تفاوت های صنعت خودروی ترکیه و ایران ، خودروی ملی ترکیه چطور فراوری شد؟

به گزارش بیست آمار، ترکیه از دو سال پیش، طراحی و فراوری خودروی برقی را کلید زد.

تفاوت های صنعت خودروی ترکیه و ایران ، خودروی ملی ترکیه چطور فراوری شد؟

از سفر با بهترین تور استانبول لذت ببرید. شهر زیبای استانبول یادگاری از حکمرانان قدرتمند عثمانی که در دوران شکوهشان شهری عظیم پایه ریزی کرده بودند.

به گزارش خبرنگاران به نقل از باشگاه خبرنگاران، ترکیه علاوه بر رشد اقتصاد و اشتغال زایی با صنعت خودروسازی توانسته است به رغم فراوری خودروهای ایمن آمار تصادفات جاده ای را تا حد چشمگیری کاهش دهد. مسئله ای که متاسفانه در خودروهای ایرانی کمتر به آن توجه می شود و تصادفات جاده ای نخستین علل مرگ و میر ایرانی ها محسوب می شود.

صنعت خودروسازی ترکیه 90 سال عمر دارد و از 2 سال پیش برنامه ریزی ها برای طراحی و فراوری خودروی برقی کلید خورد و روزهای گذشته شاهد رونمایی آن بودیم. جالب است که ایران و ترکیه تقریبا به صورت همزمان وارد عرصه خودروسازی شده اند، اما صندلی امروزی آن ها اصلا قابل مقایسه نیست.

ترکیه در صنعت خودروسازی به نحوی فعالیت کرد که کیفیت قطعات و خودروهای فراوری شده آن بسیار بالاست، به حدی که محصولات خود را می تواند به کشورهای مختلف دنیا صادر کند، در حالی که خودروهای فراوری شده در ایران مسائلی دارند که قابلیت صادرات آنها وجود ندارد.

  • تصاویر و فیلم خودروی ملی ترکیه | ژست های اردوغان در مراسم رونمایی

کارشناسان صنعت خودروسازی معتقد هستند که اگر صنعت خودروسازی کشورمان، مسیری مانند ترکیه را پشت سر می گذاشت، بسیاری از مسائل حال حاضر در صنعت خودروسازی ایجاد نمی شد و در عین حال مشتریان ایرانی نیز به خودروهای متنوع و با کیفیت دسترسی پیدا می کردند.

ترکیه که پیش از این به عنوان کشوری مطرح در قطعه سازی و البته مونتاژ خودروهای خودروسازان بزرگ مثل فولکس واگن و تویوتا شناخته می شد، حال شب گذشته از خودروی ملی خود با حضور رئیس جمهوری این کشور رونمایی کرد. انتشار این تصاویر از چراغ های خودرو شروع شد و سپس آینه ها و سپرهای خودروی ملی ترکیه به اشتراک گذاشته شد تا ساعتی پیش که رجب طیب اردوغان به صورت رسمی این خودرو را رونمایی کرد.

خودروی ملی ترکیه در سگمنت اس یو وی (شاسی بلند) و 100 درصد برقی ساخته شده است که با هر بار شارژ بیش از 300 و 500 کیلومتر در نسخه های مختلف خواهد بود.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در این زمینه گفت: تا قبل از دولت اردوغان خودروسازی ترکیه به شدت تحت حمایت دولت به شکل تعرفه ای بود، یعنی دولت در قالب نظام تعرفه از خودروسازی حمایت می کرد و نتیجه آن این بود که تعدادی ماشین های قدیمی و بی کیفیت رنو و فیات فراوری می شد.

زاوه اضافه کرد: حدود 10 تا 12 سال پیش دولت ترکیه تصمیم گرفت که سیاست های حمایتی خود را بردارد و تعرفه را هم از محل ساخت خودرو برداشت و صرفا به شمار گذاری و مشخصات فنی مربوط کرد، یعنی در واقع دیگر مهم نبود که خودرو ساخت آلمان یا ترکیه است و مهم این بود که خودرو چقدر حجم موتور دارد و چقدر مصرف سوخت دارد.

او ادامه داد: این سیاست باعث شد که خودروسازهایی مانند فیات و رنو هم در داخل ترکیه سعی نمایند سیاست هایشان را عوض نمایند و سرمایه گذاری را به سمت فراوری خودروهایی ببرند که بتوانند هم در داخل ترکیه و هم در بازارهای بین المللی آن را صادر نمایند، خود این موضوع منجر شد که یک زنجیره ارزشی از قطعه سازان بین المللی در ترکیه ایجاد نمایند و میلیاردها دلار سرمایه جذب کردند.

زاوه اضافه کرد: حدود 2 سال پیش دولت ترکیه در راستای حمایت محصولات ملی خود کوشش کرد که یک برند ترک ایجاد کند، ولی خود این کشور به این قضیه ورود نکرد یعنی در این کنسرسیوم به وجود آمده تحت حمایت مالیاتی و حتی تسهیلات دولت نهاده شد، ولی دولت ترکیه نقشی در اجرا و مدیریتش بازی نکرد.

او ادامه داد: یک کنسرسیومی متشکل از 5 سازنده تشکیل شد که تمام طراحان داخل ترکیه و حجم عمده ای از قطعه سازی بین المللی در آن حضور یافتند و با یکدیگر همکاری کردند. پس از آن فرایند طراحی هم در خارج از ترکیه و در ایتالیا انجام شد و ترک ها یک پروژه درست را طراحی، نظارت و همکاری کردند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان نمود: ترکیه کوشش کرد تا بتوانند صاحب پلتفرمی شوند که این پلتفرم علاوه بر اینکه خودروهای الکتریکی خوبی را فراوری می نماید، خودروهای دیگری را استخراج کند. تا به امروز برای این طرح حدود 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری شده تا به خط فراوری برسد.

زاوه در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا ترکیه توانسته خودرو ساز شود و ما نتوانسته ایم، گفت: این موضوع به نحوه نگاه ما به اقتصاد باز می شود. در داخل کشور سال های سال است که گرفتار واژه های مجهولی شده ایم به طور مثال خروج ارز از کشور، واژه هایی هستند که فی نفسه فاقد ارزش و اعتبار هستند که اگر در زنجیره دنیای تعریف نشود بدون نگاه به بازار بین المللی، قطعه را به هر کیفیت و هر قیمتی در آورده ایم که هزینه آن را مشتری پرداخت می نماید.

او بیان نمود: ترک ها این ماشین را برای بازار داخلی خودشان طراحی نکردند بلکه آن را برای افزایش زنجیره صادرات طراحی نموده اند و در کوشش هستند مانند حوزه قطعه حضور داشته باشند. در گذشته ترکیه با برند فیات، رنو و اخیرا فولکس واگن و قبلا بنز حضور داشتند که هم اکنون برند ترک را به آن اضافه کردند.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: این نگاه به بازارهای بین المللی و این عدم استفاده از ارزش هایی که واقعا یا ارزش نیست یا به شدت منحرف شده باعث شده که همچنان در صنعت خودرو درجا بزنیم و محل نقدها وسیع مردم باشد.

او گفت: ترک ها با ساخت این خودروها و قطعات سالیانه 15 تا 20 میلیارد دلار ارز آوری با صنعت خودرو سازی دارند و به یاری این کار باعث اشتغال زایی زیادی شده اند.

ناگفته نماند مقایسه شرایط فعلی بازار ایران و ترکیه کاری منصفانه نیست چراکه عوامل بسیاری باعث این فرایند رشدی در ترکیه می شود باعث شده صنعت خودروسازی ترکیه فرایندی آسان تر را پشت سر بگذارد. از سوی دیگر این عوامل نقشی بازدارنده در پیشرفت صنعت خودروی ایران داشته اند.

شرایط سیاسی، مالی و نحوه نگرش مسئولان به این صنعت بعضی از عواملی هستند که در ایران و ترکیه کاملا متفاوت از یکدیگر به نظر می رسد. این عوامل باعث شده اند که صنعت خودروی هر یک از این کشورها در مسیرهایی متفاوت حرکت نمایند؛ یکی صاف و هموار و دیگری پر از دست انداز و ناهموار.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 55

به "تفاوت های صنعت خودروی ترکیه و ایران ، خودروی ملی ترکیه چطور فراوری شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت های صنعت خودروی ترکیه و ایران ، خودروی ملی ترکیه چطور فراوری شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید