موتور XU پلاس سال جاری به فراوری انبوه می رسد

به گزارش بیست آمار، فراوری انبوه موتور XU پلاس با ظرفیت سالانه 100 هزار دستگاه سال جاری شروع می گردد، در مرحله اول این موتور بر روی سه خودروی پژو 405 دوگانه سوز، پارس و سمند نصب خواهد شد.

موتور XU پلاس سال جاری به فراوری انبوه می رسد

ایکوپرس نوشت: محمد کاظمی، مدیر طرح موتور XU پلاس، گفت: طبق برنامه ریزی های اجرا شده، موتور XU پلاس در آینده نزدیک بر روی خودرو های کار ایران خودرو نیز به کار خواهد رفت.

وی با اشاره به توسعه و داخلی سازی اجرا شده بر روی موتور XU7 اضافه کرد: این موتور جزو موتور های دارای بازده خوب و مشتری پسند بوده و به همین دلیل ارتقای آن در دستور کار ایران خودرو قرار گرفته است.

کاظمی با اشاره به قوانین سخت گیرانه در حوزه استاندارد های آلایندگی و مصرف سوخت در سال های 96 و 97 اعلام نمود: ارتقای کیفی این موتور به XU پلاس با هدف عمل به مسوولیت اجتماعی، ارتقای سطح آلایندگی به اروپا 5، کاهش حداکثری مصرف سوخت، افزایش سطح کیفی در راستای مشتری مداری و نیز افزایش 10 درصدی توان و گشتاور آن، به عنوان یکی از طرح های شرکت تحقیق، طراحی و فراوری موتور ایران خودرو تعریف شد.

مدیر طرح موتور XU پلاس با بیان اینکه حدود 35 قطعه از این موتور تغییر یافته، توضیح داد: این طرح به صورت رسمی از اواخر سال 98 شروع شده و تا خاتمه سال جاری به فراوری انبوه خواهد رسید.

وی تاکید نمود: نکته بسیار مهم در توسعه موتور XU که از این پس با نام XU پلاس شناخته می گردد، این است که تمام فرآیند توسعه محصول، ساخت قطعات و قالب ها، مجموعه ها و سامانه ها به صورت صد در صد داخلی و با یاری متخصصان مرکز تحقیقات ایران خودرو، ایپکو، ساپکو و تمامی سازندگان رتبه یک کشور انجام شد. در این طرح توسعه محصول، هیچ گونه قرارداد و وابستگی به خارج از کشور وجود نداشت تا صرفه جویی ارزی بالایی برای صنعت خودروی کشور رقم بزند.

مدیر طرح موتور XU پلاس اضافه کرد: این موتور با توجه به ارتقای مشخصات فنی وکیفی، ارتقای سیستم خنک کاری، بهبود انتقال قدرت موتور و تغییرات در نمای ظاهری اجزای موتور که نسبت به موتور جاری XU7 کاملا متفاوت است، به عنوان موتور نسل جدید خانواده XU به مشتریان عرضه می گردد.

کاظمی مطرح نمود: تا پیش از این، تمام فرآیند توسعه احتراقی موتور، نگاشت و طراحی سامانه با فناوری بالا یا در خارج از کشور انجام می شد و یا با یاری مشاوران خارجی صورت می گرفت که ارزبری زیادی را به دنبال داشت، اما در حال حاضر، این فرآیند به صورت کامل در ایپکو انجام می گردد. نگاشت موتور نیز کاملا در داخل کشور و توسط سازندگان داخلی صورت گرفته که یکی از دستاورد های این پروژه است. میزان کاهش ارزبری در کل این طرح، دست کم سه میلیون یورو فقط در حوزه توسعه محصول است.

مدیر طرح موتور XU پلاس، با بیان این که شمارگان فراوری این موتور مانند موتور پایه XU سالانه 100 هزار دستگاه خواهد بود، به مشخصات فنی موتور XU پلاس اشاره نمود و گفت: این موتور با ثابت ماندن حجم، افزایش توان و گشتاور داشته و مصرف سوخت آن در چرخه سیکل رانندگی شهری 7.7 لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش خواهد بود. همچنین یادآور می گردد، این محصول دوگانه سوز بوده و در شرایط گازسوز نیز قابلیت رانندگی خوبی برای مشتری ایجاد می نماید.

منبع: فرارو
انتشار: 9 مهر 1399 بروزرسانی: 9 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 580

به "موتور XU پلاس سال جاری به فراوری انبوه می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موتور XU پلاس سال جاری به فراوری انبوه می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید