چرا باید بندر کنگان را ببینیم؟

به گزارش بیست آمار، گاهی از سفرهای تکراری خسته می شویم و دل مان دیدنی های تازه می خواهد. بندر کنگان یکی از آن جاهایی ست که خیلی ها آن را ندیده اند؛ بندری با ساحل تمیز و آب های آبی.

چرا باید بندر کنگان را ببینیم؟

بندر کنگان کجاست؟

کنگان یا آن طور که محلی ها می گویند کنگون در استان بوشهر، کنار آب های خلیج فارس قرار گرفته. مردم شهر گندم و جو می کارند و ماهیگیری می نمایند و برخی هم در کارخانه سیمان مشغول به کارند.

اگر بخواهیم از تهران با ماشین برویم، بیشتر از 14 ساعت در راه هستیم. راه ما از اتوبان قم آغاز می شود، از کاشان، نجف آباد، یاسوج و کازرون می گذرد و به بوشهر می رسد. از اینجا 2 ساعت و نیم تا مقصد فاصله داریم. در راستامان از اهرم، کاکی و ابدن می گذریم و وارد بندر می شویم.

می توانیم با قطار به شیراز برویم، خودمان را به بوشهر برسانیم و سوار تاکسی های کنگان شویم. از شیراز می توانیم راستا فیروزآباد را درپیش بگیریم که تا علسویه 5 ساعت راه است.

می شود با هواپیما به عسلویه برویم و یک ساعت راستا زمینی تا مقصد را با ماشین طی کنیم. تا بوشهر هم می شود با هواپیما رفت. منطقه پارس کنگان که 10 کیلومتر با بندر فاصله دارد، یکی از بخش های پالایشگاه پارس جنوبی ست.

چرا اسمش کنگان است؟

این بندر بین چند خور قرار گرفته و نامش به معنی فرورفتگی خشکی در آب است. برخی ها باور دارند اسمش به کنگ و کنگ دژ می رسد که شهر اسطوره ای زرتشتیان بوده و در شعر فردوسی هم آمده. از دوره هخامنشی به این جا بندر کوگانا می گفتند.

قدیم ترها و در قرن های اول هجری این بندر از توابع سیراف به حساب می آمده. اما بعد از دوره مغول و با آغاز دوره صفوی، رونق گرفته.

چرا باید بندر کنگان را ببینیم؟

هیچ چیز به مقدار ساحل ساکت، تمیز و باصفا، حال آدم را خوب نمی کند. این بندر یکی از قشنگ ترین و خلوت ترین ساحل ها را دارد. می شود ساعت ها ساحل نشست و به صدای موج ها گوش کرد.

آشنایی با مردم محلی و فرهنگ خاص این منطقه خالی از لطف نیست. ضمن اینکه می توانیم در مرکز خریدهای شهر بگردیم و جنس های خارجی مثل لباس، عینک، لوازم آرایشی و خرده ریزه های دیگر بخریم. در این بندر هم به تماشای های بوشهر دسترسی خوبی داریم، هم به سیراف و عسلویه.

برترین فصل سفر

پاییز و زمستان هوا معتدل است و جان می دهد برای سفر به جنوب. در تعطیلات نوروز هم هوا چندان گرم نشده و سفر به اینجا حسابی خوش می گذرد.

چه بخوریم؟

در سفر به بندر، غذایی لذیذتر از ماهی و میگو پیدا نمی کنیم، البته انتخاب چندان زیادی هم نداریم، چون در شهرهای جنوبی مرغ و گوشت کم پیدا می شود.

اگر شانس بیاوریم و مهمان محلی ها شویم، می توانیم مجبوس بخوریم که برنج و ماهی است؛ یا ودام که از ماهی آب پز درست می شود. سور یا طریح را با ماهی ساردین درست می نمایند. ماهی برشنده و قلیه ماهی هم از غذاهای محلی این منطقه است.

چه سوغاتی بخریم؟

ماهی، میگو و خرچنگ تازه را می شود مدتی در یخ نگهداری کرد و با خود برد. می توانیم سری هم به خیابان وحدت بزنیم که پر است از پاساژ و فروشگاه هایی مثل پاساژ صفا، پاسا صداقت و پاساژ حاجی بخشو. در بلوار اصلی هم می توانیم در مجتمع تجاری امین و مروارید خلیج فارس گردش و خرید کنیم.

جاذبه های نزدیک

سیراف: با رانندگی نیم ساعته به سیراف می رسیم. اینجا، تماشای های تاریخی زیادی دارد، مثل گورستان تاریخی.

گورستان صخره ای دره لیر: بی علت نیست که اسمش را گور تمدن ها هم گذاشته اند. مردم از هر دینی، کنار هم در این گورستان به خاک سپرده شده اند. قدمت آن به زمانی برمی شود که بازرگانی در سیراف پررونق بود و افراد زیادی از شهرها و کشورهای مختلف در آن رفت وآمد داشتند.

قلعه نصوری: قلعه شیخ یا قلعه نصوری از آثار تاریخی دوره قاجار است. دژ را نزدیک پارک ساحلی نصوری پیدا می کنیم. این دژ را با سنگ های بزرگ ساخته اند. در بزرگ چوبی زیبایی دارد و ورودی اش رو به دریاست. گچبری های زیبای دژ، یکی از جذابیت های آن است. همین طور بادگیرهای بنا که به سبک دوره قاجار است. بعد از تماشا دژ می توانیم در پارک ساحلی نصوری استراحت کنیم.

خلیج نایبند: این خلیج، اولین پارک ملی دریایی ایران است. اصلا فکر نکنید جنگل حرا فقط در قشم پیدا می شود. در نایبند هم جنگل های حرا تماشای هستند. درختانی که با مد دریا زیر آب می فرایند و با پایین رفتن آب، تازه می بینیم چه بلند و قشنگند. نایبند، دماغه باشکوهی هم دارد و چشم انداز ای که تا مدت ها یادمان می ماند.

منطقه حفاظت شده خیلی تماشایی ست. اگر اهل غواصی یا عکاسی باشیم، صحنه های رویایی زیادی پیش روی ماست. از کنگان تا نایبند حدود 1 ساعت و 15 دقیقه فاصله ست.

عسلویه: با یک ساعت رانندگی از کنگان به عسلویه می رسیم. عسلویه، گذشته از لوله های نفتی اش جاهای تماشای هم دارد.

پارک ساحلی نخل تقی: در شهرهای ساحلی که باشیم، دل مان مدام بی قرار تماشا موج هاست. در عسلویه می توانیم به پارک ساحلی نخل تقی برویم و حسابی خستگی در کنیم.

اسکله عسلویه: در فاصله 7 دقیقه ای نخل تقی، به اسکله عسلویه می رسیم. شور و حال اسکله، همه خستگی سفر را با خودش می برد.

کجا اقامت کنیم؟

نزدیک ترین جایی که می شود هتل رزرو کنیم، عسلویه است. قیمت هتل های عسلویه از 262 هزار تا 382 هزار تومان است. اگر راستامان از بوشهر می گذرد، می توانیم رزرو هتل های بوشهر را مدنظر داشته باشیم. قیمت رزرو آنها از 155 هزار تومان آغاز می شود.

این قیمت ها مربوط به فروردین 1398 هستند.

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 29 دی 1400 بروزرسانی: 29 دی 1400 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1345

به "چرا باید بندر کنگان را ببینیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید بندر کنگان را ببینیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید