راز مثلث های مرمرین پشت بام مسجد جامع یزد چیست؟

به گزارش بیست آمار، در مساجدی مانند مسجد جامع کبیر یزد برای بهره کافی از نور، معمولاً در گرمخانه ها و اماکنی که به نور احتیاج داشتند، روزنه هایی را ایجاد می کردند که این روزنه ها، نور را از بیرون دریافت و به داخل منتقل می کردند.

راز مثلث های مرمرین پشت بام مسجد جامع یزد چیست؟

یزد مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان یزد به وجود نورگیرهای به صرفه در خانه های تاریخی و مساجد یزد به خصوص مسجد جامع کبیر این شهر اشاره نمود و در خصوص تاثیر این روزنه ها در تبادل نور و گرما توضیحاتی ارائه کرد.

یزدی ها در گذشته مردمانی بسیار مالی بودند به نحوی که با اهتمام به موضوع صرفه مالی، بهترین نوع بهره برداری از انرژی را مد نظر داشته اند و گواه این موضوع نیز ساختارهای معماری ابنیه ها و خانه های تاریخی آنها مانند ساخت خانه هایشان به دو سمت و سو و ایجاد زمستان خانه و تابستان خانه در آنهاست.

از جمله اقدامات اجرا شده در این رابطه می توان به اهتمام یزدی های قدیم به ایجاد نورگیر در ابینه و خانه هایشان است که به منظور بهره برداری بهینه از انرژی خورشید بوده است و نکات جالبی نیز در آن ها نهفته است و گاهاً نیز توجه بسیاری از گردشگران در هنگام پیمودن پشت بام ابنیه قدیمی مانند مسجد جامع کبیر یزد را به خود جلب نموده باشد.

محمدرضا فلاحتی مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان یزد در خصوص روش جالب نورگیری و تبادل حرارت در معماری خانه های تاریخی به خصوص مساجد یزد در گذشته، اظهار کرد: در مساجدی مانند مسجد جامع کبیر برای بهره کافی از نور، معمولاً در گرمخانه ها و اماکنی که به نور احتیاج داشتند، روزنه هایی را ایجاد می کردند که این روزنه ها، نور را از بیرون دریافت و به داخل منتقل می کردند.

البته برای حفظ تعادل دمایی و جلوگیری از گرما و سرمای بیش از حد محیط، در محدوده هایی که احتیاج به رد و بدل شدن هوا نبود نیز از سنگ مرمر هایی به شکل مثلث یا مربع یا هشت ضلعی استفاده می کردند چرا که این سنگ، قابلیت انعکاس نور را داشت لذا در روزنه ها و نورگیرها از سنگ مرمر استفاده می کردند.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان با تاکید بر این که روزنه هایی نیز برای تبدیل دمایی باز ساخته می شدند، گفت: در بناهایی که احتیاج به تبادل هوا و نور بود نیز این دریچه ها به صورت سقف های کلاه فرنگی و جوون خانه که باز هستند، ایجاد می شدند.

فلاحتی در انتها نیز اظهار داشت: البته نحوه ساخت و نوع روزنه ها در دوره های مختلف باهم متفاوت بوده و نحوه اجرای روزنه ها و مصالح نیز با هم تفاوت داشتند.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 372

به "راز مثلث های مرمرین پشت بام مسجد جامع یزد چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز مثلث های مرمرین پشت بام مسجد جامع یزد چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید