چین: به گستاخی آمریکا پاسخ می دهیم

به گزارش بیست آمار، ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه و مشاور دولت چین گفت، از آنجا که آمریکا به شدت گستاخ و غیرمنطقی شده، پکن پاسخی قاطع و منطقی به اقدامات آمریکا خواهد داد.

چین: به گستاخی آمریکا پاسخ می دهیم

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، وانگ یی، وزیر خارجه و مشاور دولت چین دیدگاه هایش درباره روابط آمریکا - چین را در جریان گفت وگوی تلفنی با ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه به اشتراک گذاشت.

وانگ یی با بیان اینکه مناسبات کنونی چین-آمریکا به منبع نگرانی برای بسیاری در جامعه بین الملل تبدیل شده است، تاکید نمود: دلیل اساسی این است که یک جناح سیاسی خاص در ایالات متحده، تحریک شده از احتیاج برای بالا بردن چشم انداز انتخاباتی و حفظ هژمونی تک قطبی، در راستای نفی تاریخ روابط دو کشور، سرکوب چین در هر جناح، تحریک چین روی منافع اصلی اش، حمله به سیستم اجتماعی مورد انتخاب مردم چین و بدنام کردن حزب حاکمی که پیوندهای جدانشدنی با مردم چین دارد، اقدام نموده است.

وانگ یی با تاکید بر اینکه اقدامات آمریکا ابتدایی ترین حس نزاکت را در تعامل بین کشورها از بین برده و اصلی ترین هنجارهای بین المللی را نقض نموده است، اضافه نمود چنین رفتاری سیاست قدرت کامل است که می تواند با یک کلمه توصیف گردد: هژمونی.

وزیر خارجه چین با اشاره به سخنان اخیر مایک پامپئو، همتای آمریکایی خود گفت، اینها تحریک دوباره رویارویی ایدئولوژیک است و دنیا را به سمت یک جنگ سرد جدید سوق می دهد و اوضاع به گونه ای است که مردم اکنون می توانند روح مک کارتیسم را که از خاکسترها برمیخیزد، ببینند.

وانگ یی گفت، چنانچه چنین تئوری توطئه هایی مجال جولان پیدا نمایند، نه تنها روابط چین و آمریکا به پرتگاه تقابل می کشد، بلکه کل دنیا با بحران اختلاف روبرو می گردد و کل آینده بشریت در معرض خطر قرار می گیرد.

این سیاستمدار چینی با بیان اینکه ایالات متحده با ترویج سیاست اول آمریکا در چند سال اخیر بیشتر در راستا یک جانبه گرایی قرار گرفته است، به جدایی آن از تعهدات و وظایف بین المللی و تضعیف جدی نظم و قانون بین المللی اشاره نموده و گفت تعداد پیمان های بین المللی ای که دولت کنونی آمریکا از آن خارج شده، بیش از موارد در دولت های پیشین آمریکاست.

وانگ یی همچنین اشاره نمود، بدتر اینکه در زمان حساس کنونی که وحدت جامعه بین المللی برای مبارزه با کووید-19 ضروری است، واشنگتن خروج از سازمان بهداشت دنیای را اعلام می نماید و بر خلاف نظر بیشتر کشورهای دنیا، از زیر بار مسوولیت هایش به عنوان یک کشور مهم شانه خالی می نماید.

او اضافه نمود: ایالات متحده بزرگترین عامل در ویرانی نظم بین المللی کنونی شده است و آن را به کشوری تبدیل نموده که مخالف با رویه تاریخی و جامعه بین المللی ایستاده است. وانگ یی گفت: چین تدابیر متقابل قاطع علیه رفتارهایی که حقوق و منافع مشروع چین را تضعیف کند، اتخاد خواهد نمود. چین مشکل آفرینی نمی نماید و همیشه نهایت خویشتنداری را نشان می دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی چین همچنین گفت، چندی پیش طرف آمریکایی با زور خواهان تعطیلی کنسولگری چین در هوستون تگزاس شد که این تحریکی علیه حاکمیت و عزت چین بود و قطعا با واکنش مشروع و ضروری چین روبرو می گردد. این با رفتارهای دیپلماتیک مرسوم و حق همه کشورهای مستقل سازگار است.

وانگ یی با درخواست ارتباط منطقی میان چین و آمریکا گفت، پکن هرگز به چند عنصر ضد چینی اجازه نخواهد داد تا چندین دهه تبادلات و همکاری های موفقیت آمیز میان این دو کشور را دگرگون نمایند و همچنین اجازه نخواهد داد پیش داوری ایدئولوژیکی آینده تحولات این روابط را تضعیف کند.

وزیر خارجه چین اضافه نمود: تحریک بی محابای آمریکا برای رویارویی و تفرقه با این واقعیت که منافع چین و ایالات متحده عمیقا در هم تنیده است و با تمایلات مشترک مردم تمام کشورها مرتبط است، تطبیق ندارد. از جامعه بین الملل می خواهیم با به طور مشترک از همبستگی و همکاری حمایت نمایند.

وانگ یی همچنین سه شنبه در ادامه صحبت هایش با وزیر خارجه فرانسه گفت، چین و فرانسه باید ارتباط و هماهنگی استراتژیک خودشان در روبرو با بی ثباتی روزافزون و تردید دنیای را تقویت نمایند. او گفت: آنها باید برای حفاظت از چندجانبه گرایی و علیه قلدری تک جانبه گرایی به نفع صلح و ثبات دنیای دست در دست هم دهند.

این مقام همچنین به نتایج پرثمری که طرفین در بیستمین گفت گوی استراتژیک و هفتمین گفت وگوی اقتصادی و اقتصادی عالی رتبه چین و فرانسه به دست آوردند، اشاره نمود که راه را برای تبادلات و تعاملات سران دو کشور در سال جاری را هموار می نماید.

به گفته وانگ یی، چین و اروپا دو عامل قدرتمند در دنیا به سمت چند قطبیتی هستند و باید نقشی به عنوان تثبیت نماینده دنیای را ایفا نمایند. وزیر خارجه چین گفت: چین مایل به تقویت هماهنگی با فرانسه درباره روابط چین - اتحادیه اروپاست و همچنین تسریع مذاکرات توافق سرمایه گذاری با اتحادیه اروپا و همکاری در مقابله با تغییرات جوی و دیگر زمینه ها.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 3 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 569

به "چین: به گستاخی آمریکا پاسخ می دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین: به گستاخی آمریکا پاسخ می دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید