برای کسب درآمد ویدیوهای آموزشی بسازید

به گزارش بیست آمار، زمانی که شما در حال برنامه ریزی برای ایجاد کمپین بازاریابی و فروش هستید، باید به این نکته توجه کنید که مخاطبان قدرت و تخصص شما را با تمام وجود درک کنند که تحقق این امر به وسیله ویدیو تا تولید یک محتوای بی روح متنی بسیار آسان تر خواهد بود. یکی از مهم ترین بخش های بازاریابی ویدیویی یا ویدیومارکتینگ، تولید و استفاده از ویدیوهای آموزشی برای توسعه کسب و کار هاست که علاوه بر اینکه به وسیله آن شما به عنوان متخصص حرفه خودتان به مخاطب معرفی می شوید، فرایند ایجاد شناخت، علاقه مندی و اعتماد به شما و کسب و کارتان را نیز سرعت می بخشد.

برای کسب درآمد ویدیوهای آموزشی بسازید

آموزش ویدیویی یک فرصت عالی برای به اشتراک گذاشتن دانش شماست، در عین حال زندگی دیگران را نیز ارتقا می بخشد. همه ما اطلاعات، مهارت ها و علومی را بلد هستیم که می تواند برای دیگران بسیار مفید باشد و با ایجاد ارزش برای مخاطبان، آنها می توانند برای دسترسی به آن و استفاده از آن هزینه کنند.

به عنوان یک تکنولوژی، آموزش به صورت ویدیویی فرصتی برایتان فراهم می کند تا دانش خود را با افراد زیادی به روشی که قبلا هرگز دیده نشده است، به اشتراک بگذارید. با مقایسه نحوه آموزش از طریق آموزش های ویدیویی امروزی با زمانی که گوتنبرگ ماشین چاپ را در سال 1450 اختراع کرد، متوجه می شویم که چقدر تکنولوژی نسبت به آن زمان تغییر کرده است. ماشین چاپ در روش به اشتراک گذاری دانش، انقلابی ایجاد کرد و تقریبا از سال 2009 ویدیوهای آموزشی نیز تاثیری مشابه با ماشین چاپ ایجاد کرده اند.

آنچه که الان درباره اش صحبت می کنیم، این است که در همین لحظه شما فرصتی بی نظیر برای اعمال نفوذ میان مخاطبانتان در اختیار دارید.

اما چطور می توانید اطلاعات و تجربیات را به صورت دوره های ویدیویی آموزش دهید؟

به طور کلی آموزش های ویدیویی به دو دسته آفلاین یا تولیدی و آنلاین یا زنده تقسیم می شوند.

در دسته اول یعنی ویدیوهای آموزشی آفلاین ویدیو یا مجموعه ای از ویدیو با فرایند حرفه ای تولید ویدیو از جمله طی کردن مراحل پیش تولید ، تولید و پس تولید به خروجی ویدیوی آموزشی تبدیل می شوند که یا در بسترهای آنلاین به فروش می رسند و یا با بسته بندی فیزیکی و در قالب فروشگاهی به دست مخاطبان خود می رسند.

مهم ترین تفاوت آموزش های ویدیویی آفلاین و آنلاین به مرحله پس از تولید و آنچه در مرحله تدوین بر ویدیو افزوده می شود، است اما دسته متداول تر امروزی که از تنوع ساختاری گسترده ای هم برخوردار است، ویدیوهای آموزشی آنلاین هستند که در مراحل برنامه ریزی و تولید تا حدی مشابه دسته اول هستند، ولی عمده تفاوت آن در نبود مرحله پس از تولید برای این نوع آموزش های ویدیویی است و در اصل هرآنچه مخاطب می بیند، زنده و بدون هیچ تغییری است که در محله تدوین و پس از تولید به طور معمول به ویدیو کم یا اضافه می شود. این دسته یعنی رویداد های ویدیویی آموزشی آنلاین زیرمجموعه هایی همچون ویدیوکنفرانس های آموزشی، آموزش از طریق لایواستریم و وبینار را شامل می شود.

برای درک بیشتر به بیان جزئیات و تفاوت های 3 زیر مجموعه از رویدادهای ویدیویی آموزشی آنلاین می پردازیم.

در ویدیوکنفرانس های آموزشی اصلی ترین شاخصه، تعامل دانش پذیران با یکدیگر و با مدرس دوره به صورت گسترده است، تعداد افراد حاضر هم به طور معمول از 30 نفر کمتر است و همین باعث می شود این نوع آموزش ویدیویی وجهه خصوصی به خود بگیرد، مضاف بر اینکه افراد با ثبت نام و یا اجازه قبلی، امکان حضور در این رویداد ویدیویی آموزشی زنده را خواهند داشت.

اما دسته بعدی یعنی آموزش از طریق لایواستریم که ابتدا از طریق یوتیوب و فیس بوک رواج پیدا کرد، تا به امروز که از طریق اینستاگرام هم استریم زنده و آموزش از طریق آن گسترش زیادی پیدا کرده است، آموزش از طریق لایو استریم به طور معمول عمومی و رایگان انجام می شود و محدودیتی در تعداد نفراتی که می توانند در آن حضور داشته باشند، نیست. البته در برخی پلتفرم های ارائه دهنده امکان دونیت یا پرداخت مبلغ به صورت دلخواه از سوی مخاطبان وجود دارد، برای ورود به لایو استریم اجازه یا ثبت نام لازم نیست و تمایز عمده آن با دو دسته دیگر ترکیب سرگرمی با آموزش است؛ چراکه استریم در اصل برمبنای گپ و گفت به صورت زنده توسعه پیدا کرد و در لایو استریم های آموزشی این گپ و گفت از طریق ارسال پیغام متنی مخاطبان آموزش برای مدرس صورت می گیرد.

در نهایت دسته سوم وبینارهای آموزشی هستند که شباهت زیادی به سمینارهای فیزیکی دارند؛ شباهت هایی از جمله پرداخت حق شرکت در وبینار، تعداد محدود برای شرکت در وبینار، استفاده آموزشی و تجاری توأمان از وبینار و حضور یک یا چند مدرس در طول برگزاری وبینار .

اما در کنار دو دسته آموزش ویدیویی آفلاین و آنلاین، دسته ای فی مابین هم وجود دارد به نام وبینارهای همیشه سبز.

این نوع وبینارها همچون ویدیوهای آفلاین در زمان تعیین تولید و تدوین شده ولی در بسترهای ارائه کننده وبینار های آنلاین و با ضوابط یک وبینار به مخاطب ارائه می شوند. طبیعی است که ویژگی این دسته نیز تلفیقی از ویژگی های تولید ویدیوهای آموزشی به صورت آفلاین و آنلاین و با تمرکز بر کیفیت تولید و انتشار آنلاین است. البته که ویژگی اصلی این نوع وبینار محتوای بسیار ارزشمندی است که در آن ارائه می شود و در بازاریابی بر اساس محتوا به نام استراتژی همیشه سبز شناخته می شود. محتوای همیشه سبز یا محتوای بدون تاریخ مصرف ، محتوایی است که باگذشت زمان از کیفیت، ارزش و اعتبار آن کاسته نمی شود و به طور مداوم برای خوانندگان تازه است (برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب ستون با عنوان خانه سبز مطالعه شود).

برای داشتن کیفیت بیشتر برای ویدیوهای آموزشی چه آفلاین و چه آنلاین بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

آموزش حرفه ای با برنامه ریزی حرفه ای آغاز می شود و از ارکان برنامه ریزی برای تولید آموزش ویدیویی انتخاب موضوع مناسب است و پس از انتخاب موضوع درست متناسب با مخاطب هدف باید طرح درس آموزش ویدیویی خود را آماده کنید. بعد از این مرحله نوبت به نوشتن متن ویدیوی آموزشی منطبق با عناوین و طرح درس شماست. در اینجا به این نکته اشاره می کنم که از استفاده لغات و کلمات سنگین در طول آموزش ویدیویی خود به طور جدی پرهیز کنید چرا که یکی از رایج ترین اشتباهات در آموزش ویدیویی این است که فرض کنید مخاطبانتان همگی از دانش یکسانی برخوردار هستند؛ اشتباهی که در نوشتن کتاب نیز بعضا رخ می دهد.

هنگامی که در حال ساخت یک ویدیوی آموزشی هستید، ضروری است که فکر کنید مخاطبانتان همگی از دانش اندکی درباره موضوع مورد آموزش شما برخوردارند. اما اگر یک مدل آموزشی پیشرفته را ارائه کنید، هرگز موفقیتی از انتشار این ویدیوهای آموزشی به دست نخواهید آورد مگر اینکه به طور قطع از سطح دانش مخاطبان خود اطلاع دقیقی داشته باشید. در بیشتر ویدیوهای آموزشی، ساده ترین رویکرد، بهترین عملکرد را خواهد داشت. به یاد داشته باشید برخلاف آموزش های فیزیکی، شما امکان سطح سنجی دقیق از کسانی که در کلاس آموزش ویدیویی شما حاضر هستند را ندارید و حتی ممکن است نسبت به سن، جنس و تحصیلات مخاطبی که به تماشای ویدیوی آموزشی شما نشسته، اطلاعات دقیقی نداشته باشید.

بیش از اینکه صحبت کنید، نمایش دهید. از قلم نیاندازید ویدیو برای دیدن است و وجه تمایز آموزش ویدیویی در استفاده از تمام امکانات و تجهیزات برای بهتر دیده شدن است. پس پیشنهاد می کنم دیده شدن و نمایش دادن آن چیزی که آموزش می دهید را در اولویت قرار دهید و از حدبیشتر توان بصری ویدیو در ارتباط با مخاطب بهره ببرید؛ چه در استفاده از حرکات دست و صورت تان هنگام آموزش، چه استفاده و نمایش اسلایدها، تصاویر و ویدیوهای مرتبط با مبحث آموزشی که در حال آموزش آن هستید.

از لحاظ ساختار و برنامه تولید و انتشار آموزش های ویدیویی، یک دوره 4 یا 5 هفته ای تاثیر مثبت بسیار زیادی خواهد داشت. مدت زمان ویدیو نیز در واقع بستگی به محتوای آموزشی تان دارد. پیشنهاد می شود که همه ویدیوها تقریبا مدت زمان یکسانی داشته باشند. از آنجا که ممکن است هر یک از ویدیوها 5، 10 یا حتی 15 دقیقه ای باشند، به جای از بر کردن همه مطالب و بیان آن به صورت متکلم وحده از اول تا انتهای ویدیو می توانید از تکنیک های متفاوت انتقال محتوا همچون اسلاید تصاویر و ویدیوهای کمک آموزشی هم بهره ببرید.

هنگام برنامه ریزی برای ویدیوهای آموزشی، به خاطر داشته باشید که برای پیشبرد دوره آموزشی نیاز به یک اطلاع رسانی دقیق از زمان و نحوه ارائه آموزشتان به مخاطبانتان نیز دارید و چه بهتر که این اطلاع رسانی نیز از طریق یک ویدیو انجام پذیرد.

نکته دیگر اینکه هر چقدر بازدید از ویدیوهای آموزشی تان بیشتر شود، برندینگ شخصی تان نیز بهبود می یابد و این به طور دقیق همان چیزی است که سودآوری ویدیوهای آموزشی بعدی که در آینده خواهید ساخت را تضمین می کند. البته از قلم نیاندازید به دلیل استفاده زیاد از این تکنیک تولید محتوای آموزشی، کیفیت ویدیو و محتوای شما در جلب رضایت مخاطب و در نتیجه دریافت بازدید بیشتر، بسیار مهم و تعیین کننده است.

در بیان اهمیت آموزش ویدیویی همین بس که پلتفرم های آموزش ویدیویی مثل یوتیوب، یودمی و لینکداین لرنینگ، آهسته آهسته در حال هم سهم شدن با دانشگاه های معتبر دنیا در آموزش و یادگیری هستند.

شکی نیست که آینده ارائه آموزش بر پایه ویدیو بسیار روشن است. ارتباط با مخاطبان از طریق آموزش ویدیویی هر روز محبوبیت بیشتری در میان مردم کسب می کند و آموزش ویدیویی به زودی حجم قابل توجهی از معادلات تجاری روز دنیا را به خود اختصاص خواهد داد.

شما یک ابزار بسیار قدرتمند در اختیار دارید؛ ابزاری که تا به امروز به آسانی در دسترس نبود و آن چیزی نیست مگر ارائه دانش و مهارت تان به تعداد نامحدود دانش پذیر در هر جای دنیا و در هر زمانی از شبانه روز.

هر فرد صاحب دانش و مهارت می تواند ازاین ابزار فوق العاده برای کشف مخاطبان جدید و تعامل با آنان، چه در راستای برندینگ شخصی خود و چه در راستای ایجاد شناخت، اعتماد و برقراری روابط تجاری در آینده بر پایه این اعتماد استفاده کند. پس فرصت را از دست ندهید و اگر تخصصی در هر زمینه ای دارید، مقابل دوربین بروید و خودتان را به دنیا و مخاطبانی که تشنه استفاده از دانش و مهارت تان هستند، معرفی کنید و از نتایج بی نظیر آن لذت ببرید.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 420

به "برای کسب درآمد ویدیوهای آموزشی بسازید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای کسب درآمد ویدیوهای آموزشی بسازید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید