افت 269 میلیون متر مکعبی حجم آب سدهای پنج گانه استان تهران

به گزارش بیست آمار، مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای تهران، از کاهش 269 میلیون متر مکعبی ذخایر آب سد های پنجگانه استان تهران اطلاع داد.

افت 269 میلیون متر مکعبی حجم آب سدهای پنج گانه استان تهران

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، محمد شهریاری با اعلام این مطلب، توضیح داد: حجم ذخایر سد های تأمین کننده آب شرب استان تهران، در حال حاضر 500 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با اندازه 770 میلیون مترمکعبی روز مشابه سال گذشته، حدود 269 میلیون مترمکعب کاهش را نشان می دهد.

شهریاری با اشاره به اینکه اندازه بارش از ابتدای امسال تا به امروز تنها حدود 11.2 میلی متر بوده که این آمار کاهش 76 درصدی بارش را نسبت به میانه بلندمدت نشان می دهد، گفت: از ابتدای سال آبی جاری تا به امروز، تنها 161.2 میلی متر باران باریده است، درحالی که این آمار در مدت مشابه سال گذشته 215 میلی متر بوده است و این امر یعنی ما با کاهش حدود 25 درصدی بارندگی ها از ابتدای سال آبی تا به امروز روبرو هستیم.

مدیر دفتر بهره برداری از تأسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای تهران، با بیان اینکه میانه مخزن نرمال برای سد های تهران در انتهای فروردین ماه در شرایط نرمال آب و هوایی، 838 میلیون مترمکعب بوده است، افزود: اگر بخواهیم ذخیره 500 میلیون مترمکعبی فعلی سد های پنجگانه تهران را با اندازه میانه مخزن نرمال مقایسه کنیم، کاهش 338 میلیون مترمکعبی را نسبت به ذخایر سد ها در سال های نرمال شاهد هستیم.

وی در مورد آخرین شرایط سد های مورد بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران تا سرانجام روز یک شنبه چهارم اردیبهشت ماه سال 1401 یادآور شد: حجم آب سد امیرکبیر حدود 90 میلیون مترمکعب است در حالی که این اندازه در روز مشابه سال گذشته 168 میلیون مترمکعب بوده است. حجم آب سد طالقان از 321 میلیون مترمکعب در سال گذشته به 225 میلیون مترمکعب و حجم آب سد لار از 96 میلیون مترمکعب به 56 میلیون مترمکعب رسیده است.

شهریاری در ادامه افزود: حجم آب ذخیره شده در سد لتیان در سال گذشته حدود 54 میلیون مترمکعب بود که امسال به 58 میلیون مترمکعب افزایش پیدا نموده؛ بعلاوه حجم آب سد ماملو از 132 میلیون مترمکعب به 71 میلیون مترمکعب رسیده است.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به سیر نزولی اندازه بارندگی ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته و بلند مدت و ادامه این فرایند، ضمن تاکید بر ضرورت مدیریت و کنترل مصرف آب در بخش شرب برای مقابله با کم آبی در سال آبی پیش رو، گفت: برای عبور از شرایط کم آبی و تأمین آب شرب پایدار به ویژه در فصول گرم سال، همراهی و همکاری مردم و مسئولان امری اجتناب ناپذیر و مهم است تا بتوانیم بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده در تابستان پیش رو که روز های اوج مصرف آب خواهد بود، مسئله ای به جهت خدمت رسانی به مردم نداشته باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 خرداد 1401 بروزرسانی: 25 خرداد 1401 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1480

به "افت 269 میلیون متر مکعبی حجم آب سدهای پنج گانه استان تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افت 269 میلیون متر مکعبی حجم آب سدهای پنج گانه استان تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید