نفخ کمتر با غذای پخته تر

به گزارش بیست آمار، شاید شما جزو آن دسته از افرادی باشید که مدام نفخ می نمایند و به همین علت مصرف مواد غذایی نفاخ مانند حبوبات یا سبزیجات را به کل کنار گذاشته اید. اما این، راه چاره درستی نیست.

نفخ کمتر با غذای پخته تر

نفخ کمتر با غذای پخته تر

نویسنده:دکتر سعید حسینی*

شاید شما جزو آن دسته از افرادی باشید که مدام نفخ می نمایند و به همین علت مصرف مواد غذایی نفاخ مانند حبوبات یا سبزیجات را به کل کنار گذاشته اید. اما این، راهکار درستی نیست.

حبوبات، سبزیجات و میوه ها منابع غنی فیبر هستند و حذف شان از برنامه غذایی می تواند مسائل گوارشی نظیر یبوست را پیش بیاورد. اگر دچار نفخ می شوید ابتدا باید خود نفخ را بشناسید و علت نفخ کردن تان را پیدا کنید.

بسیاری از افراد به علت آنکه اسفنکتر تحتانی مری شان گشاد شده است، دچار نفخ می شوند. مصرف بعضی خوراکی ها نظیر نوشابه های گازدار یا کافئین دار وحتی چای و قهوه و نسکافه یا بعضی داروها سبب شل شدن اسفنکتر تحتانی مری می شوند. در این دسته از افراد، موقع حرف زدن، نوشیدن نوشابه یا آب با نی، سیگار کشیدن و آدامس خوردن هوا داخل معده شده و نفخ ایجاد می گردد. در این افراد نفخ کردن تنها به علت مصرف یک غذای خاص نیست. آنها در هر شرایطی دچار نفخ می شوند. پس آنها باید مواد غذایی ای را که موجب شل شدن این ناحیه از مری می گردد، حذف نمایند

در افرادی که ناحیه تحتانی مری شان شل نیست تنها در شرایطی که حبوبات و سبزیجات مصرف نمایند، دچار نفخ می شوند. پس بهتر است مصرف سبزیجات به طور تدریجی بالا رود تا کمتر دچار نفخ شوند. به این ترتیب، بدن کم کم به این شرایط عادت خواهد نمود. اما در خصوص حبوبات بهتر است آنها را شب قبل از پخت بخیسانند تا ماده نفاخ در آب حل گردد و دور ریختن آب سبب کم شدن حالت نفاخی حبوبات گردد.

راهکار دیگر این است که فرد در کنار مصرف مواد غذایی نفاخ، خوراکی های کاهنده نفخ مانند عرق نعناع یا زیره یا بعضی داروها را مصرف کند. اصولا وقتی ماده ای نفخ می آورد علت آن هضم نشدن کامل اش است. در این شرایط هر چه ماده غذایی پخته تر گردد، قابلیت هضم بالاتر رفته، جذب ماده غذایی بیشتر شده و از حالت نفاخی آن کاسته می گردد.

پی نوشت ها :

متخصص تغذیه و رژیم درمانی

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1225

به "نفخ کمتر با غذای پخته تر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نفخ کمتر با غذای پخته تر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید