ماکرون مسئولیت فرانسه در نسل کشی رواندا را پذیرفت

به گزارش بیست آمار، رئیس جمهور فرانسه در جریان تور آفریقایی خود،بدون عذرخواهی رسمی مسئولیت کشورش در نسل کشی سال 1994 در رواندا را پذیرفت.

ماکرون مسئولیت فرانسه در نسل کشی رواندا را پذیرفت

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در سفر به کیگالی پایتخت کشور آفریقایی رواندا اعلام نمود که پاریس از کیگالی برای نقش این کشور در کشتار سال 1994 تقاضای بخشش دارد.

طبق گزارش شبکه الجزیره، رئیس جمهور فرانسه طی سفر به کیگالی توضیح داد که پاریس مسئولیت خود در نسل کشی 27 سال پیش در رواندا را می پذیرد ولی بدون عذرخواهی رسمی، برای نقش کشورش در این فاجعه انسانی درخواست بخشش کرد.

اظهارات امروز (پنجشنبه) رئیس جمهور فرانسه در هنگام سخنرانی رسمی در مراسم یادبود نسل کشی کیگالی، محلی که 250 هزار قربانی کشتار جمعی در آن جا دفن شده اند، مطرح شد.

رئیس جمهور فرانسه در حالی مسئولیت کشورش در نسل کشی رواندا را پذیرفته است که اوایل فروردین ماه سال جاری، گروهی از مورخان فرانسوی در گزارشی رسمی به دفتر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، این کشور را دارای مسئولیتی عظیم در کشتار وسیع سال 1994 در کشور رواندا دانستند.

در این گزارش آمده بود که دولت فرانسه در همدستی با حکومت وقت رواندا در سال 1994 مشارکت گسترده ای در نسل کشی اقلیت توتسی داشته است. در این کشتار حداقل 800 هزار تن از اعضای قبیله توتسی و میانه روهای قبیله هوتو به دست افراطیون قبیله هوتو کشته شدند.

در گزارش مورخان آمده است که دولت فرانسوا میتران در فرانسه یاری تسلیحاتی زیادی به دولت جووینال هابیاریمانا علی رغم سیاست نژادپرستانه وی نموده است. البته در این گزارش ذکر شده است که دولت فرانسه نقش مستقیم در انجام کشتار نداشته اما علی رغم نفوذ بالایی که در رواندا داشته هیچ اقدامی برای جلوگیری از نسل کشی انجام نداده است.

قتل عام قوم توتسی پس از آن آغاز شد که در ششم آوریل 1994، هواپیمای حامل جووینال هابیاریمانا، رئیس جمهوری وقت رواندا که از اعضای قبیله هوتو بود، بر اثر شلیک موشک، سقوط کرد. پس از این واقعه هوتوهای تندرو، اقلیت توتسی را مسئول این حمله دانسته و به مدت صد روز آغاز به قتل عام توتسی ها و هوتوهای میانه رو کردند.

این واقعه طبق گزارش سازمان ملل حداقل 800 کشته بر جا گذاشت و با تسلط توتسی ها بر پایتخت رواندا انتها یافت.

رئیس جمهور فرانسه طی سخنرانی خود توضیح داد که فرانسه به حرف آن دسته از کسانی که به وی در مورد قتل عام قریب الوقوع در رواندا هشدار داده بودند، گوش فرا نداد و در کنار یک رژیم نسل کش وقت ایستاد.

این مقام ارشد فرانسه سپس ادامه داد: امروز که این جا با فروتنی و احترام در کنار شما ایستاده ام، آمده ام تا مسئولیت های خود را بپذیرم اما با این حال فرانسه در این نسل کشی همدستی ننموده است.

ماکرون ادامه داد که فرانسه وظیفه دارد به رنجی اعتراف کند که با سکوت بیش از حد به دلیل آنالیز حقیقت به مردم رواندا تحمیل شده است.

این مقام اروپایی سپس بدون عذرخواهی رسمی گفت که فقط آن دسته از افرادی که از این حادثه هولناک جان به در بردند، شاید بتوانند ببخشند و به ما هدیه بخشش را عطا کنید.

گزارش مورخان از مسئولیت فرانسه در این نسل کشی پس از آن منتشر می گردد که مدتی پیش نیز گزارشی از جنایات فرانسه در الجزایر منتشر شد. دفتر ریاست جمهوری فرانسه در یکم بهمن 1399 در بیانیه ای اعلام نمود که امانوئل ماکرون هرگز از اشغال الجزائر یا جنگ خونین هشت ساله که به سلطه فرانسه بر الجزائر سرانجام داد، عذرخواهی نخواهد کرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 11 تیر 1400 بروزرسانی: 11 تیر 1400 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1105

به "ماکرون مسئولیت فرانسه در نسل کشی رواندا را پذیرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماکرون مسئولیت فرانسه در نسل کشی رواندا را پذیرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید