آنالیز کاربرد فناوری نوین نانوحباب در گلخانه های کشور

به گزارش بیست آمار، خبرگزاری خبرنگاران-نایب رئیس و دبیر کمیته راهبردی فناوری نانو در وزارت جهاد کشاورزی از آنالیز کاربرد فناوری نوین نانوحباب در گلخانه های کشور خبرداد.

آنالیز کاربرد فناوری نوین نانوحباب در گلخانه های کشور

به گزارش سرویس اقتصادی خبرنگاران، محسن دنیاشاهی گفت: هدف فعالیت این کمیته اساساً فناوری نوین با تمرکز بر نانو است که در حال حاضر اساسنامه و سند راهبردی آن تدوین شده و شیوه نامه اجرایی آن نیز به زودی از سوی مقام عالی وزارت به کل معاونت های وزارتخانه و استان ها ارسال خواهد شد.

وی با اذعان بر این موضوع که آنالیز فناوری های متعدد در این کمیته با احصای توسعه فناوری نانو صورت می پذیرد، اضافه نمود: از تمام پتانسیل ها و ظرفیت های موجود وزارت جهاد کشاورزی در برنامه ریزی برای توسعه و نفوذ فناوری ها به بازار استفاده می گردد.

دنیاشاهی با بیان اینکه کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی حلقه وصل برای اجرایی کردن و تسهیل مصوبات ستاد فناوری نانو در بخش کشاورزی است، بیان داشت: در حال حاضر فرصت مناسبی برای اجرایی کردن محصولات ستاد فناوری نانو وجود دارد و این کمیته در این راستا از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

نایب رئیس کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه کمیته راهبردی فناوری نانوی این وزارت در پی حل معضلات بخش کشاورزی با استفاده از دستاوردهای فناوری نانو و مزیت های آن است، گفت: یکی از مدل هایی که در حال حاضر می خواهیم به آن بپردازیم بحث نانوحباب است و بعلاوه درصدد هستیم چندین مگاپروژه در سطح 1 تا سرانجام 1401، سطح 2 تا سرانجام سال 1402 و سطح 3 تا سرانجام سال 1404 را به سرانجام برسانیم.

مسئول بخش کشاورزی و صنایع غذایی کارگروه صنعت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نیز در این نشست با ارائه گزارشی به تشریح سامانه نانوحباب پرداخت و گفت: فناوری نانوحباب یکی از فناوری های نوین دنیا در کشورهای پیشرفته است که مورد استفاده صنعتی در کشورهایی همانند اسپانیا، چین، ژاپن و ... می باشد و یک نسل نو اکسیژن رسانی با افزایش کیفیت آب و اشباع آب آبیاری از اکسیژن به صورت پایدار و یکنواخت است.

علی اشراقی با معرفی طرح نانوحباب در گلخانه ارس و تشریح محاسبات اقتصادی آن به دیگر مزیت های این فناوری پرداخت و آن را یک فناوری نوظهور خواند و اضافه نمود: یکی از دلایل حضور بنده برای معرفی و ارائه راهکارهای توسعه فناوری نانوحباب، توجه به اهمیت موضوع آب و کاهش مصرف آن در کشور است.

وی با اشاره به اینکه از مزیت های نانوحباب کاهش قطر حباب، مساحت فصل مشترک بزرگتر و انحلال گاز در مایع؛ شناوری خنثی و حرکت براونی و پخش شدن در سراسر مایع؛ بار منفی و سطح و ترکیب کمتر نانوحباب ها و پایداری بیشتر و حباب های گازی با قطر کمتر از 200 نانومتر است گفت: اکسیداسیون مواد آلی و فراوری انرژی از طریق جذب اکسیژن از برگ ساقه و ریشه، افزایش شدت تنفس سلول گیاهی از طریق افزایش اندازه اکسیژن و فعال شدن باکتری و نیترات و تسریع رشد از دیگر مزیت های فناوری نانوحباب در گلخانه های کشاورزی است.

اشراقی بعلاوه با اشاره به اجرای فناوری فناوری نانوحباب در مزرعه پرورش ماهی قزل آلا رنگین کمان اراک از مزیت های این فناوری در پروژه آبزی پروری نیز سخن گفت و از کاهش تلفات و افزایش راندمان در این بخش با اجرایی کردن فناوری نانوحباب اطلاع داد.

وی افزایش تراکم آبزی در حجم معین آب، کاهش مصرف آب در سیستم های مدار باز، تنظیم دقیق اندازه اکسیژن محلول در آب، حذف آلودگی صوتی سامانه های سنتی حوادث، بهبود عملکرد سامانه بیوفیلتر در حذف آمونیاک و حذف تلاطم و استرس ناشی از آن را بخشی از مزیت های فناوری نانو حباب در پروژه های آبزی پروری خواند و گفت: از دیگر مزیت های فناوری نانوحباب در پروژه های آبزی پروری می توان به کاهش مصرف برق، کاهش اکسیژن مصرفی، بهبود ضریب تبدیل غذایی و حذف بی خطر پاتوژن های آب اشاره نمود.

مشاور وزیر و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهادکشاورزی نیز در این نشست با اذعان بر این که موارد مطرح شده در این جلسه به نوعی می تواند با حوزه آب و خاک مرتبط باشد، اضافه نمود: در بحث آبیاری مبحثی تحت عنوان OXINISATION وجود دارد که به معنای تزریق اکسیژن در آب است و این مهم، بیشترین کاربردش در انجام روش های آبیاری زیرسطحی است و در این زمینه تحقیقات زیادی اجرا شده که در نهایت، افزایش بهره وری در کاهش آب و مصرف انرژی را در پی داشته است.

کامبیز عباسی، انجام ارزیابی بیشتر به منظور کشف اثربخشی در این زمینه را مورد اشاره قرار داد و تشکیل کارگروه های تخصصی و تحقیقاتی در این خصوص را ضروری دانست.

وی، معرفی این تکنولوژی به گروه های هدف را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای اینکه گروه های هدف از این تکنولوژی استفاده نمایند، به مستندات بیشتری در زمینه کمی کردن اثربخشی احتیاج است و باید معین گردد که این فناوری به چه اندازه در افزایش عملکرد و بهره وری موثر است.

در این نشست مباحثی همانند تبیین طرح علمی - تحقیقاتی با ادبیات خاص اقتصادی و اقتصادی در فضای کسب و کار، اندازه افزایش فراوری، بازگشت سرمایه و بعلاوه ارزیابی و پیگیری این طرح نوین تحقیقاتی در فضای طرح نوین اقتصادی و معین شدن جذابیت های اقتصادی آن برای سرمایه گذار از سوی دیگر اعضای جلسه مورد بحث و تبادل نهاده شد.

کدM-ch2531

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 29 خرداد 1401 بروزرسانی: 29 خرداد 1401 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1484

به "آنالیز کاربرد فناوری نوین نانوحباب در گلخانه های کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز کاربرد فناوری نوین نانوحباب در گلخانه های کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید