بخشی از رکود علمی استادان به دلیل شرایط اداری است
به گزارش بیست آمار، وزیر علوم گفت: بخشی از رکود علمی استادان به دلیل شرایط اداری است. در مراکز دانشگاهی چالش هایی داریم که گاهی از بیرون به دانشگاهیان تعمیم داده می شود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، منصور غلامی، بعد از ظهر امروز در مراسم بیست و هشتمین آئین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری که با حضور برخی از رؤسای دانشگاه ها و اساتید نمونه در وزارت علوم به صورت مجازی برگزار شد گفت: برگزاری این نشست ها برای تقدیر از اعضای هیئت علمی کار بسیار ارزشمندی است.
وی افزود: ما در هر شرایطی باید به تقدیر از اعضای هیئت علمی نمونه توجه داشته باشیم. تقدیر از زحمات و جایگاه علمی استادان را باید سرلوحه کار خود قرار دهیم. جامعه ای که دانشمندان خودش را ارج می نهد و آن ها را در صدر می نشاند، جامعه ای سربلند خواهد بود.
وزیر علوم ادامه داد: آنچه در تاریخ از گذشته تا کنون به ما قبل منتقل شده، این است که جامعه ایرانی، جامعه دانش دوست بوده است. تاریخ نشان می دهد اولین دانشگاه دنیا در کشور ایران شکل گرفته است آن هم در کنار مراکز علمی که طرح نام دانشگاه برای آن ها امکان پذیر نبوده است.
وی افزود: بیش از یک هزار و 750 سال پیش دانشگاه باستانی جندی شاپور دزفول تأسیس و چهار راه رفت و آمد دانشمندان شد. بعد از رسمی شدن دین اسلام در کشور ما توجه خاصی به علم و دانش و دانش پژوهشی شد. داشتن دانشمندان و توجه به علم یکی از شاخص های شاخص جوامعی است که به جامعه اسلامی پیوسته اند.
او ادامه داد: در کنار میراث ارزشمند گذشته، امروزه مراکز علمی خودمان را داریم. دستاورد های بسیار زیادی داشته ایم؛ اگر دانشمندان و صاحبنظران معاصر را به نسل حاضر وصل کنیم، یک سرمایه بسیار بزرگ علمی در کشور و جامعه داریم که باید قدر آن را بدانیم.
وی ادامه داد: باید مراکز علمی را در حوزه ظرفیت توانمندی خودشان ارزیابی کنیم. در حال حاضر در برون داد های علمی هم در سطح ملی و هم بین المللی حرف برای گفتن داریم و این به خاطر حضور استادان گرانقدری است که در این مراکز با دل و جان تلاش می کنند و بسیاری از آن ها بی توقع و بدون انتظار فعالیت می کنند.
وزیر علوم ادامه داد: شاگرد پروری از جمله مواردی است که از قدیم مورد توجه بوده است. شاگرد پروری در کشور ما کم رنگ شده است؛ بسیاری از استادان جوان را می بینیم که در کنار استادان پیشکسوت توانسته اند ژرف اندیشی را دریافت کنند و خودشان را از نظر علمی آراسته کنند. این چیزی است که باید قدردان آن باشیم و برای آن تبلیغ و ترویج کنیم و در محیط های دانشگاهی به آن بپردازیم.
غلامی بیان کرد: بخشی از رکود علمی استادان به دلیل شرایط اداری است. در مراکز دانشگاهی چالش هایی داریم که گاهی از بیرون به دانشگاهیان تعمیم داده می شود و گاهی به دلیل کم توجهی از درون شاهد برخی اتفاقات برای جامعه دانشگاهی هستیم. توجه به نقطه نظرات استادان قابل حل و رفع است.
وی در این آئین افزود: در برهه ای تاریخی از نظر تحولات علمی قرار داریم و نمونه ای از اتفاقات غیرقابل پیش بینی رخ داد، اتفاقی که به دلیل شیوع بیماری کرونا ایجاد شد، به ما نشان داد باید برای هر نوع پرش، جهش یا تصمیم گیری خیلی جدی آمادگی داشته باشیم.
وی تاکید کرد: کاستی هایی که در شرایط حاضر قابل توجیه است، دستاورد های گرانقدری به دنبال داشت. استادان و دانشجویان ما در یکسال گذشته بخش قابل توجهی از آموزش مجازی را پیش بردند و توجه به فناوری با وجود آمادگی نداشتن باعث شد این حرکت که نوعی از جاکندگی بود در موقع خود رخ دهد و باعث شد خود را بیش از پیش آماده تحولات جدی تر در آینده دنیا کنیم.
وزیر علوم بیان کرد: ظرفیت های مادی در کنار ظرفیت فکری و اندیشه استادان مورد نیاز است و امیدواریم در هر زمان و مرحله ای وظیفه ای را که بر عهده داریم به خوبی انجام دهیم و شریک حرکت ها و تلاش های تأثیرگذار همکاران اندیشمند خودمان باشیم.
منبع: خبرگزاری دانشجو