12 کاری که در سفر به کشمیر باید انجام داد

به گزارش بیست آمار، کشمیر حدود 500 سال است که یکی از مقاصد مهم گردشگران، مسافران حرفه ای و بَک پَکِرهاست. از امپراطوران مغول تا مهاتما گاندی و سِر پل مک کارتنی مهمانان این منطقه زیبا در شمال شبه قاره هند بوده اند. فکر می کنید دلیلش چیست؟ بهتر است قبل از سفر به کشمیر برنامه سفرتان را بچینید و لیستی از کارهایی که در سفر به کشمیر باید انجام دهید، تهیه کنید. در این مطلب ما به شما خواهیم گفت که کجا بروید و چه زیبایی هایی در سفر به کشمیر منتظرتان است.

12 کاری که در سفر به کشمیر باید انجام داد

1. بازدید از دهلی نو

کشمیر در شمال غربی شبه قاره هند و جزو استان جامو و کشمیر است. از آنجایی که این استان تحت کنترل دولت هند اداره می گردد برای رفتن به کشمیر ابتدا باید راهی دهلی شد. دهلی یکی از بزرگ ترین شهرهای هندوستان است و بخش کوچک تر شهر یعنی دهلی نو را احاطه نموده. با رسیدن به دهلی از بزرگی آن شوکه خواهید شد. به هر حال اینجا مرکز هندوستان است؛ هر چیزی که فکرش را کنید از سنت تا مدرنیته، در دهلی نو دیده می گردد.

2. بازدید از قلعه سرخ

به هر حال قبل از رفتن به منطقه کشمیر باید دهلی را هم دید. در دهلی به سراغ قلعه سرخ ( Red Fort) بروید. نام دیگر این قلعه لال قلعه ( Lal Quila)است و میراث با ارزشی از دوران حکمرانی مغول هاست. در سال 1638 میلادی شاه دنیا (همان کسی که دستور ساخت تاج محل را برای همسرش داد) مرکز حکومت را از آگرا به دهلی منتقل کرد. سپس دستور داد قلعه سرخ را بسازند.لال قلعه کنار رود یامونا است و با دیواری از سنگ های قرمز محصور شده. دیواری با طول 2/5 کیلومتر و ارتفاع 16 تا 33 متر دور تا دور آن کشیده شده.

3. ملاقات از مقبره همایونی

نوبت به مقبره همایونی می رسد. این مقبره از جاذبه های مهم و اصلی دهلی نو است و عموما به افراد توصیه می گردد قبل از رفتن به تاج محل به مقبره همایون سر بزنند. همایون دومین پادشاه امپراطوری مغول هندوستان یا گورکانیان هند بود و مقبره اش برترین نمونه از معماری اوایل مغولان هند است. همسر همایون ایرانی بود و بعد از رفتن به حج لقبش حاجی بیگم شد و در نهایت دستور به ساخت مقبره شوهرش را داد. یکی از 7 جاذبه کشمیر که حتما باید ببینید، است.

4. یادبود مهاتما گاندی

آخرین جاذبه ای که در دهلی باید ببینید، بنای یادبود مهاتما گاندی است؛ محل نگهداری خاکستر مهاتما گاندی. سکویی چهار گوش ساده که به نام راج گت ( Raj Ghat) شناخته می گردد و در میان پارکی قرار گرفته. همه شخصیت های مهم سیاسی که به هند می آیند برای ادای احترام باید به راج گت بروند. هر ساله روز سی ام ژانویه، روز شهید (همان روزی که گاندی در سال 1984 ترور شد) به یاد پدر ملی هند گردهمایی در این محل برگزار می گردد.

5. سریناگر، شهری برای کارت پستال

افرادی که به این شهر می روند درباره اش می گویند: کوهستان های پوشیده از برف، جاده هایی که دو طرفش درخت های چنار است و دریاچه معروف دال لِیک با آن چهره آرام و دوست داشتنی . به شهر زیبای کارت پستالی خوش آمدید: سریناگر. استان جامو و کشمیر در شمال غربی هندوستان واقع شده و دو مرکز دارد: شهر جامو مرکز زمستانی و شهر سریناگر مرکز تابستانی. سریناگر در تاریخش بارها و بارها مرکز مرکز حکومت های مختلف بوده، اما ویژگی مهمی که هر مسافر از این شهر یاد می نماید لبخند دائمی اهالی شهر است.

6. بازدید از زیبای خفته کشمیر

از سریناگر به سانمارگ ( Sonamarg) بروید: منطقه ای کوهستانی و زیبا و پوشیده از برف. اینجا را جواهر کشمیر می دانند و در فهرست مکان های بازدیدی کشمیر رتبه اول را دارد. اولین یخچال طبیعی زندگی ام را اینجا دیدم. این را یکی از مسافران سانمارگ می گوید. البته به جز یخچال های طبیعی، آبشارها و برکه ها چشم انتظارتان هستند. قله های برفی، دره هایی با شکل خارق العاده و باغ های سیب؛ همه این ها را در سانمارگ خواهید دید. گشت و گذار در طبیعت زیبای سانمارگ از خاطرتان نخواهد رفت؛ طبیعتی که به گفته مسافران زیبای خفته کشمیر است.

7. اسب سواری و گشت و گذار در دریاچه دال

کشمیر هدیه خدایان به هند بود . این منطقه برای اسب سواری بی نظیر است؛ به خصوص وقتی دسته جمعی به اسب سواری بروید. بعد از آن به دریاچه دال ( Dal Lake) بروید؛ قلب سریناگر. برخی از افراد معتقدند که دریاچه دال ارزشمند ترین دارایی سریناگر است. این دریاچه که با خانه های قایقی اش شناخته می گردد در میان گردشگران بسیار پرطرفدار است. شیکارا سمبل کشمیر است درست مثل گاندولا که نمادی از شهر ونیز به شمار می رود. مهم ترین کاربرد شیکارا برای حمل و نقل است، البته ماهیگیری و برداشت گیاهان دریاچه از دیگر استفاده های این قایق چوبی و بلند به شمار می رود.

یکی از روزهای سفرتان را به گشت روی دریاچه های دال و نگین اختصاص دهید. دریاچه نگین (Nigeen Lake) را بخشی از دریاچه دال می دانند که با راهی باریک به آن متصل شده. بازارچه های شناور محلی از جاذبه های این دریاچه ها است که پیشنهاد می کنیم به آن سر بزنید. دریاچه دال یکی از 7 جاذبه کشمیر که حتما باید ببینید، است.

8. اقامت در خانه قایقی

پیشنهاد می کنیم اقامت در خانه قایقی ( House Boat) را از دست ندهید. این خانه های قایقی با داشتن استخری در کنار قایق، مرکز ماساژ و پشتیبانی 24 ساعته پذیرای شما خواهد بود. اینترنت رایگان در همه اتاق ها قابل استفاده است و شما می توانید از تفریحات و ورزش های آبی هم بهره ببرید. این خانه قایقی موقعیت خوبی در دریاچه دارد و شما به راحتی می توانید از منظره ها اطراف لذت ببرید. خانه های قایقی چوبی دریاچه دال با ظرافت تمام و به وسیله استادکاران خراط ساخته و تزئین می شوند. در اتاق های این خانه ها می توانید هنر دست این استادکاران را ببینید. غذاهایی که در خانه های قایقی سرو می شوند محلی و دست پخت خود گردانندگان خانه های قایقی است.

9. آشنایی با هنر کشمیری

شاید شما هم نام پارچه کشمیری را شنیده باشید. بعد از گشت روی دریاچه به سراغ کارگاه های ریسندگی و بافت پارچه کشمیری بروید. کشمیر با میراث غنی فرهنگی اش شناخته می گردد و خانه تکنیک های طراحی و هنری منحصر به فرد است. تکنیک هایی که طی قرن ها ساخته و پرداخته شده اند. رسیدن به مقام استادی در بافت پارچه کشمیری نتیجه سال ها کوشش و آموزش است. البته این شغل نسل اندر نسل بین بافنده ها ادامه داشته و دارد. جنس شال های کشمیری از پشم، ابریشم و الیاف گیاهی است. در بهار، زمانی که بزهای منطقه کشمیر در حال از دست دادن پوشش زمستانی شان هستند، پشم چینان دست به کار می شوند و پشم آن ها را می چینند. نتیجه ریسندگی پارچه ای نرم، لطیف، سبک و زیباست که کیفیت بی نظیری دارد.

10. ملاقات از جزیره چهار چنار

نوبت سر زدن به جزیره چهار چنار ( Char Chinar) رسیده. این جزیره که با نام های چار چیناری، Lopa Lank و Rupa Lank شناخته می گردد داخل دریاچه دال قرار گرفته. به این خاطر به جزیره چهار چنار می گویند که در چهار طرفش درختان چنار رشد نموده. بعد از تماشا جزیره چهار چنار می توانید با قایق های شیکارا به خانه های قایقی برگردید و استراحت کنید.

11. تماشا باغ های کشمیری شالیمار و موغال

باغ های زیادی در سریناگر هستند که دو عدد از آن ها مشهورترند: باغ شالیمار و باغ موغال. البته باغ موغال شباهت های زیادی به هم نامش در دهلی دارد. کوه های پوشیده از برف در پشت باغ و دریاچه دال در روبروی آن نمای جالبی را برای بازدیدنمایندگان باغ موغال به وجود آورده. در سال 1916 میلادی، باز هم شاه دنیاگیر دستور ساخت باغی داد به نام شالیمار. او این باغ را برای همسرش نور دنیا ساخت. باغی که امروزه تبدیل به پارکی برای استفاده عموم شده.

بعد از تماشا باغ های شالیمار و موغال می توانید به سراغ گلشن همدانیه و مسجد جامع 1000 ساله سریناگر بروید. گلشن همدانیه باغ و مقبره ای است متعلق به نواده سر سلسله نقشبندیه. این مسجد جامع از معروف ترین مسجدهای سریناگر است و البته یکی از قدیمی ترین ها. تقریبا دو تا سه ساعت زمان می برد تا از این مسجد بازدید کنید. فضای آرامش بخش این مسجد برای نشستن و فکر کردن مناسب است و البته یک قسمت جداگانه هم برای بچه ها و زنان دارد تا به راحتی بنشینند و لذت ببرند.

12. سوغات کشمیر را نباید فراموش کنید

بعد از این همه بازدید بهتر است به سوغاتی های کشمیر بپردازید. تراشیدن ظروف سنگی از صنایع دستی و قدیمی کشمیر است، بازارهای زیادی هم برای فروش آن ها وجود دارد. تقریبا تمام مردم کشمیر برای کوبیدن و درست کردن ادویه و غذا از ظروف سنگی استفاده می نمایند و شما به ندرت خانه ای را پیدا می نماید که اثری از ظرف سنگی نداشته باشد. ظرف سنگی با دست تراشیده می گردد و همین ویژگی ظرف ها را متمایز نموده.قالی کشمیری، جواهرات و زیورآلات، ادویه های تند و زعفران، چای سبز و پیراهن های زنانه و بلند (Phiran) از دیگر سوغاتی های این منطقه است. شما با خریدن هر کدام از آن ها می توانید مطمئن باشید که یادگاری خوبی از کشمیر خواهید داشت. یک سوغاتی قیمتی می خواهید؟ شال شاتوش خریداری کنید. این شال از آنتیلوپ تبتی گرفته می گردد؛ نوعی غزال که در دامنه های هیمالایا زندگی می نماید.

تهیه و تدوین: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 23 شهریور 1401 بروزرسانی: 23 شهریور 1401 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1552

به "12 کاری که در سفر به کشمیر باید انجام داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 کاری که در سفر به کشمیر باید انجام داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید