عجیب تر از غریب در علم ژنتیک ، ناهمسان ترین دوقلوهای جهان را بشناسیم

به گزارش بیست آمار، وقتی در سال 2001 دین دورانت و آلیسون اسپونر در یک اتفاق نادر صاحب دو قلوهای شبیه به هم اما با رنگ های متفاوت شدند، حسابی مورد توجه روزنامه ها قرار گرفتند. آنها صاحب 2 دختر شدند که یکی از آنها رنگ پوست، مو و چشم هایش تیره و شبیه پدرش بود و دیگری مثل مادرش چشم های آبی و موهای قرمز داشت.

عجیب تر از غریب در علم ژنتیک ، ناهمسان ترین دوقلوهای جهان را بشناسیم

به گزارش خبرنگاران، به دنیا آمدن این بچه ها از لحاظ ژنتیکی یک پدیده نادر بود و به همین علت وقتی مادر این بچه ها یک بار دیگر باردار شد، فکرش را هم نمی کرد که این بار هم با یک اتفاق عجیب و غریب دیگر رو به رو شود. اما هفته قبل یک بار دیگر با دنیا آمدن بچه های نو آنها، همه کارشناسان علم ژنتیک انگشت به دهان شدند. این زوج انگلیسی دوباره صاحب 2 دختر عین هم شدند که این بار هم سیاه و سفید بودند!

این بار هم میاه کوچولو با پوست تیره اش شبیه پدر بود و لیاه با رنگ سفیدش کپی برابر اصل مادر! پدر بچه ها می گوید: ما زمانی که لائورن و هیلگ به دنیا آمدند، حتی فکرش را هم نمی کردیم که این قضیه یک بار دیگر هم برای ما اتفاق بیفتد. حالا خدا را شکر می کنیم و خوشحالیم مادر بچه ها هم می گوید: وقتی نتایج آزمایش هایم نشان داد که باز هم دوقلو باردار هستم، شوکه شدم. آن موقع حتی به ذهنم خطور نمی کرد که یک بار دیگر اتفاقی که احتمالش یک در میلیون است، دوباره برایم بیفتد.

آلیسون و دین البته به محض به دنیا آمدن بچه ها در عمل سزارین متوجه این مساله نشدند. بچه ها موقع تولد نمی توانستند به درستی نفس بکشند و به همین علت دکترها میاه و لیاه را به بخش مراقبت های ویژه منتقل کردند. 5 روز بعد از تولد بود که آلیسون اسپونر بچه هایش را بالاخره کنار هم دید و پشت شیشه اتاق مراقبت های ویژه از تعجب خشکش زد. او هم مثل خیلی های دیگر این پدیده استثنایی را باور نمی کرد؛ بچه ها اول در 2 بخش جدا از هم نگهداری می شدند و به همین علت من اول خیلی متوجه تفاوت آنها نشدم اما وقتی برای اولین بار آنها را کنار هم دیدم شوکه شدم.

دکتر سارا جارویس از دانشگاه بریتیش رویال می گوید: حتی به دنیا آمدن دوقلوهای غیرهمسان از 2 نژاد مختلف هم مساله عادی ای به شمار نمی رود و هنوز هم به دنیا آمدن چنین دوقلوهایی از پدر و مادری از 2 نژاد مختلف عجیب است. به دنیا آمدن این دوقلوها به معنای باروری 2 تخمک جداگانه است و به همین علت تولد دوقلوهای همسان و از 2 نژاد مختلف - آن هم 2بار - یک پدیده بسیار نادر ژنتیکی به شمار میرود.

در سال 2005 هم کایلی هادگسان و رمی هوردر در شهر ناتینگهام انگلیس صاحب دوقلوهای سیاه و سفید شدند اما 2بار به دنیا آمدن این نوع دوقلوها از یک زوج، یک پدیده کاملا منحصربه فرد به شمار میرود. این مساله آن قدر نادر است که استادان علم ژنتیک هم در حساب وکتاب احتمال آن مانده اند و هنوز نتوانسته اند درباره آن نظر قطعی بدهند. البته خیلی ها عقیده دارند که با افزایش ازدواج بین نژادهای مختلف در کشورهای اروپایی کم کم به دنیا آمدن دوقلوهای سیاه و سفید در دنیا درحال افزایش است.

حالا خانواده دورانت، میاه و لیاه را به خانه آورده اند اما می گویند هنوز هم در خیابان مردم با دیدن بچه های آنها تعجب می کنند. پدر بچه ها می گوید خیلی ها با دیدن بچه ها به صورت جدا هم اصلا باورشان نمی شود آنها دوقلو هستند اما وقتی بچه ها کنار هم قرار می گیرند، تعجبشان بیشتر می شود.

آلیسون اسپونر هم می گوید 2 دختر اولش با وجود اینکه دوقلو هستند اما علاقه ها و رفتارهای کاملا متفاوتی دارند. آنها با این همه عکس و خبرهایی که هفته گذشته از آنها منتشر شده است، حالا یک آرزوی مشترک دارند: هر دو تایشان می خواهند در آینده بازیگرهای معروف سینما شوند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 فروردین 1402 بروزرسانی: 28 فروردین 1402 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 1648

به "عجیب تر از غریب در علم ژنتیک ، ناهمسان ترین دوقلوهای جهان را بشناسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عجیب تر از غریب در علم ژنتیک ، ناهمسان ترین دوقلوهای جهان را بشناسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید