خرید تجهیزات گلخانه ای، چیزهایی که لازمتان خواهد شد!

به گزارش بیست آمار، خبرنگاران: طبیعی است که برپا کردن یک گلخانه علاوه بر تمامی روش های پرورش گیاهان و نگهداری از آن ها به تجهیزاتی کلی نیز نیازمند خواهد بود، چیزی که شاید در نظر بسیاری از افراد موضوع چندان مهمی نیست و با کوچک ترین وسایل نیز می توان از پس آن برآمد! در صورتی که تنوع و لزوم وجود تجهیزات گلخانه ای کامل به عنوان یکی از اصول مهم ایجاد و ساخت گلخانه به حساب می آید. در این مطلب با شما هستیم تا به موضوع خرید تجهیزات گلخانه ای بپردازیم و شما را در این فرایند همراهی کنیم.

خرید تجهیزات گلخانه ای، چیزهایی که لازمتان خواهد شد!

به طور کلی باید بگوییم که خرید تجهیزات گلخانه ای فرایند بسیار گسترده و عظیمی است و عناوین متفاوتی را شامل می شود، از کوچک ترین تجهیزات گرفته تا سازه های گلخانه ای. در ادامه شما را با برخی از مهم ترین تجهیزات گلخانه ای آشنا می کنیم.

وسایل گرم کننده هوای گلخانه

یکی از مهم ترین تجهیزات گلخانه ای لوازم و وسایل گرم کننده هواست. معمولاً در کشور ما برای گرم کردن و گرم نگه داشتن گلخانه از وسایلی همچون بخاری های نفتی و گازی استفاده می شود. نکته ای که در رابطه با این وسایل باید توجه داشت محل قرارگیری دودکش است. به طور کلی باید دودکش بخاری ها به گونه ای قرار بگیرد که به هوای بیرون راه داشته باشد تا گاز های سمی تولیدشده باعث بروز آسیب و مسائلی برای گیاهان درون گلخانه نشود.

باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که آب گرم و یا بخار آب با کمک لوله هایی که معمولاً در دیواره های جانبی و یا زیر سکو های گلخانه عبور می کنند نیز می توانند گرمای یکنواختی را در فضای گلخانه ایجاد کنند. برای انتخاب بخار و یا آب گرم نیز باید تمامی مزایا و معایب هر کدام از آن ها را در نظر داشت تا در نهایت به انتخابی درست دست یافت.

دماسنج گلخانه ای

طبیعی است که گرم کردن گلخانه به نوبه خود کفایت نخواهد کرد، بلکه باید دائماً دمای درون آن را نیز بررسی کرده و تحت کنترل قرار داد. معمولاً دمای گلخانه را با انواع متفاوتی از دماسنج ها اندازه گیری می کنند. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید آن است که قطعاً وجود یک دماسنج در گلخانه کفایت نخواهد کرد، بنابراین شما باید دو یا چند دماسنج را در قسمت های متفاوتی از گلخانه تان مورداستفاده قرار دهید. دقت داشته باشید که دماسنج های گلخانه شما باید هم سطح با گیاهان قرار بگیرند تا دمای واقعی محیط اطراف گیاهان مشخص شود.

به طور کلی بهتر است که در گلخانه ها از دماسنج هایی استفاده شود که توانایی سنجش شبانه روزی دما و همین طور رطوبت محیط را دارند. با این حال برخی از دماسنج هایی که دمای لحظه ای را همراه با دمای بیشینه و کمینه نشان می دهند نیز می توانند گزینه های ایده آلی به حساب آیند؛ بنابراین شما می توانید در زمان خرید تجهیزات گلخانه ای و خرید دماسنج گلخانه ای خود به سراغ چنین مدل هایی نیز بروید.

سیستم تبخیری گلخانه

سیستم تبخیری نیز به عنوان یکی دیگر از تجهیزات گلخانه ای مهم و ضروری شناخته می شود. معمولاً روش های متداول خنک کننده تبخیری، پنکه و پوشال هستند. برای این کار هم در طول یکی از دیوار های گلخانه صفحه ای پوشالی و به صورت سرتاسری قرار گرفته می شود و آب با کمک لوله های سوراخ داری در بال های سیستم به جریان در می آید. بعد هم پنکه در مقابل آن قرار می گیرد با روشن شدن پنکه نیز هوای بیرونی از میان تشک یا پوشال های خیس به داخل کشیده می شود.

تجهیزات تأمین کننده نور گلخانه

طبیعی است که نور به عنوان یکی از مهم ترین و تأثیرگذارترین شرایط لازم در رشد گیاهان می تواند در ساخت گلخانه نقشی مشخص کننده داشته باشد. به همین دلیل نیز تجهیزات تأمین کننده نور گلخانه نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهند بود. به طور کلی باید بگوییم که در صورت نیاز به نوری اضافی و فراتر از نور طبیعی محیط تنها باید به شدت نوری برابر با 5 تا 10 فوت شمع بسنده کرد. باید به این نکته دقت داشته باشید که برگ بسکمک از گیاهان در شدت نور های بالاتر از 2 و یا 3 هزار فوت سوخته و آسیبی جدی خواهند دید.

توجه داشته باشید در فصل زمستان که میزان نور طبیعی به مراتب کاهش می یابد باید نور مصنوعی را با توجه به میزان نیاز و تغذیه گیاه و همین طور دمای گلخانه انتخاب کرد. معمولاً یکی از راهکار های کاربردی در این زمینه پاک نگه داشتن شیشه ها در زمستان است، اما در کنار آن رنگ سفید زدن به گلدان ها برای بازتاب نور نیز می تواند میزان و شدت نور گلخانه را افزایش دهد.

تجهیزات تهویه گلخانه

معمولاً تهویه گلخانه با باز کردن دریچه های گلخانه در قسمت های جانبی انجام می شود. نکته ای که باید در این زمینه اضافه کنیم آن است که با توجه به دشواری و سختی هایی که از نظر دسترسی به دریچه های بالایی گلخانه وجود دارد معمولاً زنجیر هایی به دریچه ها اتصال پیدا می کنند تا بتوان آن ها را از پایین باز و بسته کرد. این کار می تواند به صورت اتوماتیک نیز انجام بپذیرد. به خاطر داشته باشید که امروزه موتور هایی طراحی و ساخته شده اند که با دمای ترموستات فعالیت می کنند و در زمانی که دمای گلخانه بیش از حد معمول و موردنظر افزایش یافته باشد ماشین را روشن کرده و موجب باز و بسته شدن دریچه های تهویه می شوند.

خرید تجهیزات گلخانه ای

برای آنکه بتوانید تمامی تجهیزات گلخانه ای خود را خریداری کنید باید دقت بسکمک به کار ببرید، چراکه این تجهیزات علاوه بر آنکه سازه گلخانه شما را تحت تأثیر قرار می دهند می توانند در وسایل کاربردی روزانه گلخانه نیز شمرده شوند. به همین دلیل هم توصیه ما این است که برای خرید تجهیزات گلخانه ای خود به شرکت هایی معتبر و حرفه ای در این زمینه اعتماد کنید و با کمک تجربه و تخصص آن ها گلخانه خود را تکمیل نمایید.

نکته ای که در این زمینه می توانیم اضافه کنیم قیمت و هزینه تجهیزات گلخانه ای است. از آنجایی که تجهیزات گلخانه ای تنوع بسیار زیادی دارند می توان انتظار داشت که در زمان خرید تجهیزات گلخانه ای نیز با طیف وسیع و متنوعی از قیمت ها روبه رو شد. به همین دلیل هم توصیه می کنیم که با بررسی قیمت ها در شرکت ها و فروشگاه های مختلف به حد متعادل و معقولی از قیمت تجهیزات گلخانه ای احاطه یابید و در نهایت نیز با انتخاب گزینه ایده آل و معقول خود، هزینه ای مناسب و درست را پرداخت نمایید.

بهتر است که در زمان خرید تجهیزات گلخانه ای خود دقت و حوصله را فراموش نکنید و با نگاه تیزبینانه و حساس خود به خرید تجهیزات مربوطه بپردازید، چراکه بروز اشتباه در خرید تجهیزات گلخانه ای می تواند مسائل بسکمک را در وهله اول برای گیاهان شما و بعد از آن برای کلیت گلخانه تان به وجود آورد.

منبع: برترین ها
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: 20amar.ir شناسه مطلب: 612

به "خرید تجهیزات گلخانه ای، چیزهایی که لازمتان خواهد شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید تجهیزات گلخانه ای، چیزهایی که لازمتان خواهد شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید