انتقاد دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی به طرح ادغام آموزش پزشکی با آموزش عالی

به گزارش بیست آمار، دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی نسبت به مطرح شدن ادغام آموزش پزشکی و آموزش عالی انتقاد کرد.

انتقاد دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی به طرح ادغام آموزش پزشکی با آموزش عالی

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، به نقل از وزارت بهداشت، غلامرضا حسن زاده ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: از سال 1364 با هدف کارآمدتر کردن سیستم بهداشتی و درمانی کشور و اثربخشی بیشتر در آموزش پزشکی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد و نقطه قوت وزارت بهداشت، چیدمان عرصه های آموزشی، نظام ارزشیابی و اعتباربخشی و پویایی آموزش پزشکی بوده است.

وی اضافه کرد: تجربه کشور در مدیریت کووید19 و کوشش مجاهدانه کادر بهداشتی و درمانی کشور بیانگر این است که سیستم بهداشتی، درمانی و آموزش پزشکی کشور، کارآمد بوده است. دانشگاه های علوم پزشکی کشور، نمونه شاخص دانشگاه های نسل نوین هستند که هم بین المللی سازی و هم تقاضا محوری را در دستور کار خود دارند و در بحران کووید19 نیز این دانشگاه ها، نشان دادند که جوابگویی اجتماعی دقیقی را می توانند داشته باشند و تعطیلی آن ها مشکل ساز است در حالی که بعضی مراکز آموزشی در کشور در طول این مدت تعطیل یا غیرحضوری بودند بدون اینکه خللی در فرایند عمومی جامعه ایجاد شده باشد.

حسن زاده یادآور شد: اگر دانشگاه های علوم پزشکی در بحران کووید19 کار نمی کردند معین نبود چه فاجعه ای رخ می داد بنابراین سیستم آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی کشور توانسته جوابگویی اجتماعی داشته باشد و کارآمدی خودش را نشان دهد البته ممکن است اشکالاتی در سیستم آموزشی وجود داشته باشد که باید روی آن ها کار کنیم و در صورت احتیاج بازنگری های لازم را انجام دهیم. وقتی سیستمی را داریم که بار ها از سوی مراجع بین المللی به علت دیده شدن عرصه آموزش و خدمات در یک وزارتخانه، مورد تقدیر قرار گرفته به نظر می رسد که برگشت به عقب، هزینه های زیادی دارد با این استدلال که می خواهیم کارایی و بهره وری یک سیستم را فدای رتبه بندی کنیم.

وی تاکید نمود: ممکن است برای رتبه بندی دانشگاه ها دلایل متعددی وجود داشته باشد، اما رتبه بندی به تنهایی نباید ملاک سیستم آموزشی و پژوهشی کشور باشد بلکه باید کارآمدی، سرآمدی و مرجعیت علمی را مورد توجه قرار دهیم. یکی از اقدامات وزارت بهداشت در سال های اخیر، هم گرایی علوم و فناوری است، اما آیا وزارت علوم توانسته بین رشته های مختلف خودش، همگرایی را ایجاد کند.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی ادامه داد: اگر وزیر علوم عنوان می نماید که باید داروسازی را در کنار شیمی قرار دهیم، باید دید آیا توانسته اند بین بیولوژی، شیمی و فیزیک که در یک دانشکده بوده و قبلا تحت عنوان دانشکده علوم فعالیت می کردند، ارتباط برقرار نمایند؟ آیا دانشکده دامپزشکی با شیمی، فیزیک و بیولوژی ارتباط نزدیکی پیدا نموده اند؟ اگر الگویی وجود دارد به ما هم بگویند تا از آن الگو ها استفاده کنیم.

حسن زاده گفت: ما تجربه ادغام را در تولیدات علمی داشته ایم. اصلا رتبه بندی ملاک مناسبی برای بهره وری بالاتر و کارآمد بودن یک دانشگاه نیست. وجود مراکز توسعه آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی که انتظار می رود دانشگاه های وزارت علوم هم از آن بهره گیرند و الگوبرداری نمایند، توانسته روی کیفیت آموزش پزشکی تاثیرگذار باشد و آموزش جوابگو، عدالت آموزشی و همگرایی و سرآمد شدن در علوم مختلف را به همراه داشته باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1307

به "انتقاد دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی به طرح ادغام آموزش پزشکی با آموزش عالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی به طرح ادغام آموزش پزشکی با آموزش عالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید