جیمز وب از توده اسرار آمیز تصویربرداری کرد

به گزارش بیست آمار، تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا احتمالا پیروز به ثبت تصویری از دو هاله ماده تاریک در یک منطقه شده است.

جیمز وب از توده اسرار آمیز تصویربرداری کرد

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا ممکن است پیروز به ثبت تصویری از دو هاله از ماده تاریک در منطقه ای شده باشد که در آن گره ای از کهکشان ها در اطراف یک هسته فعال کهکشانی بسیار درخشان در حال شکل گیری هستند.

هسته ای که 11.5 میلیارد سال پیش ایجاد شده است.

سه کهکشانی که جیمز وب از آن ها تصویربرداری نموده است با سرعت زیاد به دور یکدیگر می چرخند و چنین فرآیندی تنها در صورتی امکان پذیر است که جرم زیادی وجود داشته باشد.

ستاره شناسان بر این باورند که آن ها دو هاله بزرگ از ماده تاریک در حال ادغام هستند.

اگرچه دانشمندان معتقدند که ماده تاریک 80 درصد کیهان را تشکیل می دهد؛ اما هرگز به طور مستقیم شناسایی نشده است. با این وجود مطالعه صورت گرفته به وسیله دانشگاه هایدلبرگ در آلمان اشاره می نماید که جیمز وب به احتمال زیاد در حال آنالیز هسته مرکزی متراکم یک هاله ماده تاریک بزرگ است.

این اکتشافات تنها با توانایی وب در نگاه کردن به گذشته امکان پذیر می گردد. توانایی هایی که به آن اجازه می دهد نحوه شکل گیری و تکامل اولین کهکشان ها را دیدن کند.

محققان بر این باورند که این منطقه با گره کهکشانی یکی از متراکم ترین منطقه ها شناخته شده شکل گیری کهکشان ها در کیهان اولیه است؛ زیرا اختروشی که در آن ناحیه قرار گرفته است، تنها دو میلیارد سال پس از مه بانگ که 13.8 میلیارد سال قبل رخ داد، شکل گرفته است.

دومینیکا وایلزالک (Dominika Wylezalek) از دانشگاه هایدلبرگ در آلمان، گفت: حتی یک گره متراکم از ماده تاریک برای شرح آن کافی نیست. ما فکر می کنیم که می توانیم منطقه ای را ببینیم که در آن دو هاله بزرگ ماده تاریک در حال ادغام هستند.

این اختروش با نام SDSS J 165202.64+172852.3 یک اختروش بسیار سرخ است که به وسیله طول موج های نزدیک به فروسرخ مشاهده می گردد که به وسیله طیف نگار مادون قرمز نزدیک تلسکوپ وب رصد شده است.

این ابزار می تواند طیفی از رنگ ها یا طیف ها را در سراسر میدان دید تلسکوپ جمع آوری کند و تنها بر یک نقطه در یک زمان متمرکز نیست. این به اخترشناسان اجازه می دهد اختروش، کهکشان آن و محیط وسیع تر اطراف آن را به طور همزمان آنالیز نمایند.

وایلزالک گفت: تعداد محدودی پیش خوشه کهکشانی در این زمان اولیه از تشکیل دنیا شناخته شده است. پیدا کردن آن ها سخت است. این ممکن است در نهایت به ما در درک چگونگی تکامل کهکشان ها در محیط های متراکم یاری کند. این یک نتیجه هیجان انگیز است.

داده های آرشیوی تلسکوپ فضایی هابل ناسا نیز نشان می دهند که ممکن است تعداد بیشتری از آن ها نیز وجود داشته باشد. تصاویر دوربین میدان وسیع هابل 3، مواد گسترده ای را در اطراف اختروش و کهکشان آن نشان داده است.

اکنون، محققان فکر می نمایند که شاید در حال نگاه کردن به هسته یک خوشه کهکشانی بوده اند که اکنون به لطف تصویربرداری واضح وب، آشکار شده است. این دومین داده تلسکوپ جیمز وب است که در کمتر از یک روز منتشر شد. این تلسکوپ فضایی در روز چهارشنبه تصویری از ستون های آفرینش که از گاز و غبار خنک بین ستاره ای تشکیل شده اند، منتشر کرد.

منبع: سایت دیلی میل

خبرنگاران فضای مجازی دریچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 مهر 1401 بروزرسانی: 30 مهر 1401 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1571

به "جیمز وب از توده اسرار آمیز تصویربرداری کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جیمز وب از توده اسرار آمیز تصویربرداری کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید