جنجال بر سر افزایش رسمی قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا
به گزارش بیست آمار، با افزایش قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در کارخانه و در بازار، انتقاد ها از این فرایند بالا گرفته است. اما شورای رقابت در اطلاعیه ای نسبت به این انتقاد واکنش نشان داده است. این شورا معتقد است که اظهارنظر بعضی اشخاص حقیقی و حقوقی، موجب ایجاد تلاطم در بازار و بعضا افزایش قیمت انواع خودرو در کشور شده است.
خبرنگاران| برخلاف وعده 19 روز قبل وزیر صمت، قیمت درب کارخانه محصولات سایپا و ایران خودرو رسما افزایش یافت. این افزایش قیمت با واکنش فعالان بازار خودرو و کاربران روبرو شده است. اما شورای رقابت مقصر گرانی در بازار خودرو را اظهارنظر بعضی اشخاص حقیقی و حقوقی می داند.
به گزارش خبرنگاران؛ طی 24 ساعت اخیر، سایپا و ایران خودرو قیمت های تازه محصولات خود را در فروش های تازه اعمال کردند. طبق این اطلاعیه ها، قیمت محصولات سایپا بین 14 تا 17 درصد افزایش یافته اند.
آنالیز ها نشان می دهد که بالاترین افزایش قیمت مربوط به شاهین جی با 17 درصد بوده است. کمترین افزایش قیمت نیز برای کوییک پلاس اتوماتیک با 14.2 درصد به ثبت رسید.
در میان محصولات ایران خودرو نیز، قیمت پژو 206 تیپ دو با افزایش 45 درصدی روبرو شد. پایین ترین افزایش قیمت نیز مربوط دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک بود که یک درصد رشد قیمت را تجربه کرد.
بعلاوه پژو 207دستی سقف شیشه ای و رانا پلاس نیز به ترتیب 15.18 و 15.4 درصد افزایش قیمت را به ثبت رساندند.
این افزایش ها در حالی است که فاطمی امین، سه هفته قبل در توئیترش اعلام نموده بود که با سیاست های وزارت صمت، قیمت خودرو ها کاهش خواهد یافت.
با افزایش قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در کارخانه و در بازار، انتقاد ها از این فرایند بالا گرفته است. اما شورای رقابت در اطلاعیه ای نسبت به این انتقاد واکنش نشان داده است. این شورا معتقد است که اظهارنظر بعضی اشخاص حقیقی و حقوقی، موجب ایجاد تلاطم در بازار و بعضا افزایش قیمت انواع خودرو در کشور شده است.
اما در این میان، کاربران و بعضی فعالان حوزه خودرو مقصر گرانی در بازار را وزارت صمت معرفی می نمایند.
آن ها معتقدند که وزارت صمت نظارت بر خودروسازان را کاهش داده و همین موضوع باعث افزایش قیمت خودرو در کارخانه و بازار شده است.
البته بعضی فعالان صنفی بازار خودرو، قرعه کشی های خودروساز را دلیل اصلی افزایش قیمت ها عنوان می نمایند.
حسین نجف آبادی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل اراک می گوید که در صورتی که این قرعه کشی ها از سوی دولت حذف گردد و مردم مستقیم بتوانند با قیمت دولتی خودرو را از نمایندگی دریافت نمایند بازار به تعادل و بهبود خواهد رسید و در این شرایط افراد سودجو نیز نمی توانند سودجویی نمایند.
او بر این عقیده است که مقصر افزایش قیمت در اصل نمایندگی های فروش ایران خودرو و سایپا هستند که مستقیم خودرو را به دست مصرف نماینده نمی رسانند.
پس از افزایش قیمت کارخانه ای بعضی خودرو های دو خودروساز جاده مخصوص و قیمت محصولات آن ها در بازار، شورای هماهنگی سران قوا، روز گذشته طی مصوبه ای قیمت گذاری دستوری از صنعت خودرو را حذف کرد.
مصوبه ای که به عقیده کارشناسان، هر چند خودروسازان را از زیان دهی دور می نماید، اما یک باره قیمت خودرو ها در کارخانه را با افزایش چشمگیر روبرو خواهد نمود.
آنالیز ها نشان می دهد که در حال حاضر میان قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو و سایپا و بازار، بین 15 تا 45 درصد تفاوت قیمت وجود دارد.
اما در مقابل بعضی فعالان بازار می گویند که با حذف قیمت گذاری دستوری، فروش خودرو به صورت قرعه کشی از بین می رود. به اعتقاد آن ها، در چنین شرایطی فرمول عرضه و تقاضا در بازار به تعادل می رسد و سیر قیمتی خودرو به سمت نزولی شدن پیش می رود.
منبع: فرادید