمانی بنیان گذار جایزه لوسی و همراهی دو جوان کاشانی به نام های حسن و حسین روشن بخت بازسازی شده است. برای این خانه، دو فضای نمایشگاهی (یکی فضای بیرون و یکی فضای داخلی) برای برپایی نمایشگاه های موقت نیز در نظر گرفته شده است. همچنین علاوه بر فضاهای نمایشی، دارای یک کتابخانه و اتاق مدیا نیز هست.

آنچه این سه تن را در بازسازی این خانه تاریخی به یکدیگر نزدیک تر کرد، این است که هر سه ابتدا مهندسی و بعد عکاسی خوانده اند.

فرمانی هدف از تأسیس این خانه را که به نوعی تاریخ معاصر دنیا را به نمایش می گذارد، کمک به جوانان ایرانی از طریق نمایش آثار بزرگترین عکاسان دنیا می داند. فرمانی علاوه بر جایزه لوسی، جوایزِ معماری، عکاسی و دیزاینِ متعددی در سرتاسرِ دنیا بنا نهاده است. از این جمله می توان به mifa, ida, ipa, tifa, pifa اشاره کرد. او فضاهای هنری دیگری را با عنوان خانه لوسی آتن و خانه لوسی بوداپست بنیان گذاشته است.

حسین فرمانی و برادران روشن بخت البته پیش از این در سال 98 دو مجموعه خانه استیو و فضای هنری هشت چشمه را نیز در کاشان تأسیس کرده بودند. برادران روشن بخت در بازسازی خانه لوسی نیز همچون دو پروژه قبلی، رویکرد متفاوتی داشته اند. آنها به این اصل مهم اعتقاد دارند که اگر تزیینات زیاد باشد اثر هنری ای را که می خواهد در آن فضا به نمایش گذاشته شود، تحت الشعاع قرار می دهد. از این رو در بازسازی خانه لوسی با توجه به کاربری بنا سعی کردند اصل سادگی را رعایت کنند. اصل کلی در بازسازی، حفظ ساختار کلی معماری سنتی و اضافه کردن المان های مدرن است بر این اساس تزیینات خاصی در خانه دیده نمی شود، نرده ها و درها آهنی بوده و از شیشه به وفور استفاده شده است.

در بدو ورود به خانه لوسی، با یک خانه قاجاریِ بازسازی شده رو به رو می شویم که دارای 3 حیاط، 30 اتاق و 2 بادگیر است. این خانه قاجاری با معماری گودال باغچه، حدودا هفت برابر بزرگ تر از خانه استیو است و به طور دایمی به نمایش آثار عکاسانی می پردازد که جایزه عکس لوسی را دریافت کرده اند. جایزه لوسی از سال 2003 تا کنون به صورت سالانه برگزار شده است و به تقدیر از عکاسانی از سرتاسر دنیا می پردازد که عمر خود را صرف عکاسی کرده اند. تا به امروز حدود 150 عکاس این جایزه را دریافت کرده اند که می توان از میان آن ها به کارتیه برسون، دیوید بیلی، نَن گلدین، جیمز نچوی، استیو مک کوری، مارتین پار، استفن شور و … اشاره کرد.

در خانه لوسی، عکس ها برای فروش نیستند. عکس ها بدون امضا، ادیشن و ارزش مالی هستند. همچنین، اتاق هایی به عکاسانِ خاصی چون کنرو ایزو، جرج تایس و استیو مک کوری اختصاص داده شده است.

مخاطب هنگامی که برابر پرتره های مهرداد اسکویی از مشاهیری چون کاوه گلستان، فخرالدین فخرالدینی، عباس عطار، عباس کیارستمی، آلفرد یعقوب زاده، مریم زندی و … قرار می گیرد با چهره هایی روبرو می شود که در مقام یک قاب ثابت از روایتی بزرگ تر هستند. اثری که مخاطب در پیش رو دارد، به سبب عناصر دیداری ای که با دقت انتخاب شده اند از یکسو و آشنایی با زبان بصری عکاسی از سوی دیگر، خاطراتی از مشاهیر را در فکر مخاطب بیدار می کند که تشکیل دهنده روایت شخصی او است. این روایت، مجموعه ای تکه چسبانی شده از خاطرات روزمره و حافظۀ دراماتیک مخاطب را می سازد.

بخش دیگر این نمایشگاه مجموعه عکس ایوان دِ روزا از کارگرانی است که در فرایند بازسازی خانه لوسی همکاری داشته اند. این عکس ها در حیاط خانه لوسی به نمایش در آمده و عنوان همکاران برای آن برگزیده شده است. عکس های دِ روزا، به گونه ای عکاسی صحنه پردازی شده می مانَد که عناصر صحنه همچون نور، بازیگر، دکور، و… همگی در خدمت تصویری ایستا قرار می گیرند که سویه ای روایی دارد. روایتی از بازسازی یک بنای معمارانه. دِ روزا بیشتر از آن که در عکس های خود به بازنمایی درون مایه های تراژیک یا چالش برانگیز توجه کند، در پی ثبت قابی زیبایی شناختی و استتیکال از دنیا و ابژه هاست. این دومین نمایشگاه دِ روزا در کاشان است و بهمن 98 نیز نمایشگاهِ عکس مکاتبات این عکاس ایتالیایی در فضایِ هنری هشت چشمه کاشان افتتاح شد.

نمایشگاه عکس مهرداد اسکویی و ایون دِ روزا که 7 بهمن گشایش یافته است تا 25 اسفند 1400 در خانه لوسی به نشانی کاشان، خیابان فاضل نراقی، محله سوریجان، کوچه حاج باباعطوف به تماشاست و علاقه مندان می توانند همه روزه از ساعت 17 تا 21 از این نمایشگاه ها بازدید کنند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1453

به "خانه لوسی در بافت تاریخی کاشان افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه لوسی در بافت تاریخی کاشان افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید