ماجرای شکست آلمان ها به خاطر خواب هیتلر!

به گزارش بیست آمار، روزنامه خراسان - پروانه موفقی: در جنگ دنیای دوم که از سال 1939 تا 1945 به مدت شش سال ادامه یافت، بیشتر کشور های دنیا و تقریبا همه ابرقدرت های سرشناس آن موقع شرکت و در قالب دو اتحاد نظامی در مقابل یکدیگر، صف آرایی کردند. دسته نخست، متفقین و دسته دوم متحدین نام داشتند. این دو اتحاد نظامی یک جنگ تمام عیار راه انداختند که درپی آن بیش از 30 کشور دنیا درگیر شدند.

ماجرای شکست آلمان ها به خاطر خواب هیتلر!

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ دیدن کنید.

بیشتر شرکت نمایندگان در این جنگ، تمام قدرت مالی، صنعتی و توانایی های علمی شان را برای پشتیبانی نظامی به کار گرفتند. برآورد کشته های جنگ جهانی دوم بین70 تا 85 میلیون انسان است که آن را به مرگبارترین نبرد در تاریخ زندگی انسان ها تبدیل می نماید. در این بین، پیمان آتش بس و انتها جنگ جهانی دوم در روز هشتم مه سال 1945 در ساعت 22:43 و در پی ورود متفقین به فرانسه و همچنین خودکشی هیتلر، رهبر آلمان نازی با امضای آتش بس میان ارتش ویران شده آلمان و متفقین انتها یافت و به امضای دوطرف رسید. به بهانه سالروز اعلام آتش بس در جنگ جهانی دوم، در پرونده امروز زندگی سلام از نقاط عطف جالب جنگ جهانی دوم و اتفاقات کمتر شنیده شده اش خواهیم گفت.

عظیم ترین عملیات جنگی آبی تاریخ

حقایقی درباره حمله متفقین به منطقه نرماندی که با اشتباه مسخره هیتلر همراه شد.

پس از گذشت پنج سال از شروع جنگ جهانی دوم، تقریبا تمام اروپای غربی یا توسط نیرو های آلمانی اشغال یا ازسوی دولت های فاشیستی مانند اسپانیا و ایتالیا تصرف شده بود. هدف متفقین غربی انتها دادن به ارتش آلمان و سرنگونی رژیم وحشیانه نازی و آدولف هیتلر بود. حمله متفقین به نرماندی از عظیم ترین عملیات های نظامی تاریخ است که تا به امروز اجرا شده است.

هیچ فردی معنای D-Day را نمی داند!

متفقین هرگز بدون برنامه ریزی درخشان برای حمله D-Day نمی توانستند نیرو های نازی را در اروپا شکست دهند. این حمله در 6 ژوئن سال 1944 انجام شد. در این عملیات بیش از 156 هزار سرباز آمریکایی، انگلیسی و کانادایی به سواحل به شدت حفاظت شده نرماندی در شمال فرانسه حمله کردند تا یکی از نقاط عطف مهم در جنگ جهانی دوم ثبت گردد. اما D-Day به چه معناست؟ سال ها مفهوم دی در دی دی محل برآورد ها بود. برخی می گفتند، دی حرف اول کلمه عزیمت در زبان انگلیسی است و برخی حدس می زنند که دی از حرف اول کلمه تصمیم در زبان انگلیسی برگرفته شده است بنابراین معنای قطعی آن تعیین نیست!

بر اساس مستندات معتبر، عملیات D-Day رسما با عنوان عملیات اُوِرلُرد انجام شد که ترکیبی بود از 156 هزار و 115 نیروی آمریکایی، سرباز انگلیسی و کانادایی، شش هزار و 939 کشتی و قایق نظامی و همچنین دو هزار و 395 فروند هواپیما و 867 گلایدر که نیرو های هوابرد را منتقل کردند.

نیرنگ متفقین برای فریب نازی ها

یکی از اتفاقات جالب این عملیات، اقدام فریبکارانه نیرو های متفقین قبل از شروع حمله D-Day بود. ایده پشت این نیرنگ فریب نازی ها بود که فکر نمایند این حمله در پا دو کاله، نزدیک ترین ساحل فرانسه به انگلیس رخ خواهد داد؛ بنابراین متفقین در نزدیکی کانال مانش، بخش بسیار کمی از نیرو های خود را مستقر نموده بودند تا نازی ها تصور نمایند که حمله آن ها از منطقه پا دوکاله فرانسه صورت خواهد گرفت.

متفقین برای این که از موثر بودن حقه خود مطمئن شوند، همزمان از فرستنده های رادیویی جعلی استفاده کردند تا آلمانی ها تصور نمایند که نیرو های زیادی در این منطقه مستقر شده اند و در حالی که رادار های نیرو های آلمانی حاکی از فعالیت گسترده نیرو های نظامی متفقین در پا دو کاله بود، نیرو های اصلی آن ها در کرانه نرماندی استقرار پیدا کردند. نازی ها که با این حقه فریب خورده بودند، بخش اعظمی از نیرو های خود را در پا دو کاله مستقر کردند و فقط گروه کوچکی از نیروهایشان را روانه نرماندی کردند که این تنها هدف متفقین بود!

شکست آمریکا در تمرین برای اجرای عملیات نرماندی

دو ماه قبل از عملیات نرماندی، نیرو های متفقین آخرین تمرین برای اجرای عملیات نرماندی را در ساحل تخلیه شده ای انجام دادند. در این عملیات، استفاده از فرکانس رادیویی اشتباه موجب شد تا آلمان ها پس از شنیدن مکالمه های نیرو های متفقین، ارتباط رادیویی کشتی ها را قطع نمایند و با یک حمله هوایی، 749 نفر از سربازان آمریکایی را از بین ببرند!

4 میلیون مین در انتظار متفقین در نرماندی

با وجود نیرنگ متفقین برای فریب نازی ها، اما ماه ها قبل تر از آن با پیش بینی حمله متفقین در جایی در امتداد ساحل فرانسه، آدولف هیتلر دستور تقویت خط دفاعی نازی ها در فرانسه را صادر نموده بود. از این رو در سال 1943، ساخت دیوار آتلانتیک که راستای دو هزار و 400 مایلی از پناهگاه ها، مین ها و قرارگیری موانعی در ساحل و مناطق کم عمق دریا بود، به اتمام رسید. تخمین زده می گردد که نازی ها بیش از چهار میلیون مین را در سواحل نرماندی کار گذاشته بودند.

شروع عملیات توسط چتربازان قبل از طلوع آفتاب

حمله D-Day در 6 ژوئن در ساعاتی پیش از سحر با فرود هزاران چترباز در سواحل نرماندی شروع شد. آن ها مبادرت به بستن خروجی ها و از بین بردن پل ها کردند تا قوای کمکی نازی را تضعیف نمایند. با این حال، چتربازان آمریکایی در شروع عملیات متحمل تلفات زیادی شدند، عده ای در حال غرق شدن زیر تجهیزات سنگین در باتلاق سیلاب بودند و تک تیراندازان نازی در جنگنده های هوایی، مشغول تیراندازی بودند.

همان طور که گفته شد، بیش از 156 هزار پیاده نظام متفقین به پنج ساحل نرماندی حمله کردند. روبه روی آن ها حدود 50 هزار سرباز آلمانی قرار داشت. دریای توفانی، پیاده سازی ها را بسیار سخت نموده بود و بسیاری از محموله ها دور از مقصد مد نظر خود به ساحل می رسیدند. به طور مثال در ساحل اوماها، فقط دو مورد از 29 تانک شناور (آمفی بی) به خشکی رسیدند.

هیتلر در زمان شروع عملیات D-Day خواب بود

نکته جالب این که آدولف هیتلر در زمان شروع این عملیات مرتکب یکی از مسخره ترین اشتباهات خود شد. او در زمان حمله متفقین به نرماندی در 6 ژوئن 1944 خوابید و به افسرانش دستور داد که او را به هر دلیلی بیدار ننمایند. به همین دلیل در زمان حمله کسی جرئت ننموده بود او را بیدار کند. خاتمه وقتی او در ساعت 11 صبح و به عبارتی هنگام ظهر بیدار شد، از فرستادن قوای کمکی خودداری کرد و کورکورانه اطمینان داشت که کل حمله D-Day یک تاکتیک انحرافی است! شایان ذکر است تعداد کشته شدگان دو طرف در این نبرد که تا ماه اوت ادامه یافت، حدود 226 هزار نفر تخمین زده می گردد.

عملیاتی برای تصرف پل ها!

ناشنیده هایی درباره عملیاتی که اگر موفقیت آمیز پیش می رفت، نقشه اروپا بسیار متفاوت تر از چیزی می شد که امروز هست.

در سپتامبر سال 1944، متفقین کوشش جسورانه، اما بدفرجامی را برای عبور از رودخانه راین و رسیدن به آلمان به وسیله هلند انجام دادند. استراتژی ژنرال ارتش انگلیس فیلدمارشال مونتگومری، این بود که آن ها از میان خط دفاعی آلمان موسوم به زیگفرید به سوی مقصد نهایی برلین عبور نمایند و اگر این نقشه موفقیت آمیز پیش می رفت، شاید جنگ ماه ها زودتر از چیزی که در نهایت رخ داد به انتها می رسید و امروز نقشه اروپا می توانست بسیار متفاوت به نظر برسد.

در آرزوی تصرف 8 پل

این عملیات با نام مارکت گاردن با هدف تصرف هشت پل بر روی رودخانه راین صورت گرفت. بخش مارکت این عملیات به نیرو های هوابرد اشاره داشت که چترباز های آمریکایی و تعدادی لهستانی در کنار چترباز های انگلیسی می توانستند پل ها را کنترل نمایند و گاردن که نیرو های زمینی ارتش انگلیس بودند از آن ها پشتیبانی می کردند. قرار بود چتربازان که سرعت بیشتری داشتند پل ها را تصرف نمایند و نگه دارند تا نیروی زمینی که به دلیل به همراه داشتن سلاح های سنگین سرعت کمتری داشتند به داخل خاک هلند اشغالی نفوذ نمایند و به آن ها بپیوندند. در شروع این عملیات به نظر می رسید که همه چیز طبق نقشه پیش می رود. این عملیات با پیروزی هایی در پل های بین آیندهوون و نایمگن و پیشروی نیروی زمینی همراه بود، اما این پیروزی ها زیاد دوام نیاورد.

باور نکردن لو رفتن نقشه متفقین

از سوی دیگر آلمانی ها هدف عملیات مارکت گاردن را نفهمیده بودند و کمی سردرگم شدند تا این که فیلدمارشال والتر مودل فرمانده لشکر دوم زرهی آلمان، دو واحد زرهی برای تعمیر تانک ها و استراحت خدمه به نقطه ای در نزدیکی منطقه فرود چتربازان انگلیسی فرستاد. در نتیجه، دو لشکر از بهترین واحد های زرهی آلمان به صورت اتفاقی و در یک زمان در نزدیکی پل آرنم حضور داشتند. در این بین، یکی از سربازان آلمانی توانست از داخل یک گلایدر متفقین که سقوط نموده بود، تمامی نقشه های عملیاتی مونتگومری را به دست آورد و به پست فرماندهی مودل برساند. مودل نقشه ها را مطالعه کرد و آن ها را غیرقابل باور یافت. او فکر می کرد که این نقشه ها قسمتی از نقشه های استادانه متفقین برای گمراه کردن فرماندهان آلمانی هستند!

8 هزار کشته و زخمی بعد از 9 روز

کمی بعد از ورود نیرو های زمینی متفقین به شهر آیندهوون، به صورت اتفاقی دسته اول زرهی آلمان ها در پشت پل سان، آن ها را متوقف کردند و مودل فهمید که چه اشتباه عجیبی نموده که آن نقشه لو رفته را جدی نگرفته است. از سوی دیگر واحد های انگلیسی که شمال پل آرنم را در اختیار داشتند، به محاصره درآمدند. اگرچه تلفات شان زیاد بود، اما آن ها به امید سررسیدن نیرو های زمینی متفقین مواضع خود را نگه داشتند و مقاومت کردند، اما نیرو های زمینی که دو روز از برنامه عقب افتاده بودند، نتوانستند خود را به پل آرنم برسانند تا چتربازانی را که در قسمت شمالی پل اسیر شده بودند پوشش دهند. 9 روز پس از شروع عملیات به متفقین دستور داده شد که از مواضع خود عقب نشینی نمایند. آن ها تقریبا هزار و 500 کشته و شش هزار و 400 سرباز زندانی شده را که بسیاری از آن ها زخمی شده بودند در آن جا باقی گذاشتند.

جاه طلبانه ترین عملیات جنگ جهانی دوم

عملیات بارباروسا شامل 3 میلیون نیروی متحدین و 3500 تانک بود که با پاتک همراه شد.

در 22 ژوئن 1941، آلمان به اتحاد جماهیر شوروی حمله کرد. این عملیات موسوم به عملیات بارباروسا شامل بیش از سه میلیون نیروی متحدین و 3500 تانک بود. برنامه ریزی برای بارباروسا در پی موفقیت خیره نماینده آلمان در برابر متفقین غربی در فرانسه از یک سال قبل شروع شده بود. این عملیات جاه طلبانه که با آرزوی مداوم آدولف هیتلر برای فتح کامل سرزمین های روسیه به پیش می رفت، همراه با گزارش های معتبری مبنی بر ضعف و ناقص بودن نیرو های مسلح شوروی (شواهد ناشی از شکست فنلاند در سال 1939) منجر به خوش بینی عظیمی در فرماندهی عالی آلمان شد به طوری که هیتلر اظهار داشت فقط با یک ضربه، تمام ساختار پوسیده شوروی سقوط خواهد نمود!

عقب نشینی در این عملیات ممنوع بود

بارباروسا سه هدف اصلی داشت: فتح مناطق بالتیک و لنینگراد در شمال، مسکو در مرکز و منابع مالی اوکراین و روسیه در جنوب. وسیع بودن جبهه روسیه باعث شد که آلمان ها فقط در نقاط معینی تمرکز یابند، به همین دلیل بعد ها هیتلر و ژنرال های وی مورد انتقاد گسترده قرار گرفتند. در ابتدا همه چیز برای آلمانی ها خوب پیش می رفت، برخی واحد ها در روز اول 50 مایل پیشروی کردند. در این بین با اشتباه استراتژیک استالین و اعلام ممنوعیت ژنرال ها برای عقب نشینی، نیرو های عظیم شوروی محاصره، نابود یا اسیر شدند.

250 هزار نفر در یک محاصره گسترده در اطراف مینسک در انتها ماه ژوئن از بین رفتند و 180 هزار نفر در اسمولنسک زندانی شدند و این در حالی بود که ارتش سرخ در جنگ کیف در ماه سپتامبر متحمل 500 هزارنفر تلفات شده بود، اما به رغم تلفات عظیمی که به نیرو های شوروی وارد شده بود، آلمانی ها نتوانستند ضربه کار سازی را به آن ها وارد نمایند. آن ها هم امکانات اتحاد جماهیر شوروی را دست کم گرفته بودند و هم این که فرماندهان شوروی با وجود تلفات گسترده بلافاصله آرامش خود را بازیافتند.

رسیدن به نزدیکی پایتخت روسیه در 9 روز

وقتی حملات آلمان تمام شد واحد های خط مقدم جبهه برای تامین تدارکات مجدد و جایگزینی متوقف شدند. سپس هیتلر پافشاری کرد که لشکر زرهی دیگری از گروه ارتش مرکز که در مسکو پیشروی می کردند، برای غلبه بر مقاومت در شمال و جنوب راستا خود را تغییر دهند. با دستیابی به این هدف، عملیات حمله به مسکو که توسط آلمان ها عملیات تایفون نامیده می شد در 2 اکتبر 1941 شروع شد.

10 روز بعد واحد های آلمانی در فاصله 90 مایلی پایتخت روسیه قرار داشتند، اما مقاومت سرسختانه اتحاد جماهیر شوروی و تلفات سنگین آلمان، همراه با باران شدید که جاده های ناهموار را به رودخانه های گل آلود تبدیل نموده بود، حرکت آلمان ها را کند کرد. با این حال و با شروع ماه دسامبر، نیرو های آلمانی در جلوی مناره های مسکو بودند. در همین شرایط، یک ضد حمله گسترده توسط اتحاد جماهیر شوروی با استفاده از واحد های تازه وارد شده از شرق و با پشتیبانی تانک های پیشرفته روسیه ای، آلمانی ها را عقب راند و با شروع زمستان روسیه، عملیات تهاجمی آلمان متوقف شد.

منبع: history

منبع: برترین ها
انتشار: 12 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 458

به "ماجرای شکست آلمان ها به خاطر خواب هیتلر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای شکست آلمان ها به خاطر خواب هیتلر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید